Regioavond Zuid-Holland april 2014
Wellicht vanwege het fraaie lenteweer waren er iets minder bezoekers dan gewoonlijk, 25, maar toch nog een volle zaal. De modellentafel was weer zwaar beladen, met uiteraard een overwicht aan vliegend materieel. Daarom eerst vermelding van de overige modellen. Bij de vierwielers een Fiatje 500, een Fuchs en een Schwimmwagen, beide laatsten legervoertuigen. Verder een fraaie takelwagen in aanbouw, en een grote vissersboot.
Vliegtuigen te over en dit keer ook een stel verkeersvliegtuigen: een Avro RJ85, een Airbus 310 en Boeings 727 en 777. In aanbouw naast de He-111 waren een vacform Short Sturgeon en een Bf-109. Natuurlijk was er ook een lange rij gerede modellen in vele schalen. Als kleinste een Dakota 1/200, dan veel 1/72 zoals Boston, FK-58, FK-41, L-39 Albatros en Beaufighter. Een schaaltje groter, 1/48, zagen we een Meteor in demo-outfit, een Storch en een Mosquito. En als klapper een Mosquito in schaal 1/24. Daartussen een setje oude 'box scale' modellen in de vorm van Jak-25, F-100, F-94, F-84F en F-89.
De lezing handelde dit keer over scratchbouwen, verlicht met instructieve beelden, het geheel professioneel gebracht door Wim Klerk. Wie af en toe zelf eens een onderdeeltje erbij maakt, werd door eerbied bevangen, ook door het zelfgemaakte gereedschap. Ten slotte vond er democratisch overleg plaats over ons thema voor de ESM. Lessen werden getrokken uit de vorige ESM, en een nieuw thema kwam te voorschijn uit de discussie, alsook de selectiemethode voor de te tonen modellen.
We beginnen de fotoreportage zoals gebruikelijk met de vliegtuigmodellen. Jaap de Vries had de Classic Airframes 1/48 Meteor Mk8 gebouwd in de kleuren van het demoteam van 323sqn uit 1955, en daarbij gebruik gemaakt van Dutch Decals. Dick Boogaard had drie modellen meegenomen: rechts boven de Amodel 1/72 MiG-AT, rechts onder de Sword 1/72 TV-1 Seastar, en onderaan is nog net het neusje te zien van de Contrail 1/72 Short Sturgeon, een vacform waarvan romp en vleugels in elkaar gezet waren.
Jan de Wit had zijn Revell 1/32 Bf 109G-6 bijna af. Jan had halverwege de bouw het standaardwerk 'The Official Monogram Painting Guide to German Aircraft 1935-1945' uit 1980 kunnen kopen op Ebay, en was nu bezig de kleuren van model en boek te vergelijken.
Edu de Roos was weer een stuk verder met zijn Revell 1/32 He 111 recensiemodel, nu onder andere met vliegers in de cockpit.
Jan de Wit had behalve de grote Bf 109 ook een kleine Hasegawa 1/200 Dakota met invasiestrepen meegenomen.
Edu de Roos is een liefhebber van oude modellen, en deze Lindberg 1/60 'Tuna Clipper' is zo'n model. Het model is oorspronkelijk rond 1960 door Pyro uitgebracht, in 1972 aan Life-Like verkocht en opnieuw uitgebracht, en in 1978 is het model naar Lindberg gegaan.
Rob van Basten had vier civiele Nederlandse vliegtuigen meegenomen, alle in de traditionele schaal 1/144. Bovenaan de Minicraft Boeing 777 met KLM decals van TwoSix, rechts de Revell Airbus A310 eveneens in KLM kleuren, vooraan de Airfix Boeing 727-200 met Cloudmaster decals voor een Air Holland toestel, links de Revell Avro RJ85 met Transavia decals van Cloudmaster.
Leo Ripken had in een tweedehandswinkel een aantal oude Revell 'box scale' modellen gevonden, en geadopteerd. Eenmaal ontdaan van stof en vuil bleken het netjes gebouwde modellen te zijn. De decals waren flink vergeeld, maar dat geeft de modellen een soort patina. Bovenaan beginnend, met de klok mee: een 1/70 F-100 (H-236, 1956), een 1/56 F-94C (H-210, 1954), 1/54 F-84F (H-215, 1955), een 1/80 F-89D (H-221, 1955), en een 1/50 Yak-25 Flashlight (H-296, 1958). Tussen haakjes staan de eerste cataloguscode en het jaar van introductie. Waarschijnlijk zijn de modellen rond 1960 gebouwd.
Het werk van drie bouwers is gevangen in deze foto. Links de Eduard 1/72 L39 Albatros van het 'Breitling Jet Team' en de Esci 1/72 F-100 van Rody Verkruissen. Achteraan Rob Hamanns Dujin Models 1/72 Desoutter Mk II (licentiebouw Koolhoven FK41) en de Broplan 1/72 Koolhoven FK58. Uitvoerige bouwverslagen van deze modellen zijn te vinden op het Modelbrouwers forum. Rechts twee Airfix 1/72 modellen van Reinhold Bogaard: de Havoc/Boston en de Beaufighter.
Rody Verkruissen had de restoratie van de Airfix 1/24 Mosquito nu helemaal afgerond.
Luuk Boerman had twee Tamiya 1/48 modellen meegenomen: links een Fi 156 Storch in RAF kleuren, rechts een Mosquito HF30 die tot stand kwam met een Paragon conversieset.
Wim Klerk had een mini-dioramaatje gebouwd rondom zijn Tamiya 1/48 Schwimmwagen.
Patrick Bekker was net begonnen met het verweren van zijn AFV Club 1/35 Flak 88/18, en daarom heeft het model één vies en drie schone wielen.
Wim Klerk had ter ondersteuning van zijn presentatie de Revell 1/35 Fuchs meegenomen, die hij tot een NBC-voertuig van de Landmacht had verbouwd. Een uitgebreid artikel over deze conversie is in de MIP gepubliceerd.
Wim Hoogendoorn was bezig met een takelwagen. Hij had een deels gebouwde Revell 1/24 Ford Aeromax 106 overgenomen, waarvan hij eerst het chassis met veel gepruts recht had gemaakt. Toen hij de KFS (Kit Form Services) Holmes 750 takelwagen opbouw er op paste, bleek het chassis ook nog verlengd te moeten worden. Toen hij er de zaag in zette, sprong de 'wokkelvorm' er weer in, en kon hij opnieuw beginnen met het rechtmaken.
Wim Klerk gaf met een beamer een presentatie over scratchbouwtechnieken. Daarin besprak hij onder andere dit zelfgebouwde gereedschap om plastic profieltjes op lengte te maken. Het had ook nog andere ingebouwde functies.
Wim liet ook deze zelfgemaakte 'Punch & Die' set zien, gebaseerd op een borensetje. Eerst had hij met de borenset de mal gemaakt, uit een stukje aluminium en een stukje perspex of acryl. Door de boren aan de achterzijde af te slijpen tot een scherpe haakse rand ontstonden de ponzen / stempels. Met dit gereedschap kun je cirkelschijfjes in allerlei formaten maken.
Verslag: Dick Boogaard en Rob de Bie / Foto's: Rein Nijssen