Bij veel conversies zullen bepaalde doorzichtige onderdelen nodig zijn, terwijl veel oude bestaande bouwdozen betere doorzichtige onderdelen kunnen gebruiken. Omdat deze onderdelen echt doorzichtig moeten zijn, is de enige oplossing het gebruik van acetaat (dat echter na jaren geel wordt) of het materiaal PETG dat minder snel verkleurd. Een andere optie is transparante giethars; dit is echter een moeilijke techniek, zeker als het glas helder moet zijn want de kans op bubbeltjes of vervorming is groter [5.8]

 5.6.1 Kleine lampen

Deze worden gemaakt met een druppel Micro Kristal Kleer, dat doorzichtig opdroogd. Houtlijm kan ook gebruikt worden. Hierover heen kan een transparante verf (Tamiya, Humbrol, Revell, Talens) worden aangebracht, waarmee prachtige gekleurde lampen gemaakt kunnen worden [4.15].

micro kristal kleer

Een ander handig middel is "Glue 'n' Gaze" van Deluxe materials. Dit werkt net als Micro Kristal Kleer maar is wat sterker.

glue n gaze

 

 5.6.2 Kleine raampjes in rompen

Ruiten maken voor dichte rompdelen: Trek verwarmd acetaat of nog beter PETG over de romp en knip hier na afkoelen de benodigde ruitjes uit. Een plaatdikte van 0,5 mm is hier het beste. Zaag daarna pas de rompruitjes uit. Raampjes in sponningen kunnen worden gemaakt van MicroScale Kristal Kleer of Deluxe "Glue n Gaze". Dat kan ook vaak voor die lange rijen cabine ramen in Airliners op kleine schalen. Voor zeer kleine raampjes kan ook houtlijm worden gebruikt. Wordt de sponning te groot dan kan achter de sponning dun doorzichtig plastic (bijvoorbeeld van een pakje sigaretten) worden gelijmd. Daarop wordt het doorzichtige materiaal aangebracht. Altijd de raampjes na droging vernissen omdat Kristal Kleer en houtlijm in water oplossen. Ruitjes in kleine voertuigen (1/76) maken uit cellofaan, en met glansverf op het model plakken (aan binnen of buitenkant).

 5.6.3 Rechthoekige ramen

Deze kunnen op dezelfde wijze als kleine raampjes worden gemaakt, maar een op maat gevijlde doorzichtige plaat voldoet. Bij meerdere losse stukken die aan elkaar zitten, is er in werkelijkheid vaak een frame/stijl op de verbinding. Dit wordt geverfd, hetgeen de naad verbergt.

 5.6.4 Enkelgekromde ruiten

tip-565Na te maken door in warm water doorzichtig dun plastic te buigen. Ook kan plaat eerst voorverwarmd worden in een oven tot circa 100 graden. Gebruik handschoenen. De gebogen plaat kan daarna op maat worden gemaakt met mesje en schuurpapier.

 5.6.5 Dubbelgekromde ramen

Dubbelgekromde ramen zijn moeilijker te maken, terwijl deze soort veel voorkomt bij met name moderne gevechtsvliegtuigen.
Het gebruik van een vorm is nu nodig:

  • de basis is een goede drie aanzichten schaaltekening van het gewenste raam of kap.
  • van een makkelijk te bewerken blok balsa wordt met schuurpapier en snijwerk een vorm gemaakt die rondom een halve millimeter kleiner is dan volgens de schaaltekening. Hiermee wordt de plaatdikte in rekening gebracht. Voor ingewikkelde kappen kan het nodig zijn meerdere lossende vormen te maken.
  • de vorm moet zeer glad worden gemaakt met zeer fijn schuurpapier.
  • vervolgens wordt een triplex plankje op maat gezaagd, welke in bovenaanzicht ruim voldoende groter is dan de vorm(en).
  • in het triplex plankje wordt een gat gezaagd, waarvan de afmetingen vijf millimeter rondom groter zijn dan de omtrek in bovenaanzicht van de vorm. Hierin past de vorm ruim.
  • de doorzichtige plastic plaat [5.6.5.1] wordt in een rechthoek geknipt, welke ruim over het gat in het plankje past. Rondom wordt deze vastgezet met bijvoorbeeld punaises.
  • het plankje met de doorzichtige plaat wordt in een hete bakoven geplaatst, welke op een temperatuur van 150 graden Celsius wordt gebracht. Het plastic wordt zachter. Gebruik bij dit werkje wel vuurvaste handschoenen!! Zet ondertussen de vorm klaar buiten de oven. Een alternatieve methode is het heet maken met een verfstripper.
  • als de plastic plaat goed zacht is, wordt de plank met plastic snel uit de oven gehaald. De balsavorm wordt nu snel door de opening in de plaat gedrukt, totdat de vorm goed in de plastic plaat zit.
  • Na afkoeling is de kap in ruwe vorm klaar. Als de kap niet goed doorzichtig is, dan een nieuwe maken.
  • op maat maken met mesje en schuurpapier. De kap is nu in principe glad.
canopy5.6.5.1 Het transparante plaatmateriaal

Voor het doorzichtige vervormbaar plaatmateriaal wordt "acetaat" veel gebruikt maar dat wordt na jaren geel. PETG wordt minder snel geel en is daarom beter geschikt. Plaat van Vivak is bijvoorbeeld van PETG. Het handigste is een plaat van max 0,5 mm dik en een vervormingstemperatuur van bij 140-160 graden maar het koelt snel af en moet snel "getrokken worden" over de mal.

 

 

 5.6.6 Framing van cockpitkappen

Veelal zitten in ramen en kappen raamstijlen (framing) welke een aparte kleur hebben. Deze zijn vaak niet correct of geheel afwezig. Ook te ruwe framing moet weggehaald worden met fijn schuurpapier. Na schuurwerk moet de kap goed glad en helder gemaakt worden met polijsten. 
De framing kan gemaakt worden door:

  • inkrassen met scherp mesje van de randen: de lijntjes worden opgevuld met fijn schilderwerk.
  • met behulp van dunne decalstrips (hetgeen echter zeer kwetsbaar is). De decal kan van tevoren in de goede kleur worden geverfd.
  • voor grotere schalen kunnen ook dunne plastic strips gebruikt worden. Deze strips moeten wel eerst in de juiste kleur worden geverfd (ook aan de binnenzijde). Bevestig deze strips NIET met superlijm maar met houtlijm of kristal clear.
  • strips van zeer dunne grafische tape dat geverfd is.

De framing moet voor het aanbrengen worden geverfd. Verf ook de binnenzijde want deze is ook zichtbaar! Als er verf op de doorzichtige kap komt, dan kan deze worden weggehaald door na droging af te krabben met een tandestoker of luciferhoutje.

Als er een bepaalde framing in een zelfgemaakte kap nodig is, dan kan reeds in de balsavorm op het oppervlak dun ijzerdraad in het gewenste framepatroon aangebracht worden. Interne details in de kap kunnen later worden aangebracht met stretched sprue [5.7.1].