De vakantieperiode weerhield 23 bezoekers er niet van toch weer aanwezig te zijn bij onze bijeenkomst op dinsdag 2 augustus 2022 in de zaal van speeltuinvereniging Inter Amicos in Rijswijk. Al snel na 19u waren we op sterkte. Misschien kwam dat ook omdat er nog wat extra handel aanwezig was vanavond met veel voertuigdozen in schalen 1/35 en 1/48. Uiteraard was had ook Ted weer wat handel meegenomen. De bouwtafel werd, zoals veelal gebruikelijk, weer bemand door Leo en Tim. En voor de rest werd er vooral gezellig gekletst over de gebouwde modellen, over de handel en over de nog te bouwen modellen. De warme avond maakte dat we ook van het terras goed gebruik konden maken. Binnen was het bijna te warm.

De voorbereiders voor de ESM-tafel konden helaas niet aanwezig zijn; hun zaken hadden ze al via de mail met de regiogenoten gedeeld.

In het kader van “Hints en tips live” gaf Rogier Aulbers een (balans)gewichtige presentatie over hoe voorkomt je dat een vliegtuig een staartzitter wordt. Daarbij leidde hij ons o.a. langs soortelijke gewichten van verzwaringsmaterialen, allerlei mogelijke verzwaringen, van daklood tot bouten en moeren, montagemiddelen en plaatsen om de verzwaring te plaatsen. Hij rondde af met een kleine demonstratie van hoe je kogellagers kan vastzetten met epoxyhars.

Het overgrote deel van de modellen van vanavond bestond (zoals wel vaker) uit vliegtuigen. Toevallig was het aantal modellen gelijk aan het aantal bezoekers; 23 stuks. Net als vorige maand hebben we slechts 1 vaartuig vanavond; een model van de Queen Mary 2 in  schaal 1/400 (een flinke jongen dus). Het rijdend smaldeel bestond in schaal 1/35 uit een T-72A, een T72-T (zoek de verschillen…), een Polski Fiat 508 pick-up, een Sherman, een Traction Avant en een  Poolse halftrack C4P. In 1/76 zagen we Scammel tank transporter met geladen met een Churchill tank.
Het vliegend materieel bestond uit, in schaal 1/32, twee stuks Supermarine Spitfire mk II in aanbouw van Iron Maiden. In 1/48 waren er een Grumman S-2 Tracker, een Curtiss Wright CW-21 in aanbouw, een IAR 80 en een Messerschmitt Bf 109G6. In schaal 1/72 zagen we een Douglas B-66 Destroyer, een Tupolev Tu-22, een Arado Ar 68E-1, een Pilatus PC-7, een Fokker C.V-W, een Fokker C.VII W,  een Fokker B.IV en tenslotte een Kawasaki Ki-48-I Lily.


Rob de Bie heeft de afgelopen jaren aan de hand van veel gesprekken met (oud)regiogenoten en middels het doorvlooien van veel PIM’s de geschiedenis van de regio onderzocht en uitgeschreven. Daarbij is hij tot de conclusie gekomen dat we inmiddels neer dan 300 bijeenkomsten hebben gehad. Er zit een jubileum aan te komen. En we zitten al weer 15 jaar in Rijswijk. Waarvan akte.

Patrick Verschut

 

Dan het fotoverslag. We hadden vanavond 23 modellen op de tafels staan; éen schip, diverse vliegtuigen en wat rijdend materieel. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van recht naar links.

Jos van der Sluijs
Revell 1/400 Queen Mary 2

00kQueen Mary 2


Rody Verkruissen: “Mijn modellen van vanavond zijn een CW-21 en een Grumman Tracker. De Kinetic 1/48 Grumman S-2 Tracker heb ik in de MLD-versie gemaakt en gespoten met Revell Aquacolor. De sky-kleur vind ik erg mooi. De Dora Wings 1/48 Curtiss Wright CW-21 interceptor is ook de kleuren van de KNIL en is gespoten met Vallejo."

01bDSC 0218

02bDSC 0212

Frits Krieg:De IAR 80 is een mooie Roemeense jager uit WWII, die hoofdzakelijk bekend werd door de verdediging van Ploesti; de olieraffinaderij die nog in Duitse handen was. Het model in 1/48 van Hobby Boss is recht uit de doos gebouwd. De bouwtekening is prima en de decals zijn goed. Alles is geverfd met Vallejo. Ik had net een fantastisch boek had gekocht over de piloten Graf & Grislawski toen ik aan de kit van Hasegawa in 1/48 van Messerschmitt Bf 109G6 begon. In de kit zaten toevallig de decals voor het toestel van Grislawski. De keuze om zijn toestel te bouwen was toen snel gemaakt. Grislawsiki vloog meer dan 800 missies en behaalde 133 overwinningen. Hij overleefde de oorlog en overleed in 2003. De kit heeft een goede pasvorm en dito decals. Ik heb Vallejo verf gebruikt en de camouflagedots heb ik aangebracht met een wattenstaafje (als test).”

03bDSC 0210

 04b


Patrick Verschut: “Eigenlijk wilde ik al jaren eens de Airfix 1/76  Scammel tank transporter bouwen. Als je ‘m dan eindelijk te pakken hebt gekregen en begint te bouwen dan zie je toch de technologie van begin jaren ’60: een wat grove kit, weinig detail en een niet echt duidelijke bouwtekening. Op internet kan je diverse bouwverslagen vinden en die helpen om de hobbel te overwinnen. De voorste van de dubbele assen van de aanhanger blijft helaas net boven het oppervlak hangen. Ik heb het model gespoten met Humbrol 29 en bewerkt met oil dot weathering en zwarte en grijze wash. Vervolgens heb ik ‘m wat opgeleukt met een lier, wat kabels (garen), een reservewiel en wat kettingen (uit de byouteriedoos van de echtgenote). Het was gelijk een mooie gelegenheid om de eerder gebouwde Churchill erop te plaatsen; scheelt weer ruimte in de vitrine. Het verhaal van de Churchill staat op de pauzepagina [https://robdebie.home.xs4all.nl/regio/rzh-pauze-dec2021.htm]. Enkele ramen zijn gemaakt van doorzichtig verpakkingsplastic.”

05bDSC 0202


Jan de Wit: “De twee Supermarine Spitfires mk II in schaal 1/32 zijn van Revell in de uitvoering van Aces High, naar het gelijknamige nummer van heavy metalband Iron Maiden. Ze zijn uitgevoerd met Eddies; de mascotte van de band. Deze modellen bouw ik in opdracht van een Iron Maiden fan. Één van de twee kits is een reguliere uitvoering zonder de Eddies en de daarbij behorende decals. Er zitten bij de Iron Maiden editie genoeg decals om twee toestellen te beschilderen en daarbij is verschil gemaakt in de podiumuitvoering en die welke op de lp heeft gestaan. De Eddie-figuren kan je zittend en staand plaatsen.
Beide kits maak ik vliegend gemaakt met dus een zittende Eddie. Eentje heb ik uit mijn doos reserveonderdelen gehaald en daar het hoofd van Eddie op gelijmd en voorzien van een sjaal om de naad te verbergen. Ook maak ik gebruik van twee Yahu aftermarket instrumentenpaneeltjes. Een tot nu toe heel erg leuk project.” 

06bDSC 0204


Leo Ripken
Italeri 1/72 Douglas B-66 Destroyer

07bDSC 0195

Tim van Luyck
Esci 1/72 Tupolev Tu-22
Trumpeter 1/35 T-72A

08bDSC 0190

 09bDSC 0174


Rients Couperus: “Deze Replica 1/72 Arado Ar 68E-1 is niet mijn eerste vacuvorm kit, maar in dubbeldekker vorm is hij zeker uitdagend. Het model had ik al lang liggen en ik heb er lang over gedaan om het te bouwen. De verbinding tussen de vleugels en de romp is bijzonder lastig. Na het aanbrengen van spandraden (herfst 2021) was in ieder geval de bouw af. De start verfwerk liet vervolgens weer even op zich wachten. De basis grijze kleur van de Spaanse versie is gespoten met een spuitbus van Action. Daarna heb ik nog wat witte vlakken aangebracht en nadat de decals er opzaten was hij toch nog vrij vlug af.
De Aeroclub 1/72 Pilatus PC-7 is een vrij basic spuitgiet model, maar wel met metalen onderdelen. Het toestel zelf bouwt vrij gemakkelijk, ook al moet je wel wat vullen en schuren. Waar ik nogal tegen opzag was het cockpitdak. Dat is een nogal dun vacuüm getrokken dun stukje plastic met krimpdeuk. Met wat warm water heb ik de krimpdeuk weg gekregen en veel geduld is het toch nog mooi geworden. Als kleurenschema heb het eerste kleurenschema van de Nederlandse Luchtmacht gekozen. Dat vind ik toch wat mooier dan het zwarte patroon, maar is wel uitdagend m.b.t. de kleuren. De verf is nog voornamelijk enamel: wit is gespoten maar de volgende lagen waren geverfd (rood is combi van verf en decals). Er zitten 2 decalvellen bij; één van de Nederlandse versie en ook één van een Mexicaanse kist. Omdat ik geen decal zag van het zwarte anti verblindingsvlak op de neus, heb ik dat geverfd. Toen de kist klaar was en ik Mexicaanse reserve decals opborg, zag ik dat er toch een zwart neusdecal was bijgeleverd. Helaas...”

10bDSC 0197

 11bDSC 0199


Rob Hamann: “Ik had drie (oude) 1:72 modellen meegenomen van Fokker watervliegtuigen, allemaal resin modellen.
De LF Models Fokker C.V-W was het eerste drijvervliegtuig dat ik gebouwd heb na een mislukte Fokker T.VIII W, en is redelijk gelukt. Het enige dat ik heb toegevoegd is een brandstofleiding tussen de bovenvleugel en de romp. Het stijlenstelsel van de drijvers in de kit is vereenvoudigd, maar dat heb ik zo gelaten.  Afwerking in Zweedse uitmonstering zoals voorgeschreven in de handleiding.
De Choroszy Modelbud kit van de Fokker C.VII W was veel gedetailleerder en bevatte bijvoorbeeld ook twee dollies voor onder de drijvers. Ik heb weinig toegevoegd aan het model: de gebruikelijke stuurkabels van zwartgelakte dunne visdraad en een stukje “touw” voor het anker. De uitvoering is die van de MLD voor 1939.
De vliegboot van Bel-Air models; de Fokker B.IV, was een coproductie van de Nederlandse en Amerikaanse Fokker vestigingen en was evenals de voorgaande Fokker vliegboten geen commercieel succes. Het model van Bel-Air was een teleurstelling: ruwe onderdelen met matige tot slechte passing, weinig detail (de romp is bijvoorbeeld één klomp resin) en vooral de prijs: € 70. Maar wat wil je, mijn verzameling vliegtuigen van Nederlandse constructeurs moet toch zo compleet mogelijk zijn. Kennelijk is de kit een afgietsel van de zeer dure, kant en klare perspex modellen van Bel-Air. Ik heb uithouders voor de staartroeren en stuurkabels toegevoegd en van styreen een karretje gemaakt om het model op te zetten in plaats van de meegeleverde draadsteun.”

12bDSC 0186

 13bDSC 0185

14bDSC 0182


Thomas Hamann: “Mijn Hasegawa 1/72 Kawasaki Ki-48-I Lily heb ik bijna recht uit de doos gebouwd. Alleen , heb ik de bomdeuren heb opengewerkt, zodat er in het (grotendeels scratch gebouwde) bommenruim gekeken kan worden. Verder heb ik klein grut toegevoegd zoals riempjes van masking tape. Het toestel is geschilderd met Tamiya verf en de decals zijn de oorspronkelijke, die pakweg 30 jaar oud zijn.”

15bDSC 0184

 

Jan Edelenbos
1/35 T-72T

16bDSC 0188

 

Kees Onderwater: “In mijn S-Model (uit Polen) 1/35 Polski Fiat 508 pick-up (geen foto) heb ik een vacuümmodel gecombineerd met resin. Het geheel heb ik qua interieur wat aangepast en is nog in de opbouwende fase. Het eindresultaat zal een ambulance-uitvoering worden.
Daarnaast heb ik een samenwerkingsproject met Tim meegenomen; een gebouw in Normandische stijl van MiniArt is ook een vacuüm model. Om het enigszins goed in elkaar te kunnen plakken, maak je van het restmateriaal ribben die je ter ondersteuning in een helft lijmt, (rondom vensters, deuren, etc.) waardoor je de andere helft er vrij makkelijk op lijmt. Maar ook zal er wat filler nodig zijn om er een mooi geheel van te maken. Tim had de zelfgemaakte grondplaat, incl. Sherman tank, meegenomen en zal het diorama verder afbouwen.”

18bDSC 0171

 

Annamarie Jongbloed:  “Mijn favoriete automerk blijft natuurlijk Citroën. Daarvan heb ik twee  modellen in schaal 1/72 meegenomen. De Traction Avant, in de rode kleur, was een Type II B cabrio uit 1938 van het merk MGM Models. Het gehele autootje bestaat uit resin onderdelen die ik heb verstevigd met wat koperen staafjes, want resin blijft fragiel op deze schaal. Het bankje achterin heb ik zelf vervaardigd uit hardschuim. Glaswerk in de koplampen is toegevoegd, eveneens de voorruit uit plastic sheet en zelf gemaakte ruitenwissers.
De tweede auto, van het merk Wrsesien, is een Poolse halftrack C4P met het tracksysteem van de Citroen Kegresse deze werd gebruikt van 1935 tot het eind van WW II bij het Poolse en Duitse leger. Het model is gespoten in de gebruikelijke camouflage kleuren. “

19bDSC 0173

 

 En tot slot nog een paar sfeerplaatjes uit Inter Amicos.

51bIMG 5611

52bIMG 5622

53bIMG 5604

54bIMG 5615

55bIMG 5610

56bIMG 5616

57bIMG 5618

58bIMG 5625

59bIMG 5620

 Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut

 

 

 dit artikel werd door Patrick geplaatst vrijdag 26 augustus 2022