De inhoud van een auto- of vrachtwagen bouwdoos verschilt nogal eens van kwaliteit. Controleer dit altijd vooraf bij de aankoop (zie 'checklist').

 

 3.14.1 Het motorcompartiment

Als bij een vrachtwagen de cabine naar voren wordt gekanteld, dan moet er uiteraard flink gedetailleerd worden. Ditzelfde geldt voor geopende motorkappen. Detailleer het hele motor compartiment, en vergeet niet de vele kabels en slangen. Deze zijn van gewoon dun zwakstroomdraad te maken. Vergeet ook niet om de extra accessoires zoals accu, schakelkasten en dergelijke aan te brengen. Het beste werkt men vanaf een foto. Let goed op de verschillende kleuren, en vergeet niet een en ander een vet uiterlijk te geven met nauwelijks omgeroerde brass. Bij luchtgekoelde motorblokken de cylinder koelribben accentueren met een wash [4.10] van donkergrijze verf.


automotor

 3.14.2 Het autointerieur

Het interieur van auto's en vrachtwagens moet altijd gedetailleerd worden. Let op de stoelen, en breng eventueel met een stukje laken zittingen aan. Doe dit ook aan de binnenkant van bepaalde deuren. Vergeet niet de raamslingers, de eventuele brandblusser en dergelijke. Een stuk tandpastatube is hierbij zeer bruikbaar. Rolbeugels en dergelijke kunnen ook van gesoldeerde messing staafjes worden gemaakt. Bij dichte deuren het rel‹ef accentueren met wat donkerder verf dan de basiskleur. Gebruik hiervoor geen zwart, want dat is te nadrukkelijk.
autoint tekening: Revell

Op de kleinere schalen kan de stoel geverfd worden, waarbij er een flinke hoeveelheid 'flat-base' van Revell of Tamiya X21 wordt bijgemengd om het velours na te bootsen [4.7].

 3.14.3 Tapijt in autointerieur

Tapijt in grotere automodellen (1/24 en groter) is na te bootsen met zelfklevend velours of zelfklevend vilt. Dit materiaal is vaak te koop in winkels voor grafische materialen in uiteenlopende kleuren. Het verschil tussen velours en vilt zit, behalve in het uiterlijk ook in de rug: onder het velours zit vaak een laag plasticfolie, waardoor het nogal stug is. Vilt is op te rekken en vormt zich beter. In haakse hoeken gaat het nogal eens bol staan. Verdeel daarom de vloer en wanden in losse stukken. Werk bij de wanden naar de ramen toe, zodat naden uit het zicht blijven. In hoeken kan het ene stukje met het andere worden klem gezet. Maten kunnen worden genomen met afplakband, wat in het interieur in de goede vorm gesneden kan worden.

 3.14.4 Autogordels

Autogordels zijn na te maken van strookjes sierlint. Het gemakkelijkst is wit lint, wat met de viltstift van de juiste kleur wordt voorzien. Gebruik merkviltstiften op alcoholbasis, een grafische speciaalzaak heeft tientallen kleuren. Breng aan de achterkant acrylvernis aan om rafelen te voorkomen. Aanbrengen in model met wat UHU Por, dit blijft kleverig en elastisch zodat stug lint zich niet los kan werken. Ook een stukje tandpastatube is bruikbaar als gordel bij de kleinere schalen. autoriem

 3.14.5 Wijzerplaten namaken

Klokken zijn ook na te bootsen door een stukje zwart diafilm/fotonegatief te nemen en hierin met een kraspen wijzer en schaal te tekenen. Doe dit in spiegelbeeld aan de achterkant, druk niet te hard en kras alleen de zwarte laag weg. Beschilder de achterkant met de kleuren van wijzer en schaalverdeling en plak het wijzerplaatje achter het dashboard. Diepte in dashboard- details op grotere schalen kan gesuggereerd worden door de uitstekende delen te dry-brushen met wat glansvernis en de diepe delen mat te laten [4.10.1].
autodashboard tekening:  Revell

 3.14.5.1 LCD uitlezingen namaken

LCD uitlezingen zijn te vinden in de meeste moderne racewagens en in sommige personenwagens. Deze uitlezingen bestaan uit een dubbel glasplaatje met een zilveren reflector er achter. Dit is na te maken met een stukje helder acetaat of plasticard. Beschilder de achterkant hiervan met Revell CarMetallics 397 Platanengroen, of met een mengsel van aluminium met wat olijfgroen (zie horloge of rekenmachine voor juiste kleur).

 3.14.6 De ruiten en de ruitewissers

De ruiten moeten liefst met Microscale Kristal Kleer worden vastgezet. Bij het aanbrengen van de ruiten (en deuren) in de sponning een zwart verfrandje aanbrengen om het rubber te simuleren. Vervuilde ramen zijn te maken met een mengsel van Tamiya vernis en wat bruin. Gebruik altijd acrylverf [4.7] want fouten zijn dan nog te herstellen door af te nemen met water. Heel aardig is het om een halve cirkel af te dekken rondom de ruitewissers, en dit mengsel licht met een spuit aan te brengen. Overdrijf niet. De ruitewissers kunnen gemaakt worden van sprue en een stukje strip voor het rubber.

 3.14.7 Spiegels maken

Spiegels zijn na te maken met behulp van chroomkleurig plakband of met stukjes reflector van wegwerpflitsblokjes. Het plakband heeft het voordeel dat het al kleeft, maar is wat gevoeliger voor knikken. Flitsblokreflectortjes zijn voorzien van een dun laagje aluminium. Dit laagje kan het best gevernisd worden. Pas op met lijm op het plastic zelf, het aluminiumlaagje wordt dan snel lelijk. Houtlijm werkt hier beter.

Bewaar alle flash van zwart plastic. De spiegel die op de voorruit geplakt moet worden toont veel beter als tussen glas en spiegelpootje een stukje zwart flash geplakt wordt, waarmee het rubber plakvoetje nagebootst wordt. Lijmen met MekPak of MicroWeld [2.5.1].

 3.14.8 Nummerplaten

Nummerplaten zijn van die details waarmee leuke dingen te doen zijn: een "customized plate" met een gekke afkorting op een amerikaanse auto, een "personalized" nummerbord op een engelse auto, of gewoon je eigen nummerplaten op een model van je eigen autootje.
Er zijn foto-ets customized plates te koop (oa Miniature Autobits).
Sommige merken bouwdozen, zoals Revell bieden vaak een ruime keuze aan nummerplaten van verschillende landen, de meeste japanse en amerikaanse merken laten het echter vaak bij een enkel setje plus showroom-platen.

carplate
Gelukkig zijn er verschillende manieren om toch een andere nummerplaat te monteren.

 3.14.8.1 Reflecterende nummerplaten

Nummerplaten die echt reflecteren zijn eenvoudig te maken. Koop in een autoshop een reflecterende NL sticker, en bij hobbyzaak een setje letters van Slater's (voor 1/24 en 1/25 bv. set 1103, 3 mm hoge letters). Snijd de gewenste cijfers en letters los, plak ze op een stukje plakband, schuur ze iets dunner en schilder ze zijdemat zwart. Na drogen losmaken en met de voorkant op een stukje zwak klevend plakband rangschikken (in spiegelbeeld dus). Knip de nummerplaten uit de sticker, en breng met (acryl)vernis of verdunde houtlijm de letters aan. Goed laten drogen en plakband lostrekken. De platen voorzichtig op het model plakken, rug van de sticker afvouwen, sticker niet buigen. Plak eventueel eerst de platen op het model voordat de letters worden aangebracht. De Slater's letters zijn ook geschikt om oude blauwe nummerplaten mee na te maken (met reliëfletters).

 3.14.8.2 DACO nummerplaat decals

De Belgische modelbouwfirma DACO heeft een setje decals voor nederlandse nummerplaten in de collectie (nr D2403), deze zijn geschikt voor diverse schalen (1/43, 1/24, 1/35, 1/18). De set bestaat uit blanko platen en losse letters en cijfers zodat elke gewenste nummerplaat te maken is.

 

 

 3.14.9 Auto uitlaten

Veel auto's worden voorzien van verchroomde sierpijp op het einde van de uitlaatpijp. Dit is niet goed na te bootsen met zilververf. Aluminiumfolie is al beter, maar geeft een naadje. Het beste is een stukje aluminiumpijp (modelbouwzaak, op 1/24 is een diameter van 2mm precies goed voor de meeste sportuitlaten).
Een aantal dozen van Fujimi (en dus ook Revell) bevatten al een stukje aluminiumpijp, maar dit heeft een naad en de diameter is veel te groot. Zaag de aluminiumpijp op maat, vijl de randjes glad en ruim het (zichtbaar blijvende) gat aan de achterkant uit met een oud bol freesje. Prik het stukje pijp stevig op een stokje (stretched sprue, lucifer, prikkertje) en polijst het tot het blinkt als chroom (met een doekje met koper- of chroompoets). Vernis het pijpje daarna met glansvernis en laat goed drogen. Maak de uitlaatpijp van het model op maat en druk het aluminiumpijpje er op vast. Schilder de binnenkant van de pijp met een mengseltje van donkergrijs en bruin.
Als er in de doos geen aluminium pijpje zit, dan biedt een stukje aluminiumpijp (metaalwaren winkel of van K&S bij de hobbywinkel) een goed alternatief.

 3.14.10 Auto achterlichten schilderen

Oranje en witte vlakjes van lichten van auto's zien er beter uit als door de transparante verf een klein beetje glanswit wordt gemengd. Beschilderen aan de binnenkant. Donker getinte lichten zijn te maken door de binnenkant gewoon te kleuren en aan buitenkant een mix van glansvernis met een beetje Smoke aan te brengen. Alle kleuren zijn van Tamiya [4.7].

 3.14.11 Verdere auto details

  • als er een trailer achter de trekker wordt geplaatst, dan moeten de verbindingskabels niet worden vergeten. Neem dun zwakstroomdraad in diverse kleuren, wikkel dit om een spijker, en breng het in gedraaide vorm aan.
  • beschadigde wielkasten en platen kunnen behalve van vervormd plasticcard ook heel goed van tandpastatube gemaakt worden. Voor het maken van spatlappen voor tanks, trucks, rallyauto's en dergelijke kan ook bladlood gebruikt worden.
  • afplakband is te gebruiken om canvas-dakbedekking van voertuigen mee na te maken. Geschikt zijn: Scotch Pressure Sensitive Tape, Tesa Band, 3M Micropore Surgical Tape No.1530 (apotheek).
  • vergeet bij verwering niet zowel de wielbakken als de banden vuil te maken. Bekijk eens hoe een echte band er uitziet! [3.10.6]
  • als markant detail aan de voorzijde met zwarte piepkleine stipjes de oogst aan vliegen simuleren!
  • metalen asjes van kleine voertuigen (1/72) kunnen worden verborgen met de pijpjes van wattestaafjes.
  • schokbrekers zelf maken kan mooie details opleveren, lees het artikel hier....