Regioavond Zuid-Holland december 2015
Ongeveer 32 liefhebbers onderbraken de Sinterklaasvoorbereidingen om naar Rijswijk te komen. De modellentafel was navenant vol.
Een zestal Chevy’s uit de jaren zestig vormde een leuk groepje. Daarnaast een Duitse spoorwagon uit begin 20e eeuw met verrassend veel beenruimte rond de stoelen. Verder een diorama met een scene uit 1944 in West-Europa. Haast bijpassend was een Amerikaanse parachutist schaal 1:10.
In aanbouw zagen we veel verscheidenheid. Een Cavalier Mustang, een Avro Lincoln als conversie van een Lancaster met Shackleton onderdelen, een Mi-24 en een Apache helikopter. Volledig afgebouwde modellen waren er uiteraard ook. Een groepje Nederlandse vliegtuigbouw, bestaande uit de al eerder vertoonde Postjager, de Koolhoven FK-56 en FK-23 Bantam en de Fokker F.26 Phantom. Twee modellen met Filippijnse kentekens, een F-5 en een F-86 Sabre en naast de Lincoln in aanbouw een complete Shackleton. Verder nog een F-5 in Aggressorschema, een MiG I-270 (Me-263 kloon), een Arado 96 en een De Havilland Heron. Tenslotte nog een drietal Matchbox modellen, ongeschilderd, dus een stukje jeugdsentiment.
Luuk Boerman gaf ons een blik in de vervaardiging van decals. Menigeen had niet verwacht dat daar zoveel uren werk in gaan zitten. We mogen dan ook blij zijn dat Luuk dit werk als hobby beschouwt en naast zijn normale werk dit er 'even' bij doet.
Dick Boogaard
Na onze dorst gelest te hebben aan de bar, begint het fotoverslag met Leo Ripken, die weer drie Matchbox 1/72 modellen 'au naturel' had gebouwd: de Dassault Mystere IVA, de Heinkel He-115 (met Finse decals, speciaal voor Ruud van Zoomeren) en de Fiat/Aeritialia G91Y.
Dick Boogaard toonde drie modellen uit zijn collectie: de Airfix 1/72 DH 114 Heron (een viermotorig passagiersvliegtuig), de A-Model 1/72 MiG I-270 (een Me-263 imitatie met rechte vleugel) en de Airfix 1/72 F-5E Tiger (in USAF 'Aggressor' kleurenschema).
Ook Rody Verkruissen had drie modellen meegenomen. Allereest een Contrail/Frog/Airfix 1/72 Avro Lincoln in aanbouw. Deze bestond uit een vacform romp van Contrail die hij een paar jaar geleden op een ESM had gescoord, met daaraan gemonteerd de staartvlakken en een klein stukje van de vleugels van een gekanibaliseerde Airfix Lancaster. Vervolgens heeft hij er een groot stuk van de vleugel van een Frog Shackleton aangezet, en de vleugeltips heeft hij zelf gebouwd van plasticard. Het tweede model was een Revell (ex Frog) 1/72 Avro Shackleton. Het derde model was een 1/72 Cavalier Turbo Mustang III, een conversie met een Rolls-Royce Dart 510 turboprop. Later ontstond hieruit de Piper PA-48 Enforcer, die echter een Lycoming T55 turboprop had, en een andere neusvorm. Rody's model was begonnen als een Academy Mustang.
David Kirton had een Hasegawa Hughes 300 Eggcraft gebouwd. Dit is de enige helicopter in Hasegawa's uitgebreide reeks van ei-vormige modellen.
Patrick Verschut toonde zijn Encore 1/72 Arado 96, een voormalig Heller model uit 1977. Hij had het model overgenomen van clublid Rogier Aulbers, die er al een beetje aan begonnen was door de cockpit aan te kleden met een foto-ets setje. Met model was gespoten in de Duitse trainingskleur RLM02.
Jaap de Vries had weer twee 1/72 demoteam vliegtuigen meegenomen, deze keer van het Filipijnse 'Blue Diamonds' team. De F-86F Sabre is van Fujimi, de F-5A is van Esci, beide fraaie modellen uit de jaren tachtig. De F-5 heeft decals van Microscale.
Rob van Basten had drie 1/48 projecten meegenomen. De Hasegawa AH-64D was in aanbouw, met Eduard foto-ets, en moest een KLu-kist worden. De Revell Mi Mi-24 Hind moest de stereotiepe tegenstander worden, met Russische markeringen. Rob vertelde er bij dat hij eigenlijk een hekel aan helikopters had, maar hij was de schepen even beu. Verder een Hasegawa Cessna Citation van begin jaren tachtig.
Rob Hamann had een display gemaakt met al zijn decalprojecten van de afgelopen jaren, als aanvulling op de presentatie over decals van Luuk. Al zijn decals zijn getekend in CorelDraw, soms uit de hand, soms over scans. De meeste decals zijn geprint met een inkjet printer op 'waterslide decal paper' in twee varianten: voor decals die op lichte ondergrond komen is transparant decalpapier gebruikt, voor decals die op donkere ondergrond komen is wit decalpapier gebruikt. Dat laatste is noodzakelijk omdat inktjet decals deels doorzichtig zijn. Witte decals kunnen niet op de inktjet geprint worden; daarvoor wijkt Rob uit naar een Alps printer, die echter weer minder goed is voor 'gemengde' kleuren, zoals oranje. De Alps decals zijn geprint door Fireball Modelworks in de USA, en de kosten zijn vergelijkbaar met het aanschaffen van een aftermarket decalsetje. Na het printen zijn de decals geseald met transparante lak uit een spuitbus, of met Microscale Liquid Decal Film aangebracht met een penseel.
We bekijken de modellen met de klok mee, beginnend bij de witte PH-FOK. Een voorbeeld van inktjet decals op transparant decal papier is de 1/72 Fokker F.26 Phantom van IRMA. Voor de Koolhoven FK.56 van Dujin Models heeft Rob de zwarte decals geprint op transparant decalpapier, en de oranje driehoeken op wit decalpapier. De BAT FK.23 Bantam, een Libra Models vacform kit, heeft witte decals die met een Alps printer gemaakt zijn. De Execuform vacform Pander Postjager heeft inktjet decals geprint op wit papier (rechtsonder) en op transparant papier (boven), het tekenwerk was merendeels van Rob de Bie. De Fokker F.III van Classic Plane (H-NABJ) was de eerste poging van lang geleden met eigen decals. Ook dit zijn inktjet decals, waarvan de transparante lak ondertussen vergeeld is. Achteraan staat de RS Model 1/72 De Schelde S.21, waarvan Rob alle kitdecals vervangen heeft door eigen productie, in de vorm van inktjet decals op wit decalpapier, omdat het oranje te doorschijnend was op de zilveren ondergrond.
Ruud van Zoomeren had een Model Box 1/72 'Rosskiy Ostin' (ofwel 'Russische Austin') gebouwd in de kleuren en markeringen van de Suojeluskunta, de Finse Witte Garde, uit 1918.
Jan Edelenbos had een diorama en een model meegenomen: 'Western Europe 1944-1945' in de schaal 1/35 en '101st Airborne' in de schaal 1/10. De laatste is een Glencoe 'US Paratrooper' uit 1991, een gemoderniseerde versie van een oude ITC kit uit de jaren vijftig of zestig. Er zitten extra onderdelen bij, zodat je kunt kiezen uit een Amerikaan uit WO2, een Vreemdelingenlegionstrijder ten tijde van Dien Bien Phu, of een moderne Amerikaan. Gezien de helm en de camouflage is dit de laatste optie.
Frans Verkruissen liet deze keer wat modernere auto's uit zijn collectie zien, alle van Pyro's 'Table Top' serie uit de jaren zestig. We beginnen linksboven, en dan met de klok mee: Chevrolet Convertible 1937, Chevrolet Fastback 1952, Chevrolet Stationwagon 1952, Chevrolet Ragtop 1957, Chevrolet Pickup 1932 en als laatste Chevrolet Cabriolet 1932. De modellen zijn allemaal handgeschilderd met Humbrol verf, alleen de lichtblauwe Ragtop was met Revell verf gedaan.
Kees Onderwater had een Baluard Models 1/35 passagierswagon van de Duitse Reichsbahn in aanbouw. Aangezien de opbouw helemaal van staal was, was de herrie in het 'koekblik' groot, wat tot de bijnaam 'Donnerbüchse' leidde. In de tweede foto staat het toilet verkeerd om, om de details te laten zien. Kees had ook twee lampjes in het plafond gemaakt, zodat er straks nog iets te zien is van het interieur.
Luuk Boerman van Dutch Decal gaf een presentatie over het maken van decals. Het publiek luisterde aandachtig toe. Tegenwoordig maakt Luuk de decals natuurlijk op de computer, met Adobe Illustrator, waarvan Luuk diverse schermplaatjes liet zien. Maar hij vertelde ook over het edele handwerk in de beginjaren, met papier, inkt en lijm.
Verder werden elkaars modellen bekeken, en was er allerlei handel op het biljart en de tafels rondom het biljart. Kortom, opnieuw een goed gevulde avond.
Tekst: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen