Regioavond Zuid-Holland februari 2015
Tussen het komen en gaan waren er 26 bezoekers, waarvan er drie ook ter plekke bouwden. Rene Erhart was jarig en had cake meegebracht.
De tafel stond weer aardig vol met een behoorlijke variatie. Om te beginnen de niet vliegende modellen, waarbij de ijsbeer wel heel opvallend was. Een ruwe schatting (hoeveel meter is een ijsbeer?) zou zijn een schaal van 1:10. Een klein diorama met twee antieke Franse tanks, Char B1 en FT stond er fijntjes bij, terwijl verderop een scratchbuilt stuk spoor met wissel en laadstation stond. Een BMW motorfiets 1:12 wellicht van een motorfanaat? Opnieuw een collectie antieke auto’s in 1:32. Op zo’n grote schaal 1:32 en 1:35 waren er ook vliegtuigen, een Fokker D.VII MLD, een P-51 Mustang, een twoseater V1, een Macchi C-205 en een drietal Fokker C.X met drie verschillende motoren. Een F-105 Thunderchief 1:48 was een imposante verschijning.
1:72 was als gewoonlijk de meest voorkomende schaal met een breed scala aan modellen. In willekeurige volgorde Albatros D.III, Cougar KLu, een RB-57 in aanbouw, een Canberra PR9, een MS 760 Paris, Ryan STM KNIL en een SM.79 Sparviero. Opvallend waren twee stuks Siebel Si-204 tegelijk en onafhankelijk van elkaar meegebracht, een in Duitse outfit, de andere als PH-NLL. Apart te vermelden is de scratchbuilt Fokker F.XX die nu steeds meer gestalte gaat krijgen en iedere keer weer veel belangstelling mag genieten.
Spreker op deze avond was Rob van Basten, die aanschouwelijk maakte hoe je met verf diverse houtsoorten kunt imiteren.
Dick Boogaard
Het fotoverslag van de modellentafel begint weer aan de barzijde. Edu de Roos had drie heel verschillende modellen meegenomen. Allereerst de Tamiya 1/35 Bren carrier met bemanning. Vervolgens de Pacific Coast 1/32 Macchi C205 die weer een stuk gevorderd sinds de vorige keer. En als laatste de Bronco 1/35 Fieseler Fi 103R-III Reichenberg; dat was een versie van de V1 met tweekoppige bemanning, waarschijnlijk voor trainingsdoeleinden voor de eenpersoons zelfmoordversie.
Dick Boogaard had de KP 1/72 Siebel Si-204 gebouwd en geschilderd als een Nederlandse civiele versie van het Nationaal Luchtvaartlaboratorium (NLL) wat nu het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) is. Patrick Verschut bracht toevallig hetzelfde model mee. Patrick vertelde dat het KP model een Aero C-3A was, een in licentie gebouwde Siebel 204, en dat de mal uit 1976 is. Met name de aansluiting van de motorkappen op de vleugel behoefde aandacht en schuurwerk om het netjes te laten aansluiten. Het glaswerk was vervangen door een Falcon Clear-Vax canopy, en het model was gespoten met Xtracolor RLM kleuren als een Duitse transportversie.
Rob Hamann toonde de vorderingen met zijn scratchbouw 1/72 Fokker F.XX. We konden een laatste blik werpen op de cockpit, die na de montage van de vleugel helaas grotendeels onzichtbaar zou worden. Rob had wat problemen ondervonden met blanke lak van Action, waardoor de verf op de vleugel licht gecraqueleerd was. De scratchgebouwde motorgondel (in twee delen) was door Wim Hoogendoorn in resin gecopieerd.
Ruud van Zoomeren had een Italeri 1/72 Savoia Marchetti S79-III meegenomen. Het Italeri model was uit 2003, en mooi gedetailleerd. Ruud had de kit een paar jaar geleden tijdens 'De Start' voor een tientje op de kop getikt, en het model was grotendeels tijdens een bouwdag in Schiedam gebouwd. Dit toestel werd door Capitano Buscaglia gevlogen van de basis Lonate Pozzolo in 1944.
Rob Hamann had een drietal 1/72 Fokker C.Xs meegenomen, met drie verschillende motoren. Vooraan de AZ Models Fokker C.X Hispano, als LVA kist. Vervolgens de CMR Fokker C.X Pegasus zoals gevlogen door de Finse luchtmacht. Achteraan de CMR Fokker C.X Kestrel, in LVA kleuren. De laatste twee modellen waren 'oudjes' en hadden geen spandraden. Gelukkig gaat Rob ons in april uitleggen hoe spandraden het best aangebracht kunnen worden.
Rob van Basten had een grote Monogram 1/48 F-105F Thunderchief tentoongesteld.
Dick Boogaard had behalve de Siebel ook een MPM 1/72 Ryan STM in KNIL kleuren en een Aerofile 1/72 MS 760 Paris in Argentijnse kleuren meegenomen.
Rody Verkruissen had een Italeri 1/72 Super Puma tot een KLu Cougar omgebouwd, maar daarbij veel problemen ondervonden met de maten. Verder liet Rody een Revell 1/72 Albatros D.III in RAF kleuren zien.
Peter Rozendal had twee 1/72 Canberra's meegenomen. Als eerste de Airfix Canberra PR9 uit 2011, waarover Peter ook een review / bouwartikel in de MIP geschreven heeft. De tweede Canberra was een RB-57F in aanbouw, van het beruchte Franse merk Mach 2. De RB-57F was een Amerikaanse ontwikkeling met prestaties vergelijkbaar met die van de beroemde Lockheed U-2, maar dan met een veel grotere en zwaardere set camera's of sensors. De spanwijdte was het dubbele van de originele Engelse Canberra.
Chris van Ravesteijn had weer een paar nieuwe 1/144 F-Toys verzamelmodellen in elkaar gezet: de Kawanishi H6K Mavis en de Blohm & Voss Bv-138C. Voor Chris zijn dit 'tussendoortjes' van ongeveer een dag werk, tussen de grote kits door die hij bouwt. De modellen zijn al gespoten en voorzien van decals, maar vereisen wel veel afwerkwerk van de naden. Hij gebruikt heel dunne lijm om de delen naadloos en zonder lijmresten te laten aansluiten.
Luuk Boerman had weer twee modellen met zijn eigen Dutch Decals gebouwd. De Wingnut Wings 1/32 Fokker D.VII had MLD decals van DD set 32009 gekregen. Luuk vertelde dat het een schitterend model was om te bouwen, maar je moet wel heel nauwkeurig werken, anders heb je passingsproblemen. De Tamiya 1/32 P-51D Mustang was met DD set 32013 gebouwd. Het blauw van de vlaggen was mogelijk met USAAF Insigna Blue gespoten voor aflevering, en daarom erg donker.
Leo Ripken had zijn eerste Matchbox motorfiets gebouwd, een 1/12 BMW R100 R3, zoals gebruikelijk ongeschilderd.
Reinhold Bogaard had een AMT 1/25 1953 Ford F-100 pickup omgebouwd met een Sante Fe locomotief als inspiratie.
Frans Verkruissen had al vele Airfix 1/32 automodellen laten zien, maar er bleken er nog meer te zijn. Deze keer toonde hij, met de klok mee, de Jaguar E-type (bovenaan, rood), Morris Minor, Austin-Healey Sprite, Renault Dauphine, Sunbeam Rapier en Ford Zodiac.
Wim Hoogendoorn had eerder zijn Revell 1/24 Unimog 'Winterdienst' in aanbouw laten zien. Nu was het model helemaal af.
Jan Edelenbos had een model van een ijsbeer meegenomen. Het is door Revell in 1974 uitgegeven, en in 1991 opnieuw uitgebracht. De schaal zal rond 1/10 zijn.
Annamarie Jongbloed had een Matchbox 1/76 kitje (PK-176) van Leo Ripken overgenomen. De Renault FT17 (links) was met de hand geschilderd, de Char B1 bis (rechts) was gespoten. Het ondergrondje dat Matchbox er bij leverde was ingebouwd in een groter geheel, dat op een schilderijlijstje was opgebouwd.
Kees Onderwater had een 1/35 treinwissel en laadperron gebouwd uit componenten van Mini-Art, Trumpeter en Ironside.
Rob van Basten gaf een presentatie met de titel 'Plastic in hout veranderen'. Rob begon zijn presentatie met het verhaal dat hij telefoon uit Stockholm had gehad, met de vraag of hij werkelijk plastic in hout kon veranderen. Toen hij antwoordde dat dat niet 100% letterlijk moest worden genomen, en met verf bereikt werd, bleek dat zijn kansen op een Nobelprijs opeens een stuk kleiner waren geworden. Na deze introductie demonstreerde Rob een techniek om (onder andere) scheepsrompen met olieverf het uiterlijk van hout te geven. Het proefmodel was eerst met ruw schuurpapier geschuurd om een houtnerf te maken, en in verschillende kleuren Humbrol enamel geschilderd, om verschillende houtsoorten te simuleren. Daarna werd een dekkende laag donkerbruine olieverf aangebracht (Van Dijck bruin / Van Dyke's brown), eventueel met een klein beetje verdunner om het verspreiden makkelijker te maken. Vervolgens werd de olieverf weer grotendeels verwijderd werd met een droog doekje (dus niet benat met verdunner). Het resultaat was verrassend realistisch. Een en ander is in de foto's goed te zien.
De rest van de avond werd gevuld met kletsen over modellen en gezelligheid.
Verslag: Dick Boogaard, Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen