Verslag regiomiddag 18 februari 2017
Weer een samenkomst van Regio Oost in Colmschate. Deze keer werden we begeleid door live gospelmuziek uit de zaal ernaast. 19 leden waren aanwezig en een grote hoeveelheid plastic. Deels gebouwd en deels “under construction”. Kijkend naar al dat moois en naar de “kolenschoppen” van sommige medeplakkers, verwonder ik me steeds hoe die handen zulke kleine onderdeeltjes tot een fraai model weten te transformeren. Want fraaie modellen waren er! Twee grote heli’s, een MI 10 en een Vertol (“Flying banana”) en een hele kleine Hokum, een Bristol Beaufighter samen met een nichtje de Bristol Beaufort. De laatste was nog in het primerstadium, dus wie weet of dit (nu nog) lelijke eendje straks een hele mooie zwaan blijkt te worden. Twee grote FW190’s, de ene met stermotor, de ander met een lijnmotor. Een Israëlische P51D vlak naast een Italiaanse Fiat G50. In de categorie “Geen vlees en geen vis” viel een Lockheed Hudson met civiele registratie en zonder wapens. Die bleek in WO II diplomaten en o.a. kogellagers van Engeland naar Zweden te hebben gevlogen. Jan Sprikkelman bleek een Mustang aan de haak van een Jeep te hebben geslagen; die reden hun rondjes in de hal. De accu en ontvanger in de Mustang, een motortje en stuurservo (en ballastgewicht!) in de jeep. Twee fraaie Northrop F5’s stonden gebroederlijk naast elkaar op een stukje tarmac. De ene in een gewoon U.S.-schema, de ander met een Russische ster op de vleugels, maar ook met Amerikaanse roundels. Die bleek van OPFOR (OpPosing FORces te zijn om jachtvliegers te trainen. Verder konden we genieten van een (grote!) SU-24 Fencer met een schitterend gedetailleerde cockpit. Een fabrieksnieuwe Mitsubishi Zero stond op de piloot te wachten. Tot zover het vliegende spul; op de grond was er ook het nodige te zien.
De nieuwste Russische tank, de Armata (in aanbouw). Volgens de bouwer een heel fraai model, waarvan de onderdelen vrijwel in elkaar vielen, zo’n goede passing. Daarnaast een voor mij oude bekende: de AMX13 met 105mm kanon. Bijnamen: “Pistool met hoogmoedswaanzin” of “Kanon op rolschaats”. Ondergetekende is daar nog een jaar commandant op geweest, dus ik heb de bouwer het hemd van het lijf gevraagd over de kit. Ook een AMX-30 in aanbouw; volgens de bouwer een vol met modificaties, maar uiteindelijk nooit ingezet. Naast elkaar oudoom en achterneef van Krauf-Maffei: Jagdpanther en Leo IIA4. Een Israelische M47 stond stoffig te wezen, terwijl er naast twee Duitse achtwielers Sd.Kfz. 234 stonden te glimmen. De ene met het korte, de ander met het lange 75mm kanon. Waarschijnlijk net door een regenbui gereden. Een YPR-765PRAT stond op een dioramaatje wat de Ermelosche Heide moest voorstellen. In de categorie “Zoiets geks verzin je toch niet?”: de M50A1 Ontos. Een klein rupsvoertuigje met 6 maal TLV106mm er op. “Ontos” is Grieks voor “Ding”; misschien ook wel “Onding”.
Ook groen, maar British Racing green, was een schitterend model van een Bentley Blower uit de jaren ’30. Helaas brak er tijdens het uitpakken een koplamp af... Lang leve de secondenlijm! Een knalrode, ouderwetse dubbeldeksbus uit 1910 stond ernaast mooi te zijn. Drie schepen waren aanwezig: het Amerikaanse hospitaalschip “Hope”, een Victoryschip en een (radiobestuurde) PT-boat. (door Roel van Essen)
Een aantal tanks in aanbouw
Focke wulf FW190 A-6 en een Focke wulf FW190 D-11 beide schaal 1:32 (Arnold kremers)
Figuren met een pak 40 schaal 1:72 (Frank Ruiter)
Boeing 747-400 (british Airways) schaal 1:144 in aanbouw (Karel Vos)
AMX 13 schaal 1:35 in aanbouw (Robert Müller)
AMX 30 schaal 1:35 (Bruno Ghuijs)
T14 Armata in aanbouw schaal 1:35 (Bruno Ghuijs)
Bristol Beaufort schaal 1:48 in aanbouw (Wim Nijenhuis)
Bristol Beaufighter schaal 1:48 (Wim Nijenhuis)
Bently blower schaal 1:24 (Jaap Geertsema)
Zhi-9W schaal 1:48 (Hille Jansma)
Comet schaal 1:76 (Arnold Cremers)
Nothrop F-5E schaal 1:72 (Peter Eulink)
Fiat G50 schaal 1:48 (Arnold Cremers)
Mil MI-28 Havoc schaal 1:144 (Dick van Faassen)
Hospital ship "hope" schaal 1:300 (Ron Calbo)
P51 schaal 1:48 (Arnold Cremers)
Jagdpanther schaal 1:35 (Arnold Cremers)
Leopard 2A4 schaal 1:35 (Arnold Cremers)
"Liberty" in aanbouw schaal 1:300 (Ron Calbo)
Lockheed Hudson (British Airways/BOAC) schaal 1:72 (Karel Vos)
Omnibus 1910 type B schaal 1:32 (Jaap Geertsema)
M48A2C schaal 1:35 (Robert Müller)
M50A1 Ontos schaal 1:35 (Roel van Essen)
Mil MI-10 schaal 1:48 (Hille Jansma)
P51 met towcar schaal 1:32 afstand bestuurbaar (Jan Sprikkelman)
PT-boat schaal 1:35 afstand bestuurbaar (Roel van Esssen)
F-4J Phantom schaal 1:48 in aanbouw (Peter Eulink)
Sd-kfz 234/3 en de Sd-kfz 234/4 schaal 1:35 (Frank Ruiter)
Sukoi SU-24 Fencer schaal 1:48 (Marc Coomans)
Sukoi SU-33 Sea Flanker schaal 1:72 (Dick van Faassen)
Franse Dragonders schaal 1:72 (Frank Ruiter)
HKP-1 Vertol schaal 1:48 in aanbouw (Hille Jansma)
YPR 765 PRAT schaal 1:35 (Roel van Essen)
Boeing 737-200 (United) schaal 1:200 (Ron Calbo)
Douglas A4 skyhawk schaal 1:72 (Ron Calbo)
A6MZ Zero schaal 1:72 (Robert Müller)
Mig-23 MF Flogger schaal 1:48 in aanbouw (Marc coomans)
Douglas DC-7C (BOAC) schaal 1:144 (Karel Vos)
Jan de Haan nam op een gegeven moment het woord voor wat “dienstmededelingen” en de prijsuitreiking van de wedstrijd “Het model van de dag 2016”. Die uitslag was:
Schaal 1:144 vliegtuigen: ex aequo Dick van Faassen en Karel Vos
Schaal 1:72 vliegtuigen: Peter Eulink
Schaal 1:48 vliegtuigen: Hille Jansma
Schaal 1:32 vliegtuigen: Arnold Creemers
Schepen: Roel van Essen
Voertuigen: Marc tempels
Figuren: Frank Ruiter
De stembriefjes voor het model van de dag moesten uiteraard ook ingevuld worden, zodat er eind van dit jaar weer wat te winnen valt. Het was weer een gezellige bijeenkomst.
De eerstvolgende bijeenkomst is zaterdag 1 april.
Wij zitten in bijgebouw zaal 2 van de Ichtuskerk,
Holterweg 106, 7429 AH Colmschate (Deventer)
Route beschrijving: komende van Apeldoorn via de A1 of Hengelo (O) via de A1
Neemt U de afslag Nr.24 Deventer Oost, > Rechts af de N 348 op, >
Rechts af de N 344 (richting Bathmen) op, kunstijsbaan/zwembad de Scheg voorbij, > na de verkeerslichten bij het winkelcentrum ligt de kerk aan uw rechterhand.
Parkeren aan de zijkant van het gebouw, inrit aan de linkerzijde van het bijgebouw (net voorbij het kerkgebouw zelf).