Dertig bezoekers waren er tijdens onze laatste bijeenkomst van dit jaar, op 2 december, zoals gebruikelijk in ons honk in Rijswijk. Twee nieuwe bezoekers deze keer, een ervan was tijdens de ESM IPMS-lid geworden. Regiocoördinator Edu ving ze op en zorgde ook voor een lekkere banketletter, zo vlak voor het Sinterklaasfeest. In zijn praatje ging in Edu in op de succesvolle presentatie van de 'Racing' regiotafel dit jaar in tijdens de ESM. En hij dankte Jan de Wit en zijn team voor de inzet hiervoor. Op de ESM konden ook boeken, kitjes en gebouwde modellen uit de nalatenschap van Frits Krieg van eigenaar wisselen. Een Belgische meneer was zeer geïnteresseerd in de gebouwde 1/48 modellen van Frits en nam drie piepschuimplaten met meer dan 50 toestellen mee. Dat scheelt weer ruimte in de opslag, en het zorgt weer voor een aardige donatie aan de ALS-stichting. Ted Spinders wordt één van de trekkers voor het thema van de regiotafel op de ESM van volgend jaar.

Rob de Bie gaf de 'Hints & Tips Live' presentatie, over het onderwerp 'Vormfouten'. Het ging over modellen met vormproblemen, en verschillende methoden om vormfouten te ontdekken. Met daarbij de kanttekening dat slechts één of twee op de tien modelbouwers 'oog' heeft voor vormfouten, de rest ziet het niet, of boeit het niet. Er waren ook wat modellen met kleine en grote vormverschillen, waarmee je je oog voor vormen kon testen.

Op de modellentafels 23 modellen, waarvan één fotorepresentatie van een gebouwd model. We beginnen met de vliegtuigen: in schaal 1/48 twee MiG 15's en een Messerschmitt Bf 109 in een diorama, en een Westland Sea King in aanbouw. Dan waren er in schaal 1/72 een De Havilland Canada DHC-8 in aanbouw, een Hawker Siddeley Nimrod, de master van de Vreeburg A2M, twee Folland Gnats T.1, een De Havilland DH88 Comet, en een Cassutt 111M pylonracer. In 1/96 was er een Piasecki YH-16 Transporter en in 1/144 zagen we een Yokosuko Type 93 Willow K5Y1 en een Russische vliegende tank. Voorts waren er drie versies van de Yamato en een Mushasi, allen in schaal 1/700. Eén lid had een foto meegenomen van een gebouwde Fries Skûtsje, te teer om mee te nemen. En we sluiten af met een 200mm Nederlandse huzaar op wacht uit de mobilisatietijd.

Patrick Verschut

 

We vervolgen met de fotoserie van de modellentafels, gezien van rechts naar links.

Rody Verkruissen
1/72 Hobbycraft De Havilland Canada DHC-8 Dash 8 Kustwacht Nederland in aanbouw, met decals van Meindert de Vreeze
1/48 Hasegawa/Revell Westland Sea King Noorse kustwacht in aanbouw

b2DSC 0157

b1DSC 0156

 

Leo Ripken: ”De Revell 1/96 Piasecki YH-16 Transporter heb ik 10-15 jaar geleden gebouwd. Ik bouw graag oude bouwmodellen en dit model kit uit 1955 voldoet zeker aan die voorkeur. Van de bouw weet ik niet veel details meer, daarom wat over de geschiedenis. Frank Piasecki begon zijn bedrijf in 1943 en tien jaar later maakte de enorme YH-16 zijn eerste vlucht. In eerste instantie waren Pratt & Whitney zuigermotoren van 1650 pk geïnstalleerd, later Allison T38 gasturbines van 2925 pk. De romp was meer dan 1,5 maal zo lang als die van de latere Chinook. Er was plaats voor 40 soldaten of 32 stretchers voor gewonden. Het toestel haalde een kruissnelheid van ongeveer 200 km/u. Wat er met de twee prototypes is gebeurd weet ik niet, waarschijnlijk zijn ze gesloopt.”

b3DSC 0154

 

Jos v.d. Sluijs
1/72 Airfix Hawker Siddeley / BAe Nimrod

b4DSC 0150

 

Brian Kirwan: “Ik heb twee MiG 15 bissen meegenomen; één van Tamiya en één van Trumpeter. Beiden zijn 1/48. De Tamiya is het zilver gekleurde toestel met nummer '139', de Trumpeter is het gecamoufleerde vliegtuig met nummer '549'. Beiden waren gebouwd voor het 'Koreaanse Oorlog' thema van de ESM-tafel van de SIG 'Vergeten Conflicten'. De Tamiya kit was gebouwd met gebruik van de oude KMC detailset en Master pitot tubes en bewapeningsetje. De KMC set vervangt de cockpit, stoel en flaps en ailerons. De onderdelen zijn resin met een foto ets setje. De Master onderdelen zijn van messing. De Tamiyakit past zoals je zou verwachten goed, ook samen met het KMC setje. Ik heb niet de optie toegepast om de toestellen te splitsen in het midden om de motor te tonen. Vreemd genoeg heeft de Trumpeter exacte dezelfde optie, maar net iets anders uitgewerkt. De Trumpeter-kit is zonder bijzonderheden recht uit de doos gemaakt. De passing is best goed, behalve rond de bewapening in de neus; Trumpeter was erg ambitieus met hun opzet in dit deel van de kit, maar je ziet er achteraf weinig van. De decals van voor de Trumpeter-kit komen vanuit Owl Decals ‘Mikoyan MiG 15bis Night Fighter Red 546 (North Korea)’ gevlogen in 1952 door de Rus I.P. Galyshevsky van het 351e IAP. Deze was een zogenaamde 'B-29 killer' nachtjager. Om het kleurenschema te realiseren, heb ik hem eerst groen gespoten en met Blu-Tack de lijnen afgeplakt en vervolgens Tamiya Buff XF-57 overheen gespoten. Dit geeft geen problemen met 'overspray' en geeft sneller resultaat. De Tamiya '139' is een optie van de HM Decals 'B-29 Killers - Russian MiG-15s over Korea' gevlogen wederom door een Rus, Capitan Bytchkov van 17 IAP in 1951. Deze is gespoten met Vallejo Metal Colors Aluminium en Dural Aluminium met Tamiya Smoke voor highlights en Flory Models Grime wash voor de paneellijnen. Beide modellen zijn gemonteerd op snijplanken van de Blokker en de ‘beton’ bodemplaat uit XPS foam en op mijn gebruikelijke wijze geschilderd en verweerd. En voilà: twee Russen in de kleuren van Noord-Korea die Amerikaanse bommenwerpers hebben neergehaald.”

b5DSC 0144

b6DSC 0148

 

Rob Hamann: “Ik had dit keer geen model meegenomen, maar de masters van de vleugels, staart, romp en motorgondel voor de kit van de Vreeburg A2M bommenwerper uit 1919, mijn volgende resin kit in schaal 1/72. Dat was een project van de Technische Dienst van de Luchtvaartafdeling, als voorbeeld voor de industrie, in dit geval Trompenburg-Spyker. Het ding was samengeknutseld uit de onderdelen van een Sopwith 1½ Strutter. Voor de masters heb ik hetzelfde gedaan: vleugels en romp zijn samengesteld uit (gewijzigde) onderdelen van twee Sopwith kits van TOKO, aangevuld met de nodige onderdelen van styreen. De kit gaat 76 onderdelen tellen en hangt zoals gebruikelijk aan elkaar met een groot aantal spandraden. Ik schat dat in totaal wel zo’n acht meter vissnoer nodig zal zijn. Ik hoop de kit in het voorjaar uit te kunnen brengen.”

b7DSC 0142

 

Patrick Verschut: “Mijn model voor vanavond is de 1/72 Sherman M4A2 versie die Zvezda in 2021 nieuw heeft uitgebracht. Dit is een snap-fit model; in principe is geen lijm benodigd, maar ik heb het (zo hier en daar toch maar gebruikt. Een simpel kitje, recht uit de doos gebouwd. Het model ziet er goed uit: mooi gedetailleerd, met ingegraveerde paneellijnen en diverse losse onderdelen die vroeger meegegoten zouden zijn met de romp. Ook de onderzijde van het model is voorzien van details. Er is weinig plamuur nodig voor deze kit. Het model is gespoten in met grijze Humbrolkleur als grondverf en daarna met een donkere groenkleur. Vervolgens heb ik randen geaccentueerd met een wash van sterk verdunde zwarte verf en een pinwash gedaan met rood, geel en blauw om het groen wat minder doods te maken. Het geheel heb ik afgerond door schaars wat te drybrushen met aluminiumkleur en randen te accentueren met een hard potlood.”

 b10DSC 0136

 

Jay Kwantes
1/72 Airfix 2 stuks Folland Gnat T.1

b8DSC 0139

b9DSC 0138

 

Jan de Wit: “Mijn model van de 1/72 De Havilland DH88 Comet van Clear Prop was goed te bouwen maar was op sommige punten te gecompliceerd voor de schaal. Tien onderdelen voor een landingsgestel was te veel van het goede. Dus ik heb wat weg gelaten en wie het ziet, mag het zeggen. De pasvorm van de vleugels liet wat te wensen over, maar met veel geduld valt er een heel nette DH88 te maken en één van de betere, maar nog niet perfect. De machine is in de zwarte kleur van de 'Black Magic', die mee vloog in de Melbournerace in 1934 tegen de Uiver. “

b11DSC 0162

 

Edu de Roos: “De Nederlandse huzaar op wacht uit de mobilisatie van 1940 van Tillymodels, uitgegeven door de Nederlandse Stichting Modelfiguren (NSM) is een 200mm figuur in resin. Het ‘grove wol’ uniform (model 1931) is het uniform dat manschappen (soldaten en korporaals) en onderofficieren (sergeanten) uitgereikt kregen aan het begin van de mobilisatie in 1939. De kleur grijs/groen is altijd weer een uitdaging. Alhoewel in werkelijkheid schijnt die kleur ook niet zo kleurvast te zijn, soms zit er wat meer groen in en soms neigt het weer naar blauw, schijnt dat bewust de broek vaak weer een iets afwijkende kleur te hebben van de jas omdat de broek nu eenmaal harder slijt. De huzaar heeft bovendien een zwart binnenbeenstuk van wat zwaardere stof, want die heeft het geleerd op de paarden. Typisch ook voor de huzaar is de kolbak van zwart bont, ook wel berenmuts genoemd. In tegenstelling tot de infanteriesoldaten, die lage schoenen en beenwindsels dragen, heeft deze huzaar hoge zwarte laarzen. De huzaar op wacht, is uitgerust met als standaard wapen, de Hembrug model M95 6,5mm karabijn. Zoals gebruikelijk voor mij is ook dit figuur geschilderd met Humbrol en Revell enamel.“

 bb12DSC 0134

 

Chris van Ravesteijn
1/144 F-Toys Yokosuko Type 93 Willow K5Y1
1/144 Takara vliegende tank russisch
1/700 Takara Yamato A150 20
1/700 Takara Yamato 1944
1/700 Takara Yamato 1941
1/700 Takara Mushasi 1944

b13DSC 0132

b14DSC 0130

b15DSC 0129

 

Rob de Bie: “De Cassutt 111M pylonracer in schaal 1/72 was één van de twee modellen die ik had afgebouwd voor de 'Racing' regiotafel op de ESM. Het was het eerste volledige model dat ik zelf in 3D CAD had getekend, eerder had ik alleen losse onderdelen getekend. Het was een experiment om te zien hoeveel tijd het zou kosten om een compleet vliegtuig te tekenen. Ik schat dat ik er ongeveer 40 uur tekenwerk in heb zitten, waarvan misschien een derde leergeld was, zodat de netto tijdsbesteding zo'n 25-30 uur zou zijn. Volgens Rob Hamann was dat aanzienlijk minder tijd dan hij nodig heeft om een model met klassieke methoden te scratchbouwen. In zoverre is dit experiment geslaagd. Wim Hoogendoorn heeft de onderdelen 3D geprint, waarvoor nogmaals mijn dank. Het cockpitinterieur is 'met de hand' gebouwd, met onder andere Albion microtubing. De canopy is vacuümgevormd op een ondermaatse master, zodat het gevormde onderdeel de juiste maat heeft. Jan de Wit heeft de spuitmaskers daarvoor gesneden, ook daarvoor mijn dank. Ik heb het model gespoten in een rood-oranje kleur gemengd van MRP verf. Daarna volgden de zelf getekende decals voor G-AXEA, door SpotModel in Spanje geprint. Door een printprobleem bij SpotModel krulden de decals vreselijk op, en moest ik alles uit de kast halen om ze toch nog vlak op het model te krijgen. SpotModel erkent het probleem en stuurt een nieuw vel decals. Het eindresultaat is erg klein maar fijn - ik ben er zeer tevreden over.”

b16DSC 0128

 

Walle Oppedijk van Veen: “Ik heb alleen een foto meegenomen, omdat het houten schipmodel erg kwetsbaar is en ik geen goede transportverpakking heb. Gemaakt is een Fries Skûtsje van Billing Boats, schaal 1/36. Het is een model van een bekend merk dat al vele jaren op de markt en ruim verkrijgbaar is, zelfs bij sommige filialen van Intertoys. Het model is in zijn rudimentaire vorm onmiskenbaar een skûtsje (tjalk voor Hollanders), maar in de detaillering zijn er best veel verschillen met de huidige schepen. Dus volop gelegenheid voor eigen inbreng. Zo zijn het roer en de zwaarden bedienbaar gemaakt, de mast is in principe kantelbaar, een anker toegevoegd, en het voorlijk van het grootzeil word gehesen met kralen/kloten rond de mast. Ook zijn er schoten toegevoegd. Alles om het model enigszins realistisch te laten overkomen. Werken met hout is veel bewerkelijker dan in geval van plastic modellen. Heel veel schuren en verlijmen en heel veel gepriegel om de schoten en vallen door de blokken/ogen en kralen te rijgen. Veel werk dus en zou nu en dan flink wat irritatie, maar wel heel leuk om te doen. Geschilderd met Humrol verf, kleuren volgens bouwschema met aanpassing aan realiteit. De zeilen zijn gemaakt door een bevriende coupeuse. Het grootzeil is gebruind met Talens aquarelverf.”

bIMG 0502

 

Ted Spinders: “Dit is deel 2 van de bouw van de Revell Corvette C5R in schaal 1/24, het model was al grotendeels klaar en mee naar de regioavond (voor advies). De passingsproblemen van de body op het interieur zijn opgelost met het nodige schuur- en dremelwerk aan het schutboord en onderzijde van de motorkap. Omdat het een 24 uurs racer (winnaar) is, wilde ik de auto weatheren. Dit heb ik is gedaan door met Mig panelliner en dun Tamiya Smoke en buff te spuiten op de juiste plaatsen (uitlaat, remstof etc.). De voorruit was afgeplakt waar de ruitenwisser zijn werk deed en de rest is met matte vernis gespoten om zo een schoon en vies deel te krijgen. Al met al ben ik tevreden over het effect en resultaat, maar in de haast was ik vergeten het model mee te nemen naar de ESM.”

b17DSC 0125

 

Wim Hoogendoorn: “Ik had bij mij het model-in-aanbouw van de Scammell Crusader Recovery in schaal 1/24 van KFS. Het is een volledige resin kit van goeie kwaliteit. Nu heb ik het chassis samengebouwd. Dat ging goed omdat ik voor het uitlijnen ervan en van de assen een instelbare en herbruikbare mal heb gebruikt. Die mal heb ik eerst zelf getekend en 3D geprint.”

b18DSC 0124

 

Piet Siegel: “Bij mijn model en diorama heb ik mij laten leiden door een foto van een Messerschmitt Bf 109 die, volgens de beschrijving, in een meer had gelegen. Ik ben met de bouw circa 14 maanden bezig geweest, waarbij ik tussendoor ook nog ben verhuisd. Het model is van Tamiya in schaal 1/48 dat ik heb uitgebreid met een resin motor. Ik had ook een skelet van een Bf 109 gekocht en ingebouwd, alleen is daar door de verwering niet veel meer van te zien. De rolroeren, het hoogte- en richtingsroer (was kennelijk met canvas was overtrokken) zijn vervangen door het metalen geraamte. Voor de verwering heb ik gebruik gemaakt door lagen Tamiya verf over elkaar te airbrushen (met daartussen haarlak en matte vernis) en die steeds met water te verwijderen tot het gewenste resultaat verkregen is. De motor en propeller zijn verweerd, waarbij metalen delen verroest zijn uitgevoerd. Waarom bouw je zo iets? Ten eerste omdat het desolate onderwerp mij aansprak en ten tweede, omdat ik verroeste tanks bouw en iedereen een prachtig glimmend vliegtuigmodel bouwt.”

b19DSC 0166

 

En dan nog wat sfeerplaatjes van de bijeenkomst.

bIMG 0479

bIMG 0481

bIMG 0484

bIMG 0486

bIMG 0490

bIMG 0492

bIMG 0495

 Tekst: leden. Eindredactie: Patrick Verschut. Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut

  

Dit artikel werd gepubliceerd 17 december 2024 door de Regio Zuid-Holland