Wellicht aangelokt door de beloofde hapjes waren er, als ik de menigte goed heb geteld, 32 mensen die elkaar een voorspoedig 2018 wensten, met veel nieuwe gebouwde modellen. De modellentafel was mede daardoor overvloedig gevuld, zodat de modellen steeds dichter bij elkaar moesten staan en er nog een reservetafel werd bijgeplaatst. De beschrijving van alle modellen is daarom wat gecomprimeerd, maar doet hopelijk toch recht aan het tentoongestelde.
Twee diorama's: één van een scene op Kreta ergens rond of na 1941 en één van een bruggetje in Tadzjikistan waarop te zijner tijd nog een Citroën terreinvoertuig komt. Een Indiaan met geweer werd door sommigen als de laatste der Mohikanen betiteld. Een T-72 tank in aanbouw, een spoorwagon idem, een Priest rijdende houwitser, een Jeep met chauffeur en aanleunende pin-up en tenslotte een indrukwekkende vrachtwagen met aanhanger vulden de hoek van de niet-vliegtuigen samen met een Jaguar en een Bugatti. Vier onderzeeërs, waarvan twee Japanse en twee Amerikaanse, volgden in de rij.
Als grootste vliegtuig stond er een Shiden 1:24, bijna gereed na ernstige decalproblemen. In aanbouw was er een Spitfire T9 schaal 1:32. Schaal 1:48 was duidelijk aanwezig: een Mistel, een Ju-88, een Meteor Mark 8, een Mustang, een F-101 Voodoo, een Hien en een Me-209. In de 1:72 klasse om te beginnen twee Walrussen in de originele Matchbox kleuren, gevolgd door vier Polikarpovs uit de I-15 / I-16 serie, zes Alpha Jets in zeer verschillende kleurenschema's, een KLu NF-5 in demokleuren, een Draken in het fraaie Zweedse Viggen-kleurenschema, een F-106, een P-3 Orion AEW, een Focke-Wulf Weihe, een Douglas A-24, een Ryan Fireball en tot slot zes Fokkers en een BAT uit 1918.
Onze coördinator meldde de komende evenementen in de omgeving, evenals zijn collega uit Haarlemmermeer.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Met meer dan vijftig modellen op de tafels is het fotoverslag van recordlengte; ga er dus maar even voor zitten! Benno Groot Wassink had de Kittyhawk 1/48 F-101C gebouwd. Hoewel er op de modelbouwfora steen en been geklaagd wordt over de passing van deze relatief nieuwe kit, was Benno een heel andere mening toegedaan. Als je tien maal past en één maal lijmt past alles heel netjes, en dat is voor een metaalkleurig vliegtuig extra belangrijk. De metaalkleuren waren deels Alclad en deels Mr Hobby Super Fine Metallic (Stainless Steel) dat net nieuw is. De markeringen waren gespoten met maskers gesneden op Benno's Silhouette snijplotter; alleen de squadronbadges waren zelfgemaakte decals.
Ted Spinders had een Mister Craft 1/72 Fieseler Fi-156C-1 Storch gebouwd. Dit model is oorspronkelijk van Heller, en is via Smer, ZTS Plastyk en Bum uiteindelijk bij Mister Craft terechtgekomen. Volgens Ted was het een niet zo goed passend modelletje. Hij had wat moeten verwarmen waardoor het landingsgestel kromtrok. Maar zo te zien is het toch allemaal goedgekomen.
Rody Verkruissen vordert flink met de Revell 1/32 Spitfire die hij ombouwt tot T9 van de KLu. Rody gebruikt hiervoor een schets van de dubbele cockpit uit het boek 'Dutch Spitfires'. Merk op hoe verschillend de instrumentenpanelen zijn. Hij is ook bezig de canopy van de achterste cockpit te persen tussen twee maldelen. Verder heeft hij twee sets van Flevo Decals bij Flash Aviation gevonden waarmee hij de registratie H-99 kan maken.
Nick van der Windt toonde zijn Zvezda 1/144 Boeing 737-800 die hij als IPMS review kit had gebouwd. Daar lezen we dus binnenkort het complete verslag van in de MIP, en tot dan houden we noodgedwongen de lippen op elkaar.
Rob Hamann had al zijn modellen van de jaargang 1918 meegenomen, zeven stuks, vanwege de eeuw tussen 1918 en 2018. De eerste foto laat de volgende drie zien: voorop de Omega Models Fokker V.29 (eerste vlucht in juni), achter de CS Resin Fokker V.23 (eerste vlucht in mei), vooraan de Roden Fokker D.VIII ofwel E.V ofwel V.26 (eerste vlucht in april). Op de tweede foto staat de Omega Models Fokker V.37 (eerste vlucht in juni), en op de derde foto staat de Omega Models Fokker V.27 (eerste vlucht in februari). Deels te zien in de foto's zijn de Libra Models BAT FK.23 Bantam (eerste vlucht in april) en de Omega Models Fokker V.24 (eerste vlucht in maart).
Dick Boogaard toonde zoals gebruikelijk drie 1/72 modellen. Vooraan de MPM Ryan Fireball, een Navy fighter met zowel propeller- als jetaandrijving. Het laatste is alleen op te merken aan de rompachterkant die iets dikker dan normaal is. Vervolgens de Hawk Douglas A-24, een landversie van de SBD Dauntless. Het toestel is de voor USAAF ontwikkeld die een duikbommenwerper nodig had. Het is een opvallend goed model voor de leeftijd (1965) met gegraveerde paneellijnen. Ook de decalposities waren gegraveerd, dat was toen ook gewoon. Als derde de Special Hobby FW-58 Weihe, in de markeringen van de LVA in 1940. Het was in gebruik als trainer voor meermotorige vliegtuigen.
Rob Hamann liet ook de vorderingen met zijn tweede scratch 1/72 Koolhoven FK.43 zien. Hij was bezig om diverse onderdelen te gieten of laten gieten, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De problemen werden echter toch overwonnen, en de serie van 25 stuks is al aangekondigd bij de Luchtvaart Hobby Shop.
Jaap de Vries had twee modellen van 25 jaar geleden meegenomen. Bovenaan de Heller 1/72 T-33A met Dutch Decals voor het 'Sky Sharks' team van 313 squadron dat op Volkel gestationeerd was in 1958. Het was gemaakt met één van de eerste Dutch Decal sets. Onderaan de Hasegawa 1/72 T-33A van de 'Red Knight(s)' in 1961, een Canadees team. Voor de liefhebber is het interessant om te zien dat de modellen iets andere neuscontouren hebben. De neusvorm is overigens door Kelly Johnson van Lockheed overgenomen van de P-38 Lightning.
Frits Krieg is nog lang niet klaar met zijn collectie van 1/48 WO2 fighters, en had twee nieuwe modellen gebouwd. Bovenaan de Classic Resin Airframes 1/48 Me 209. De canopy was tijdens de bouw gebroken en vervangen door een Falcon vacform canopy. Het model heeft nog een 'Stammkennzeichen' voor het testvliegen bij de fabriek. Onderaan de RS Models 1/48 Ki-61-II Kai Hien. Het schilderen van de zilveren kleur was een gevecht geweest dat Frits aan de onderkant gewonnen had, maar aan de bovenkant niet helemaal.
Leo Ripken heeft nu exact honderd Matchbox vliegtuigmodellen in plastickleuren gebouwd, en gaat zich langzamerhand weer op andere thema's richten. Het 'au naturel' bouwen is een kunst apart, want iedere beschadiging door verkeerd zagen of vijlen zie je. Hij heeft deze twee 1/72 Supermarine Walrussen gebouwd in twee varianten van de plastickleuren: zilver/grijs/wit en geel/wit/donkerblauw. De kits bouwden lekker door, echter de passing van de stijlen was matig.
Bas Damen was samen met Meindert de Vreeze naar de regioavond gekomen, en hij had een vijftal modellen meegenomen. We beginnen met de Meng 1/72 F-106A. Sinds het model in 2016 uitgekomen is heeft Bas er zes stuks van gebouwd, of nog in aanbouw. Een fraai model volgens Bas, met complete wapenruimen en zelfs avionicadeuren die open kunnen. Vervolgens de Airfix 1/72 Draken, geschilderd in het Viggen schema, dat in 1979 als experiment is aangebracht op een enkele J-35B. Het model is ook voorzien van oefenraketten die bij de Zweedse luchtmacht grasgroen zijn. Verder met twee Esci 1/72 NF-5 modellen, fraaie modelletjes uit begin jaren tachtig. De tweezitter is geschilderd in laatste grijze schema. Het rode paneel op de romprug werd gebruikt om in luchtgevechten met dezelfde toestellen de twee 'teams' uit elkaar te kunnen houden. De eenzitter is geschilderd in demo-schema van 1983-1984. Bas heeft het schema zelf afgeplakt, aangezien er geen decals zijn voor dit schema. Tot slot de Hasegawa 1/72 P-3, gebouwd als NP-3D Airborne Early Warning versie, met zelf gemaakte decals. De gebruiker is VXS-1, wat staat voor Scientific Development Squadron One.
Meindert de Vreeze had een zestal 1/72 Revell (ex Heller) en Heller Alpha Jets op de tafel gezet. Alle toestellen in de kleuren van verschillende luchtmachten. Meindert vertelde dat hij de toestellen in 2017 recht uit de doos heeft gebouwd. Thuis heeft hij nog zes afgeronde exemplaren staan en nog vier stuks om te bouwen. Op zijn website heeft hij een uitgebreid bouwverslag en een vergelijking van de verschillende Alpha Jet-kits opgenomen. Van links naar rechts de nummers één tot en met drie: een Portugese Alpha Jet in het laatste Luftwaffe schema, een Marokkaanse Alpha Jet gebouwd met Print Scale decals, een Duitse Alpha Jet met een speciaal kleurenschema van JBG43 Oldenburg. Van de laatste was een deel van zwart-rood-gele decals in de verkeerde volgorde gedrukt, en moesten zodoende zelf gemaskeerd en gespoten worden. Nummers vier tot en met zes waren: een Alpha Jet gebouwd met Print Scale decals voor de 'Force Aerienne Togolaise', een Alpha Jet van de Armee de l'Air ter ere van 1 miljoen vlieguren in 2008, en tot slot een Alpha Jet van de Nigeriaanse luchtmacht gebouwd met Print Scale decals.
Ruud van Zoomeren had vier 1/72 Polikarpovs meegebracht. Van boven naar onder zien we de Revell I-16 in de kleuren van Franco's Nationalistisch Spanje, de Smer I-153 van Finland in 1942, de Revell I-16 in de kleuren van de Republiek Spanje, en als laatste de Hasegawa I-16 type 10 van de Finse luchtmacht. Alle modellen heeft hij recht uit de doos gebouwd. Het Smer toestel is het eerste dat Ruud met spandraden heeft gebouwd, en over de Revell kits meldde Ruud dat ze een te smalle vleugel hebben.
Patrick Verschut had in het kader van 'oud en nieuw' twee Airfix 1/72 Mitsubishi A6M Zero's meegenomen. De bovenste is een kit die hij in 1996 bouwde op basis van de mail uit het mooie jaar 1959; één van de oudere Airfix kits. De onderste Zero bouwde hij recent recht uit de doos. De kit is uit 2011, met ingegraveerde paneellijnen, een goed ingerichte cockpit en voorzien van wielbakken.
Edu de Roos liet een aantal modellen zien. Zijn Bandai 1/24 Kawanishi N1K2-J Shiden 21, die hij in december nog in aanbouw showde, was inmiddels afgebouwd. Hij had er een Tamiya 1/24 Jeep bijgezet, en nog opvallender een Master Box 1/24 Pin-up figuur, die op de doos als 'Pin-up series kit no.3' wordt aangeduid. Het is een plastic modelletje van 15 onderdelen.
Rob van Basten had een drietal kits van Dragon in 1/48 meegenomen. Allereerst een Junkers Ju 88A-4 met de markeringen van KG30 op Sicilië in 1942. Vervolgens de Mistel 2/S2, waarbij een Focke-Wulf 190F-8 op een Junkers Ju 88G-1 is geplaatst. Het vierde model, een Focke-Wulf 190D, is gedeeltelijk te zien in de tweede foto. Hij had de kits circa 15 jaar geleden gebouwd en gespoten met Xtracolor.
Luuk Boerman plaatste twee nieuwe Airfix 1/48 kits op de modellen tafel: een Gloster Meteor F8 en een North American P-51D Mustang. De Meteor kwam uit 2016, en Luuk heeft dit model recht uit de doos gebouwd, aluminium gespoten en voorzien van zijn eigen Dutch Decals van 326 squadron op Twenthe. De gele neus was waarschijnlijk bedoeld voor een militaire oefening. De Mustang kwam uit in 2017. Luuk heeft ook deze kit recht uit de doos gebouwd en zijn eigen decals en resin containers toegevoegd. Die containers werden in Nederlands-Indië gebruikt om de troepen te voorzien van munitie en voedsel.
Annamarie Jongbloed had een Matchbox 1/32 Jaguar SS 100 recht uit de doos 'au naturel' zonder verf gebouwd. De SS 100 had een 2,8 of 3,5 liter zescilinder en de auto haalde in theorie 100 mijl per uur (161 km/u).
Leo Ripken had de Matchbox 1/32 Bugatti Type 59 ook 'au naturel' gebouwd. Leo vertelde dat hij de wielen van de Bugatti heeft vastgezet, omdat deze anders te veel speling hadden.
Wim Hoogendoorn was na een tijdje afwezigheid weer van de partij met zijn Trumpeter 1/35 Faun SLT-56 tanktransporter. Wim heeft het voertuig omgebouwd naar een civiele versie zoals deze ook door Van Vliet Trucks wordt gebruikt. De truck doet ook geregeld mee aan tractor-pull wedstrijden. Wim heeft de kit met veel foto-etch gebouwd en een resin motor gebruikt. De spiegels heeft hij zelf van ijzerdraad gemaakt en de hijskabels van gewoon electradraad.
Jan Edelenbos bracht een 1/35 diorama mee met de titel 'Kreta'. Helaas waren de razende reporters te laat om details te achterhalen.
Annamarie Jongbloed had een diorama gebouwd voor de Blitz 1/35 resin Citroën-Kegresse P17 halftrack, die ze in november liet zien. Het diorama is vrijwel geheel scratch gebouwd met schuimplastic, en hout voor de brug. De bodemplaat is een fotolijst.
Kees Onderwater toonde een eerste aanzet voor een trein uit de Eerste Wereldoorlog: een Plus Model 1/35 Railway Wagon in aanbouw.
Edu de Roos had ook een Italeri 1/35 M7 Priest meegenomen, een houwitser op basis van de M3/M4 tank. Dit model kwam 40 jaar geleden op de markt.
Ruud van Zoomeren had zijn Dragon 1/35 T72 tank in aanbouw meegenomen. Hij vertelde dat de Dragon kit van goede kwaliteit is, mooi gedetailleerd is en veel onderdelen heeft. Zijn broer heeft het model voor hem meegenomen toen hij in het tankmuseum in Jekaterinenburg in de Oeral was, alwaar deze tank ook tentoongesteld was.
Chris van Ravesteijn bracht een collectie onderzeeboten mee. We kijken van links naar rechts, en links zien we de Doyusha 1/300 I-401. Dit model kan echt varen: aan de periscoop zit een lepeltje dat de duikdiepte meet, en middels een stangetje het duikroer bedient. Daardoor vaart de duikboot afwisselend onder en boven water. Gelukkig zit het model ook aan een draadje, want bij een vaartest liep hij langzaam vol en zonk naar de bodem. Vervolgens zien we de Aurora 1/275 I-19, een model uit 1972 van dit roemruchte Amerikaanse merk. Vervolgens het oudste model van het rijtje: de Revell 1/305 Nautilus SSN uit 1953, met op het achterdek een Amerikaanse versie van de Duitse V1. Helemaal rechts de Revell 1/230 Skipjack, een voormalige Aurora kit uit 1959 die via Monogram bij Revell terecht is gekomen.
Edu de Roos bracht ook een tinnen figuur mee in de schaal 54 mm, uitgegeven door de Nederlandse Stichting voor Modelfiguren (NSM), een andere club waar hij lid van is. Het is Jan van Speijk, de scheepskapitein die zijn schip in de lucht liet vliegen door een kruitvat met zijn pistool (of sigaar) aan te steken toen het aanspoelde in Antwerpen. Hierbij zou hij de woorden "...en een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in" gesproken hebben. Het model komt in onderdelen, net als plastic modellen.
Frans Verkruissen toonde een Amati 120 mm figuur dat op de doos wordt beschreven als 'Mohegan - Indian Warrior 1730'. De Mohikanen leefden in het noordoosten van wat nu de Verenigde Staten zijn, in de buurt van (nu) New York. Aangezien dat toen 'Nieuw Amsterdam' was, kwamen de Nederlandse immigranten ook in contact met deze stam. Deze figuur heeft in het boek en de films de naam Chingachgook.
Eén model ontsnapte aan de aandacht van de fotograaf omdat het pas halverwege de avond werd binnengebracht. Het was Hasegawa 1/48 Macchi 202 Folgore van Jan de Wit. Hopelijk zien we het model nog een keer.
Een overzicht van de modellentafel, die lekker vol stond, en voor elk wat wils bevatte.
De handel voor het biljart werd letterlijk met karrenvrachten binnengebracht.
Natuurlijk was er ook veel tijd voor gesprekken en onderonsjes. Onderaan beeldt Leo Ripken het formaat van zijn volgende model uit, wij zijn benieuwd!
Tekst: Rob de Bie en Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut