De gure avond van 2 november weerhield zo’n 25 mensen er toch weer niet van om naar de regiobijeenkomst te komen. Er was weer een 'nieuw gezicht', die door gastheer Rob werd opgevangen. Bij elkaar hadden de aanwezigen dertig modellen meegenomen en nog een aantal diorama’s die op de tafels werden gepresenteerd. Dat gaf veel gespreksstof voor de aanwezigen. Aan de bouwtafel werd er voorts weer lustig op los gebouwd. En ten slotte werden de (bijna) laatste voorbereidingen besproken en getroffen voor de regiopresentatie tijdens de ESM.
Wat viel er te zien op de modellentafel? Het rijdend werk bestond uit een 1:12 Bentley, een viertal wagens uit de eerste wereldoorlog in 1:32: een pigeon loft, een Ford T, een Vauxhall staff car en een Ole Bill bus. In 1:35 zagen we een M10 tankjager en een M47 tank en in 1:72 een Sd. Kfz. 124 Wespe en een T34/85. In 1:87 tenslotte een BR 43 trein. In de categorie vaartuigen waren er in 1:350 het Zhong Shan slagschip en een 5-tal waterlijnmodellen die Johan Vester had meegenomen als herinnering aan Carel Lichtveld, onze voormalige regiocoördinator die een aantal jaren geleden naar Den Helder is verhuisd.
Ook het vliegend segment was weer goed vertegenwoordigd. In 1:32 zagen we een Arado 196B, in 1:48 een F-5A, een F-104 en een Voyager I. Schaal 1:72 was vertegenwoordigd met een Felixstow F.2B, twee Kyushu’s J7W Shinden, vier Koolhoven toestellen (2x FK 51, 1x FK 56 en 1x FK58) en een A-10 Thunderbolt II.
Wederom konden we op een genoeglijke avond terugzien.
Patrick Verschut
-----------------------------------
Overlijden oud regiocoördinator Carel Lichtveld
Kort na onze regioavond, begin november, bereikte ons het bericht dat Carel Lichtveld was overleden. Carel was de vorige coördinator van onze regio, nadat hij in 2003 het stokje had overgenomen van Peter Lochmans. Het was toen ook dat wij van de 'duiventil' in Nieuwerkerk aan de IJssel verhuisden naar de zaal van Inter Amicos, die we nog steeds gebruiken. In 2005 vond Carel het een goed moment om het coördinatorschap van de regio aan mij door te geven, net als het coördinatorschap van de SIG Schepen, waarin hij zeer actief was. Carel bleef onze regioavonden nog een aantal jaren bijwonen tot hij het niet meer kon opbrengen om 's avonds naar Inter Amicos te komen.
In 2016 besloot Carel om te verhuizen naar Den Helder om dichter bij zijn oude maatjes van de SIG Schepen te zijn. Hier heeft hij zijn modelbouwhoek en vitrines flink 'gemoderniseerd' om een verse start te maken. Helaas is zijn gezondheid het afgelopen jaar dermate verslechterd, dat hij in een zorginstelling moest worden opgenomen. Carel is daar na een korte periode overleden in de leeftijd van 85 jaar. Wij zullen ons Carel herinneren als een echte IPMS-er en modelbouwer in hart en nieren.
Chris van Ravesteijn
--------------------
Dan het fotoverslag....
Opmerking: De IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
We hadden vanavond een dertigtal modellen en diorama’s op de tafels staan; met name het vliegend werk en wat rijdend en varend materieel. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van rechts naar links.
Ted Spinders: ”Over mijn Academy 1/72 A-10 Thunderbolt II is eigenlijk niet veel te vertellen. Het is een opvallend fors model in vergelijking met andere toestellen in deze schaal. Enig schuur- en plamuurwerk was nodig om alles mooi strak passend te krijgen. Het model ging op zijn achterpoten staan, dus er zijn de nodige visloodjes in de neus gestopt. Ik heb het vervolgens gespoten met Tamiya verf en Vallejo vernis en afgewerkt met een beetje Citadel wash.”
Johan Vester: vijf waterlijnmodellen gebouwd door Carel Lichtveld
Erik Leijdens: “De Classic Airframes 1/48 F-5A is van de Al Quwwat al-Jawwiya al-Malakiyia al-Libiyya, oftewel de Koninklijke Libische luchtmacht. Die heeft maar kort mogen genieten van de F-5 want na de coup van 1969 stortte het onderhoud van de F-5 in en werden ze via een schimmige deal verkocht aan Turkije, naar het schijnt. Deze kit is niet de makkelijkste kit, maar best goed te doen. De decals zijn van Armycast, Kinetic en van de CA kit zelf.
Ik ben ooit eens begonnen met vier F-104’s tegelijk, maar door andere projecten is daar de klad in geraakt, gelukkig is de eerste nu eindelijk af. Dit is de Hasegawa 1/48 TF-104G voorzien van Dutch Decal DD48043 en 48066 en stencils van een sheet van de Dutch Starfighter Foundation. Deze laatste was best een puzzel, omdat die ontworpen zijn voor de D-8114, die een single is en ook nog eens een gecamoufleerde, maar met wat aanpassingen is het wel redelijk oké zo. Ook voorzien van True Details stoelen, Eduard wielen en tip launchers, Master pitot tube en een remparachute-deur uit de DACO set. De tweede 104 van het viertal zal een RF-versie zijn.”
Rody Verkruissen: “Mijn Merit/Smer Swordfish heeft volgens Scalemates schaal 1/50 of 1/48, maar als ik het nareken, kom ik op 1/48. Oorspronkelijk heeft het model drijvers; ik heb het omgebouwd naar een landingsgestel. De decals zijn van Dutch Decal en uit de reservedoos.”
Ron Schouten: “Het eerste toestel is een Revell 1/32 Arado 196B. Op zich is dit geen ingewikkeld model om te bouwen. Door de prominente motor, grote open dubbele cockpit en de mogelijkheid de vleugels op te vouwen vind ik het een opvallend model. Het is heel gedetailleerd, en op wat onderdelen aan de motor en de cockpit is het recht uit de doos gebouwd. Daarnaast was het een kwalitatief zeer goed model voor een bescheiden prijs. Er zit, denk ik, ongeveer zestig uur werk in, maar ik hou dat nooit echt bij eigenlijk. Ook is het in die zin bijzonder dat er van deze versie met een centrale drijver maar een paar gemaakt zijn.
Het andere toestel is een Roden 1/72 Felixstowe F2 in een opvallend kleurenschema uit 1918. Eigenlijk de eerste van een lange serie Engelse vliegboten die culmineerde in de Sunderland. Gebaseerd op het ontwerp van een Curtiss vliegboot, met een heel nieuw soort romp. Het is recht uit de doos gebouwd. Het lastige aan dit soort modellen is natuurlijk de bespanning, daar zijn ook de nodige uren in gaan zitten.”
Rob Hamann: “Ik had vier 1/72 Koolhoven modellen meegenomen, en wel van de toestellen die de doorbraak van de fabriek in de militaire markt representeerden. Dat waren de F.K.51 verkenner/trainer, die in ruime mate door de Nederlandse LVA, MLD en LM KNIL aangeschaft zijn, de enkelzits variant van de F.K.51, die nog een late carrière gehad heeft als “jager” bij de Spaanse republikeinen, de F.K.56 trainer, die gevlogen heeft bij de Belgische luchtmacht en de Nederlandse LVA, en tenslotte het prototype van de F.K.58 jager, die besteld is door de Franse luchtmacht, maar slechts beperkt daar gevlogen heeft omdat hij te laat beschikbaar kwam om nog actief te zijn in WO II.
Het F.K.51 model is van Special Hobby en dat heb ik gebouwd in de MLD-versie met slechts een paar kleine aanpassingen, zoals uitgeslagen roeren en een aan de hand van foto’s meer gedetailleerde cockpit. De Spaanse eenzitter was van Steelwork Models. Daar moest meer aangepast worden. Ik heb een 14-cilinder Armstrong Siddeley Jaguar motor met twee rijen cilinders van Engines & Things ingebouwd in plaats van de 7-cilinder Cheetah in de kit, de diameter van de propeller vergroot en het onderstel verlengd. Als gevolg van de langere motor moest de romp wat ingekort worden. En zoals gebruikelijk voor mijn modellen de roeren losgemaakt en spandraden en stuurkabels aangebracht.
Het F.K.56 model is een resin kit van Dujin Models. Ik heb de cockpitinrichting verregaand gedetailleerd aan de hand van het handboek van het vliegtuig. Ook de motor en cowling zijn verder gedetailleerd. Alle roeren heb ik losgemaakt en voorzien van trimvlakjes en hun bediening, en ik heb flaps gescratcht en in uitgeslagen positie vastgelijmd. De decals heb ik getekend in CoralDraw en geprint op de inkjet printer.
Tenslotte de F.K.58. Dat was een injectie model van Azur. Ik had al eerder de Franse versie van Broplan in resin gebouwd, dus dit was een kleine herhaling. Verrassenderwijs had het Azur model meer aanpassingen nodig dan dat van Broplan. De cockpit is niet erg accuraat evenals de motorkap en ook het onderstel en de wielbakken moeten aangepast worden. Ook de verf instructies kloppen niet. Verder heb ik de cockpit en de motor hier en daar wat verfraaid en natuurlijk de roeren losgemaakt. “
Thomas Hamann: Hasegawa 1/72 Kyushu J7W1 Shinden, Marsh Models 1/72 Kyushu J7W2 Shinden Kai
Roelof Timmerman: Hasegawa 1/48 Voyager
Walle Oppedijk van Veen: “Na zo'n 65 jaar ben ik drie jaar geleden met modelbouw begonnen. Ik verzamelde al die-cast Patton tanks; dus werd mijn eerste zelfgebouwde tank natuurlijk ook een Patton tank; de Italeri M47. Het was een toen hele toer om die redelijk af te krijgen. De tracks waren mijn grootste probleem want ze zaten er zichtbaar scheef onder. Nu drie jaar later, maar weer eens de M47 Patton geprobeerd. Deze keer werd het de Italeri 1/35 update van Tamiya in een Duitse uitvoering van de Amerikaanse NATO-tank. Recht uit de doos, goed passend en licht geweathered; niet onder de modder en smurrie, maar ook niet bepaald uit de wasstraat. Oefening baart kunst, zo blijkt maar weer.”
Annamarie Jongbloed: “Ik heb de grootste legende in de Britse autohistorie meegenomen; de Airfix 1/12 Bentley 4.5 Litre Blower, die de 24 uren van Le Mans in 1928 won. Dit Airfix-model is in gebouwde vorm gekocht van ons gewaardeerde lid Johan Vester. Ik had een lange adem nodig om het model in oude glorie te herstellen. Met de juiste kleur, nieuwe decals, koffers, een Engelse bestuurder (die nog niet helemaal af is) en een zelfgemaakt Frans verkeersbord begint het geheel al aardig vorm te krijgen. Ook de ondergrond moet nog onderhanden worden genomen."
Kees Onderwater: “Mijn in Berlijn afspelende Russische diorama is in aanbouw. Het gebouw was in de zwarte primer gezet en daarna gespoten met Tamiya XF64 roodbruin. Toen het geheel goed droog was heb ik een met wat water aangelengde gipsvuller gebruikt (met twee druppels grijze Vallejo verf ) om de voegen in het gebouw te vullen. Even laten drogen en met een zachte iets vochtige doek weer afvegen. De olievaten en het vat met een warmhoudvuurtje zijn met de nat-in-nat-techniek behandeld. Even zo als de zelfgemaakte golfplaten. Deze zijn uit aluminium saladeschalen gemaakt, daarna in een grijze primer gezet, getamponneerd met 'German gray' en witte verf. Na een dag drogen in de matte lak gezet en bewerkt met pigmenten in verschillende roestkleuren. De volgende stap wordt het weatheren van de artillerietrekker en het geschut. De bijbehorende figuurtjes laat ik liever aan Annamarie over, die is daar beter in.”
Edu de Roos: WSM 1/350 Zhong Shan Gunship
Frans en Rody Verkruissen: "Deze wagens hebben in mei 2020 al eens op de coronapauze pagina van de regio gestaan. Nu konden we ze live presenteren. Een tijdje geleden heb ik (Frans) op Marktplaats twee Airfix 1/32 bussen gekocht, waarvan één incompleet ongebouwd en de tweede aan begonnen. De laatste had een half wegsmolten zijkant, maar dit was geen groot probleem. Na wat zoeken op diverse sites kwamen we uit op een watertanker en een 'pigeon loft'. De watertanker is door Rody gebouwd. Deze heeft het chassis en de motorkap en cabine van de bus. De opbouw is scratch built van plastic plaat van diverse diktes. De watertank is gemaakt van een hamsterdrinkfles. Om het geheel wat levendiger te maken is er een dioramaatje voor gemaakt. De figuurtjes zijn van Airfix 'multipose WWII British Army' en flink aangepast. De 'pigeon loft' is gebouwd door Frans. Deze bestaat voor een groot deel uit de originele onderkant van de bus. De banken zijn vervangen voor een interieur met een tafel, stoel, kasten en opbergruimtes, plus twee slaapplaatsen. De bovenbouw is van plastic plaat van diverse diktes en de kooien zijn voorzien van tule gaas. De figuren zijn van Airfix, de duifjes zijn gemaakt van Fimo-klei. Ook dit model staat op een klein grondplaatje om het te kunnen hanteren."
Airfix 1/32 Ford model T WWII Airfix 1/32 Pigeon Loft Airfix 1/32 Staffcar WWI Airfix 1/32 Ole Bill bus WWI
Tim van Luijk:
Revell 1/72 T34/85 Academy 1/35 USSR M10 lend lease Matchbox 1/72 Sd. Kfz. 124 Wespe Revell 1/87 BR 43
En ter afronding nog wat sfeerbeelden uit het zaaltje van Inter Amicos.
Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen, Patrick Verschut
dit artikel werd gepubliceerd 23 december 2021