Volgens onze coördinator waren er 40 bezoekers, en de drukte was aanzienlijk. Op de modellentafel was het dringen geblazen, wellicht ook door de opmars van de 1/48 modellen of nog wat grotere.
Om te beginnen het rijdende assortiment: een Mack truck, een Ivecotruck (volgens het briefje zelfbouw), een Mack Bulldog uit 1924 en een Stutz Bearcat uit 1916. Militair rijdend materieel was er ook: een Marder, een M16 halftrack, drie Shermans, waarvan één in aanbouw, en een T90.
Zoals gemeld veel 1/48: een RAF Lightning in demokleuren, een Curtiss 75, twee Ryan trainers (MLD en KNIL), een Curtiss Hawk, een Grumman Bearcat van de Blue Angels maar toch knalgeel, een Spitfire, een Grunau Baby zweefvliegtuig, een zeldzame Il-4 bommenwerper en maar liefst drie F-16's. De 1/32 Pander Postjager was weer wat gevorderd. Een Spitfire in aanbouw schaal 1/32 en een Curtiss Hawk 1/24 vulden de tafel verder. Daartussen toch ook wat 1/72 werk: een Jak-6 op drijvers in een winterse camouflage, de Scheldemeeuw (bijna klaar). Op nog kleinere schaal: een Boeing 737 en een Tu-204.
De presentatie van deze avond ging over de avontuurlijke nonstop vlucht om de aarde van de Voyager in 1985. Op een apart tafeltje stonden een aantal befaamde Rutan-ontwerpen: de Long-EZ, de AD-1 'slantwing', de Voyager en de Virgin Atlantic Global Flyer. Ten slotte werd een eerste presentatie gepleegd van mogelijke thema's voor de regiotafel op de ESM van 2019. Er is keus uit zestien voorstellen, waarover een referendum gaat plaatsvinden.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Over naar het fotoverslag met 44 foto's, met een mooie mix van modellen. Helaas is er geen informatie ontvangen van een deel van de modellen, zodat alleen de bouwer vermeld wordt.
Edu de Roos
Hans van Gelder liet twee projecten in aanbouw zien. Bij de scratch built 1/32 Pander Postjager liggen de mallen die Hans aan het maken is voor de de motorkappen, de cockpitkap en de boven- en onderkant van de wielbakken. Als ze zijn afgewerkt kunnen ze gebruikt worden voor het maken van de vacuum getrokken onderdelen. De 1/32 Spitfire is een short run model van Pacific Coast Models met wat aanpassingen voor een Nederlandse Mk. IXc, zoals die in Nederlands-Indië vloog: grotere bulten op de vleugels en afgeknotte vleugeltips. Het witte plastic op de romp voor het windscherm moet de pantserplaat voor de benzinetank voorstellen; deze ontbrak op de bouwdoos. Het model is indertijd nooit afgebouwd vanwege het ontbreken van info over de juiste camouflagekleuren en de correcte, 4-spakige wielen. Na tien jaar op de kast te hebben gelegen, is het model ontdaan van de oude verflaag en krijgt nu een nieuw camouflagejasje, nieuwe wielen en wielpoten en mooie decals van Luuk Boerman.
Erik Leijdens bracht drie modellen mee. Bovenaan een Hasegawa 1/48 F-16A met Tiger-staart, zowat recht uit de doos gebouwd, met een resin stoel van Quickboost en van Master de pitotbuis, AOA-probes en static dischargers. Het model is gespoten met Gunze Aqueous Hobby Color, de decals zaten in de doos. Deze F-16A J-012 was samen met de J-004 voorzien van dezelfde beschildering voor de Tigermeet van 1991 in Boscombe Down. Erik weet nog dat hij ze als destijds 9-jarige jongen allebei gezien heeft. In het midden nog een Hasegawa 1/48 F-16A, echter gespoten in de RAL-kleuren welke ook de NF-5 en F-104 had. Toen Nederland besloot de F-16 aan te schaffen zijn 'artists impressions' gemaakt en gingen uit van deze kleuren in dit schema. Het is ook serieus overwogen maar omdat de F-16 toch primair een luchtverdedingsjager moest worden is er uiteindelijk voor de gekozen voor het welbekende 'drie tinten grijs' schema. De Hasegawa kit is een block 15 model, maar dit moest een block 10 worden, met kleinere stabilo's van Wolfpack, het 'air refueling light' op de staart is verwijderd, de UHF-antenne is verhuisd naar de kin van de inlaat en nog enkele kleine aanpassingen. De tanks zijn van de Kinetic F-16 en de SUU-20 oefenbom- en rocketdispenser zijn van een wapenset van Hasegawa. Verder zoals bij het andere model Master pitotbuis en AOA-probes. Het model is gespoten met Hataka lacquer, de decals zijn een mix van de Dutch Decal set 'Facts and Fiction' en verschillende reserve F-16 decals. Onderaan een Fly Models 1/48 Grunau Baby IIb. Deze kit is in zo'n twintig verschillende doosjes verkrijgbaar met allemaal andere decals. Een heerlijk kitje volgens Erik, klein maar fijn. Hij heeft gekozen voor een exemplaar van het Nationalsozialistisches Fliegerkorps, een vliegschool voor de toekomstige Luftwaffe-piloten. Er is foto-ets voor het cockpitje en voor wat bedieningsorganen op de vleugel. Erik heeft enkel wat stuurkabels toegevoegd van vislijn, en een maskeersetje gebruikt voor de twee tinten op de vleugel (hier niet zichtbaar). Het model is gespoten met Gunze Aqueous Hobby Color.
Kees Kleiwegt toonde twee vliegtuigen. Bovenaan de Hasegawa 1/48 F-16A-MLU met speciale '50 jaar 313 squadron' beschildering. De basis voor dit model is de F-16C van Hasegawa, die ook de onderdelen bevat om een Nederlandse F-16 te kunnen maken, zoals de kleinere luchtinlaat. De parachutebehuizing op de staart komt uit een resin set. Om een MLU-cockpit te maken is een set van Black Box die ook de IFF-antennes bevat, die voor de canopy zitten. De uitlaat is van Aires en is erg gedetailleerd. Het model is gespoten met verf van Gunze, de decals zijn van het Mexicaanse merk Zotz. Onderaan de Tamiya 1/48 Spitfire Mark IIa, gebouwd als een 'Indische Presentatie' RAF Spitfire, gefinancierd met in Nederlands-Indië bij elkaar gebracht geld. De basis is de Tamiya Spitfire Mark I en aangezien het enige uiterlijke verschil tussen een Mark I en een Mark II de behuizing voor de Coffman motorstarter is, is een conversie zo gemaakt. Veel Mark II's hadden de stompe spinner van de Rotol propeller, maar op een referentiefoto was te zien dat deze specifieke Spitfire de spinner voor de Hamilton propeller had, dus kon het onderdeeltje uit de kit worden gebruikt. De kit zelf is fantastisch om te bouwen, er is praktisch geen plamuur nodig. De enige aanvulling op de kit zijn riempjes van HGW van zeer flexibel en voorgekleurd textiel. Kees gebruikt alleen nog maar riempjes van dit merk. Het model is gespoten met Tamiya en Mr Paint, de details in de cockpit zijn met penseel geschilderd met verf van Vallejo, en de decals zijn van Luuk Boerman.
Frits Krieg had een Xuntong 1/48 DB-3 dan wel Il-4 gebouwd, een mooi model met maar liefst 409 onderdelen, dat in vele varianten is te bouwen. De pasvorm is uitstekend. Er zijn wel wat knelpunten zoals de motoren, waarbij je de bouwtekening zeker nodig hebt. Ook de neus van het vliegtuig is een lastig punt, waarbij je moet uitkijken of het niet wijkt zodat je later problemen hebt om het onderste raam er goed in te kunnen lijmen. De bewapening bestaat uit twee maal 500 pond bommen, twee maal 1000 pond bommen, een zeemijn en een torpedo. Het model is recht uit de doos gebouwd en geschilderd met Vallejo verf, een set voor Russische vliegtuigen uit WOII uit de serie 'Air War Colours'. Het had Frits twee maanden gekost om het model te bouwen.
Nick van der Windt
Rody Verkruissen had twee modellen meegenomen. Bovenaan de Testors (ex Hawk) 1/48 Ryan STM ofwel PT-20, recht uit de doos, geschilderd met Revell Aqua Color en de KNIL decals van Flevo Decal. Onderaan de Hobby Boss 1/48 Bearcat van de Blue Angels, de gele 'Beetle Bomb' die de reguliere (blauwe) Blue Angels aanviel. Het model is recht uit de doos gebouwd, gespoten met Tamiya verf en de vleugelvoorrand is gedaan met aluminium tape.
Frans Verkruissen had eveneens twee modellen meegenomen. Bovenaan de Testors (ex Hawk) 1/48 Ryan STM ofwel PT-20, recht uit de doos gebouwd als MLD kist. Het model is geschilderd met Revell Aqua Color, echter de romp is beplakt met aluminium radiatortape. De decals zijn van Dutch Decal en uit de reservedoos. Onderaan de Hobbycraft 1/48 Curtiss Hawk 75, gebouwd als een toestel van de KNIL. Hiervoor moest wel een aanpassing worden gedaan aan de motorgondel, dit is gedaan door een nieuwe ronde voorrand te persen. Om een vloeiende overgang naar de romp te krijgen is vanaf deze nieuwe voorrand met plastic plaat en plamuur een nieuwe vorm gemaakt. De verf is Revell Aqua Color, en de decals van Flevo Decals.
Patrick Verschut had weer een recent gebouwd 'vervanger' meegenomen: een Alfa 1/72 Yak-6 ter vervanging van dezelfde kit van Zvezda, die hij een jaar of twintig geleden had gebouwd. In die tijd had hij nog geen weet van het bestaan van plamuur, er was alleen maar schuurpapier in korrel 400, de verf kon slechts gekwast worden en ontbeerde hij maskeertape. Kortom: gemaakt voordat hij lid werd van de IPMS. De Yak (mal 1990), is een basale kit: weinig interne details en met opliggende paneellijnen. Hij geeft hem eerst gecamoufleerd en vervolgens dun wit als wintercamouflage aangebracht, waardoor de onderliggende kleuren deels nog zijn te zien. Wat het lastig maakte, is dat er nauwelijks fotomateriaal is van deze Yak met ski's.
De scratch built 1/72 Scheldemeeuw van Rob Hamann was nu voorzien van de ramen van de cockpit en van staartroeren. Ook stond hij op een (nog kleiner) karretje naar het echte voorbeeld.
Ruud van Zoomeren had zijn Hobbycraft 1/48 Curtiss Hawk 75 als Chinees toestel gebouwd. Een kleine serie Hawks werd aangekocht door het regime van Tsjang Kai-Sjek. Hij wijkt af van de United States Army Air Corps P-36 door de toepassing van een 850 pk motor en een vast onderstel. Hierdoor ontstond een goedkoper maar minder snel toestel met ongeveer gelijk stijgvermogen. Het model is recht uit de doos gebouwd en geverfd met Revell Olivgrün.
Jaap de Vries had de Airfix 1/48 English Electric (later BAC) Lightning F.1A gebouwd als een toestel van het 'Firebirds Display Team' van 56 squadron op RAF Wattisham in 1965. Het is volgens Jaap een goed gedetailleerde en goed te bouwen kit.
Luuk Boerman
Dick Boogaard had twee modellen meegenomen ter ondersteuning van zijn presentatie over de Rutan Voyager (verderop meer hierover). Vooraan de Amodel 1/72 Global Flyer, rechts de Amodel 1/72 Voyager. Beide modellen waren lastig om te bouwen. De verbinding van de dunne lange vleugels aan de rompen heeft geen behoorlijke pen- en gatverbinding, ze moeten zomaar aan elkaar geplakt worden, terwijl het uitlijnen hier juist extra nauw luistert. De cockpits zijn helemaal gevuld met lood en toch is het maar net gelukt om ze op drie wielen te krijgen. De decals zijn uitgebreid en goed te verwerken. Rob de Bie had twee kleinere Rutan-ontwerpen meegenomen. Achteraan links de Long-EZ, een snelle homebuilt. Achteraan rechts de AD-1, een testvliegtuig voor de NASA met een vleugel die gedraaid kon worden om verschillende pijlstanden te testen. Beide modellen waren slechts met tape in elkaar gezet.
Marcel Chmura had twee modellen meegenomen. Bovenaan de Zvezda 1/35 T90, aangevuld met de Russian modern tank crew van Meng. Een echte aanrader volgens Marcel, met een goede prijs-kwaliteit verhouding (plusminus 28 euro) en de toren heeft al rond de 150 onderdelen. Onderaan de Italeri 1/35 M4A3 Sherman als 'Fury', door Italeri uitgebracht naar aanleiding van de gelijknamige film met Brad Pitt. De kit was redelijk makkelijk te bouwen, op de tracks na die eigenlijk te dik zijn, en is aangevuld met de Tamiya 'US European tank crew set'.
Tim van Luijk had twee modellen op de tafel gezet. Bovenaan de Matchbox 1/76 M16 halftrack. Tim had dit model op de clubavond gekregen. Het had een paar probleempjes met de rupsbanden maar is het uiteindelijk wel gelukt. Tim heeft het model de kleuren gehouden hoe ze in de doos zaten. Onderaan de Italeri 1/35 Sherman 'Fury' in aanbouw (meer details over 'Fury' hierboven). Tim is er ongeveer drie dagen mee bezig geweest
Kees Kleiwegt had de Tamiya 1/35 M4A3 Sherman tentoongesteld. De basis voor dit model is de relatief oude Tamiya kit van de M4A3 die Kees nog in zijn voorraad had. Met behulp van een koepel van Legend Productions en een loop van Aber is er een M4A3(76) van gemaakt, uitgerust met een 76mm kanon. De kit past goed, maar is qua detail niet te vergelijken met de nieuwere kits van deze tank. De ruimte boven de rupsbanden is bijvoorbeeld open, waardoor je door een open luik zo naar de ondergrond kan kijken. Kees wilde een Sherman weergeven tijdens het Ardennen-offensief, en heeft hiervoor een set met zandzakken van Legend Productions gebruikt en een winters gekleed figuurtje van Alpine Miniatures. De bagage achterop de romp komt van Black Dog. Het model is gespoten in verf van Vallejo en Tamiya, de gebruikte materialen voor verwering, sneeuw en modder komen van AK, MiG en Vallejo.
Ted Spinders had een Meng Sherman cartoon tankje meegenomen. Het was makkelijk te bouwen, Ted vermoedt zelfs dat het model zonder lijm in elkaar kan. Hij heeft een paar dingen weggelaten en dichtgeplamuurd die niet klopten, zoals beugels aan de zijkant van de romp en de schoppen aan beide zijden. Het model is gespoten met Tamiya, daarna een postshade, en wat metaal gedrybrusht om een versleten effect te krijgen. Ted gaat nu een egg Mustang bouwen.
Jan Edelenbos, Tamiya 1/35 Marder III en Berlijnse brug
Ruud van Zoomeren had een Revell 1/48 Stutz Bearcat uit 1916 gebouwd. De Bearcat was een topper in zijn tijd: met zijn 40 pk motor haalde hij de magische ton (100 mijl per uur) met de wind in de rug. Hij gold ook als zeer betrouwbaar voor zijn tijd. Het modelletje had Ruud gratis bij een ander model gekregen, maar er was al wat (onkundig) aan gebouwd, waardoor het opknappen meer tijd kostte dan het bouwen. Deze kitjes worden onderdeel van een groter project in de verdere toekomst.
Frans Verkruissen had deze Monogram 1/24 Mack Bulldog 1926 ongeveer veertig jaar geleden recht uit de doos gebouwd en geschilderd met Humbrol. Er zaten twee decal-opties bij: Tidewater Trucking Co. en Ringling Bros / Barnum & Bailey. Frans koos voor de eerste, maar de borden met de firmanaam liggen in de laadbak.
Wim Hoogendoorn had een Italeri 1/24 Iveco Turbostar omgebouwd naar een voorbeeld van een Veldhuizen 'Hoovertrack' voor landbouwdoeleinden. De kit is aangevuld met een aangedreven vooras, een kraan en terreinbanden, alle van Kit Form Services. Wim had er ongeveer zes maanden aan gebouwd.
Rody Verkruissen toonde zijn AMT 1/25 Mack R685 'junkyard dog'. Naar verluid was fabrikant Mack erg boos dat zijn product als een wrak werd verkocht. Rody had het model tweedehands gekocht, het chassis zat al in elkaar. Hij heeft het gespoten met Vallejo en verweerd met roest en vuil van pastelkrijt.
Kees Onderwater had dit keer een 1/35 WR360 diesellocomotief meegenomen van het Spaanse merk Baluard, een model van giethars en witmetaal. Deze had hij al een keer eerder laten zien maar dan alleen in primerkleur gespoten. Deze versie had hij gespoten met Revell Mausgrau en bewerkt met washes en poeders. Het was voorzien van scratch werk: het interieur was verbeterd, op het dak van de motor waren wat verbeteringen aangebracht en Kees was nog bezig om de bijgekochte dieselmotor (ook van Baluard) extra te detailleren. De uitstraling van het model vond Kees niet helemaal historisch verantwoord, maar in zijn grote treindiorama zou het zeker een blikvanger worden.
Edu de Roos
Dick Boogaard gaf een presentatie met de titel 'De wereld rond met de Rutan Voyager', over de rond-de-wereld vlucht van Dick Rutan en Jeana Yeager in 1986. Zoals boven te zien is, had Dick ook modellen bij zijn verhaal meegenomen. En in het publiek hadden we zowaar een gast die als sportvlieger met een Rutan Long-EZ gevlogen had, en daar kort over vertelde.
Na Dicks verhaal besprak Rob de Bie zestien potentiële thema's die door de clubleden waren aangedragen voor de regiotafel van de ESM in november. De leden konden in de weken daarna per e-mail hun voorkeuren punten geven. Hopelijk levert dat een selectie van drie thema's op waar in maart de beste en meest uitvoerbare gekozen kan worden. Om reden van geheimhouding is het beamerbeeld wazig gemaakt.
Door de grote opkomst was het soms dringen bij de modellentafel, die zelf ook flink vol stond.
Verder was er tijd om lekker bij te kletsen.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut