Auteur: Walter Sonderman

Het zal zo aan het einde van 2018 zijn geweest, dat Jos Visser voor het eerst opperde de Regio West-Friesland over te nemen van Han de Roos, die had laten doorschemeren het coördinatorschap aan de modelbouw-wilgen te hangen. Met vijf á zes leden was de regio eigenlijk wat te klein geworden, wat bleek uit een gecombineerde bijeenkomst met de regio Noord-Holland: door uiteenlopende omstandigheden was alleen Han vanuit West-Friesland aanwezig.
Om de regio nieuw elan te geven wilde Jos aansluiting vinden met leden van de lokale Twenot-community. Twenot staat voor de Tweede Nederlandse Organisatie van Tankhobbyisten, een Nederlandse vereniging met interesse in militaire voertuigen uit de 20ste en 21ste eeuw. Geen idee wat er met de Eerste is gebeurd, overigens.
We wilden de regio-bijeenkomsten zoveel mogelijk organiseren in en rond Alkmaar, vandaar de naam. Daarom werd er ook met een aantal leden vanuit de regio Noord-Holland woonachtig in die omgeving contact gezocht. Tevens waren dit ook leden die zich bezighielden met andere onderwerpen van onze hobby dan alleen maar vliegtuigen of oorlogsschepen, b.v. science fiction en civiele schepen.
11 april was het dan zover, de eerste regio-avond, bij Jos thuis. Inderdaad was er een gemengde groep van 10 man aanwezig. Jos en ik natuurlijk vanuit SIG Warships 1/350, Jos’ broer Ruud, vanuit West-Friesland mijn eigen broer Marc, Han, Ian en Sjaak en als Twenot-vertegenwoordigers Marcel, Jan-Willem en Rob. K6 Gezellig

De laatste bouwt bijvoorbeeld aan een 1/35 PT-boat, die natuurlijk niet bij een Twenot-bijeenkomst kan verschijnen😉. Hij had hem niet mee, maar deze boot heeft al in Berkhout en op de EME te Lingen de aandacht getrokken. Marcel had een mooi en groot project van 1/16 “Tiger”-tank onderhanden. Zoals we Marcel kennen met erg veel oog voor detail.

K1 1 16 Tiger tank van Marcel
Ian trok aandacht met zijn grote 1/72 Blohm & Voss BV 222 “Wiking”-vliegboot. Han had naast zijn gebruikelijke watervliegtuigen en vliegboten een DC-3 Dakota met een NASARR-neus mee: dit toestel met een neus van een F-104 Starfighter werd speciaal ontwikkeld voor de radar-en navigatietraining van Duitse F-104 piloten (NASARR staat dan ook voor North American Search and Radar Range).

 K2 Blohm und Voss Wiking van Ian

K3 DC 3 met NASARR neus van Han

Marc had een verzameling netjes gebouwde F-16C’s en Mirage F-1’s mee.

K4 F 16 en Mirage F 1 lineup van Marc 

Ik kon weer eens mijn 1/350 Thunderbird 2 en 4 en de 1/350 Seaview-onderzeeboot (uit de TV-serie “Voyage to the bottom of the sea”) naast een resin-model op dezelfde schaal van de Engelse patrouille-boot Leeds Castle laten figureren.

K8 Thunderbird 3 van Walter

K5 Foto ets werk op de Leeds Castle

Sjaak had zich voor even afgekeerd van zijn egg-planes en had zowaar twee onderwerpen mee die bij een SIG Warships 1/350 niet zouden misstaan: twee 1/350 LCAC’s. Een LCAC is een Landing Craft Air Cushion, oftewel een hovercraft die de Amerikaanse marine gebruikt voor amfibische landingen. Ik ken het modelletje, want er zitten er twee bij de Gallery USS Wasp en USS New York, die ergens bij mij wachten op bouw…..Op de foto heeft één van de LCAC’s mijn Thunderbird 4 mee als vracht. Normaliter zullen er Abrams-tanks, Humvee’s en vele mariniers een plaats vinden.

K7 LCAC schaal 1 350 met Thunderbird 4


Het werd onder het genot van koffie, thee, zoete koeken en daarna fris (waar ik voor het gemak maar ook bier en witte wijn onder reken), chips, worst en kaas erg gezellig, met ook veel interessante gesprekken over aspecten van modelbouw. Airbrushen, de kwaliteit van de diverse verf-merken en technieken passeerden de revue. Een schip, een tank, een auto of een vliegtuig vergen allemaal een andere aanpak en gebruik van een techniek. Een model van een auto vergt bijvoorbeeld veel van de kunde van een bouwer met spuittechniek omdat er van een gladde, glanzende “finish” sprake moet zijn. Bij tanks en schepen is dat juist een matte “finish”. Bij een vliegtuig (en ook een auto) moet je bij het airbrushen rekening houden met het verschijnsel van “overspray”, het landen van verf op plekken waar je dat eigenlijk niet wil vanwege het onvermijdelijke rondhangen van aërosol-deeltjes.
Uiteraard was er ook bij Jos een excursie-mogelijkheid naar zijn modelbouw-kamers.

Resumerend een goede start van de omgebouwde Regio: ik zal dit verslag en alle volgende verslagen alsmede informatie over de regio ook plaatsen op onze IPMS-pagina: https://www.ipms.nl/regios/regio-west-friesland. Wegens wat technische beperkingen was het omzetten van de naam van die link waaarschijnlijk niet handig mogelijk……😉.