Regioavond Zuid-Holland april 2015
Zoals bijna gebruikelijk ook nu weer ongeveer 30 bezoekers(sters), in het gewoel van komen en gaan niet exact te tellen, tenzij we kaartjes gaan verkopen! Twee bezoekers zaten ijverig te bouwen, onder andere werd een Typhoon 1/24 onder handen genomen.
De modellentafel was navenant stevig gevuld en ook werden diverse dozen met overtollige kits aangevoerd in de hoop, dat ze naar een andere zolder zouden verhuizen. Opnieuw een collectie oude auto’s van Airfix 1/32, geflankeerd door een echte dubbeldekkerbus, 1/24 en een Camaro 1/25, samen de auto-afdeling vormend. Twee diorama’s, een met een Stalingrad scene en een met een volgeladen Opel Maultier (de naam doet de functie vermoeden). Verder een paar gebouwtjes, wellicht om in een diorama gebruikt te worden?
De rest van de lange tafel was weer gevuld met vliegtuigen. Om te beginnen drie helikopters uit de oertijd: Boeing Vertol, Piasecki Workhorse en idem Transporter. Klein maar fijn waren de BAT FK26, de Armstrong-Whitworth FK8 en de Tiger Moth. Een Spaanse Heinkel He 70 in een fraai camouflageschema, een Fokker C-11W, een Handley Page O400 (een bakbeest voor die tijd). Verder in schaal 1/72 een Jak-32 Mantis en twee Fireflies Mk1, van respectievelijk 860 squadron en MLD. Schaal 1/48 was ruim vertegenwoordigd met een Buffalo (KNIL), een Avenger met radarbuik (MLD), een Bf-108 Taifun, een Zwitserse F-5 (demo) en een Hunter, een Hurricane, een Heinkel He 111 en een Mitsubishi Claude.
De lezing/demonstratie werd deze keer door Rob Hamann gegeven. Hij illustreerde de bouw van een tweedekker met gebruik van listige mallen en het aanbrengen van spandraden, al even listig. Wellicht dat sommige aanwezigen nu toch moed krijgen om zich aan bespannen tweedekkertjes te wagen.
Dick Boogaard
De modellentafel was lekker gevuld. De foto laat alleen het gedeelte met vliegtuigmodellen zien, op de bodemplaten die waarschijnlijk al 25 jaar gebruikt worden.
Leo Ripken beet het spits af met drie tandemrotor-helicopters: de Italeri 1/72 Piasecki H-21 Workhorse, de Hobbycraft Canada 1/72 Boeing-Vertol CH-113 Labrador, en de oude Revell 1/96 Piasecki H-16 Transporter die in 1961 uitgebracht werd.
Rob Hamann had drie modellen met veel spandraden meegenomen, ter illustratie van zijn presentatie. Vooraan de Pegasus 1/72 Armstrong-Whitworth FK-8, vervolgens zijn scratchbouw 1/72 BAT FK-26, en als laatste de oude Airfix 1/72 Tiger Moth. De laatste was een geadopteerd half-gebouwd model van Rob de Bie, die hij had afgebouwd met custom decals voor een collega die er bij de NLS op gelest had.
Luuk Boerman had de Tamiya 1/32 Brewster B-339 met eigen decals gebouwd, in de versie met de afleverregistratie van de fabriek. Luuk wist te vertellen dat de militaire registratie eigenlijk B3-119 had moeten zijn, maar de fabriek had er B-3119 van gemaakt, en dat heeft men maar zo gelaten. De Accurate Miniatures 1/48 TBM-3W Avenger had hij omgebouwd tot een 'Warner' versie middels een conversieset van Model Design Construction, en zijn eigen decals.
Patrick Verschut had de Revell (ex Matchbox) Heinkel He 70 in een opvallend Spaans schema geschilderd.
Dick Boogaard had traditiegetrouw drie 1/72 modellen meegebracht. De Amodel Jak-32 Mantis was het eerste jet-aangedreven sportvliegtuig volgens Wikipedia. De twee Novo (ex Frog) Firefly Mk1s waren beide MLD kisten, maar de tweede (uit 1946) had nog Engelse roundels.
Jaap de Vries had deze keer twee Zwitserse demo-kisten meegenomen. De AFV Club 1/48 F-5E Tiger was in de kleuren van de Patrouille de Suisse, de Aeroclub vacform 1/48 Hawker Hunter was eveneens van dit team, maar uit een tijd toen de vliegtuigen nog gewoon gecamoufleerd waren en alleen een logo hadden.
Remko Stehmann's derde model sinds herintreding was deze Eduard 1/48 Bf 108 Taifun. Het Afrikaanse schema was een gok en maar pakte goed uit, en ook de decals stemden tot tevredenheid. Zijn tweede model was de Airfix 1/48 Bf 109E. De bouw ervan is terug te kijken op het forum van International Scale Modeler. Remko was tevreden over het airbrushwerk, maar nog niet over het glaswerk.
Rody Verkruissen had twee oude resin Czechmaster 1/72 modellen gebouwd. De Fokker S-14 was de oude massieve versie, terwijl de nieuwere versie van CMR gewoon hol is. Voor de Fokker C-11W had hij nieuwe poten voor de drijvers gebouwd. De Airfix 1/72 Handley Page O/400 was in twee weken gebouwd door Rody, en de spandraden had hij met brei-elastiek gedaan.
Ruud van Zoomeren had een Nichimo 1/72 Mitsubishi A5M4 Claude geschilderd in de kleuren en markings zoals door de Japanners gevlogen in China in 1939.
Joop Ruijzendaal had twee Battle of Britain toestellen meegebracht. De Airfix 1/48 Hurricane was met de kitdecals gebouwd, die de kist van Stanford-Tuck voorstellen. De Monogram 1/48 He-111 had Joop met Vallejo verf geschilderd, en Aeromaster decals gebruikt om de commandantskist van Stab/Kampfgruppe 53 te Lille in Frankrijk te bouwen.
Jan Edelenbos had een 'Stalingrad 1942' diorama gebouwd rondom een Tamiya 1/35 BT-7 en Verlinden figuren. Het tweede model was een Italeri 1/35 Opel Maultier met een Flak 38, die Jan voorzien had van een aanhanger.
Kees Onderwater toonde weer twee componenten voor zijn grote treindiorama: een magazijn en een ketelhuisje.
Annamarie Jongbloed had een set Tamiya 1/35 figuren voor haar Libië diorama op houten stokjes gemonteerd voor het schilderwerk.
Ted Spinders en Vincent Widdershoven hadden beide dezelfde splinternieuwe set 28 mm figuren van Games Workshop gebouwd. Het was een set waar de liefhebbers al lang op hadden gewacht. Ted had de 40K Skitiarii als 'Rangers' gebouwd, terwijl Vincent ze in de 'Vanguard' versie gebouwd had. Ze verschillen in helmen en wapens.
René Erhart was al een tijd bezig met de bouw van Revell's 1/24 Routemaster London Bus. Het model was grotendeels klaar, maar de zijramen ontbraken nog.
Frans Verkruissen had weer zes Airfix 1/32 automodellen meegenomen. Links vooraan beginnend, en dan met de klok mee: Ford Capri, Ford Escort, Mercedes 280SL, Triumph Herald en Porsche Carrera 6. De Capri en de Mercedes had Frans recentelijk gerestaureerd. De Capri was daarbij onder andere ontdaan van uitgebouwde spatborden. De Porsche was oranje geschilderd, naar het voorbeeld van de auto's van 'Racing Team Holland' gereden door Gijs van Lennep en Ben Pon. Overigens: als iemand nog van deze kitjes heeft liggen, of wrakken ervan, Frans neemt ze heel graag van je over.
Wim Hoogendoorn had de Revell 1/25 2010 Camaro SS geschilderd met Tamiya geel, gevolgd door twee-componenten blanke lak.
Joost Hijdra had tijdens de avond een werkend model van een windaangedreven 'Strandbeest' van de Nederlandse kunstenaar Theo Jansen in elkaar gezet. Het model is van Gakken, een oud Japans merk. De werkplaats van Theo Jansen ligt overigens op een geluidswal van de A13, en er liggen diverse 'gestorven' strandbeesten langzaam te vergaan. René Erhart was ook bezig met een model, en wel de enorme Airfix 1/24 Typhoon, maar die was natuurlijk nog niet af aan het einde van de avond.
Rob Hamann gaf een presentatie met de titel 'Over touwtjes en tweedekkers'. Rob legde uit hoe hij zijn dubbeldekkers voorziet van spandraden, en demonstreerde dat aan de hand van een speciaal daarvoor vervaardigd 'dummy' Fokker D13 modelletje. Het publiek was onder de indruk van Robs techniek en de fraaie resultaten.
Verslag: Dick Boogaard, Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen