Onze vaste verslaggever Dick Boogaard was op vakantie, dus we gaan meteen door naar het fotoverslag.
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Rob Hamann was bijna klaar met zijn scratch 1/72 Koolhoven FK.43. De vleugel en motorgondel waren gemonteerd, het landingsgestel en de propeller waren bevestigd. De propeller bestond uit vier lagen 0,5 mm triplex op elkaar gelijmd, samen 2 mm dus. Na drie kwartier schuren ontstond daaruit een propeller met een mooi gelaagd houtpatroon.
Frits Krieg had vier 1/48 WO2 modellen gebouwd in de afgelopen tijd. Allereerst de Amodel MiG-3 en de LTD Models LaGG-3. De MiG-3 was voor de helft van hout geconstrueerd, de LaGG bijna helemaal. LaGG staat voor het ontwerpbureau 'Lavochkin-Gorbunov-Gudkov', maar de Sovjet-piloten maakten daar 'Lakirovanny Garantirovanny Grob' van, ofwel de 'geverniste gegarandeerde doodskist'. Frits zijn derde model was de Special Hobby Petlyakov Pe-3. Frits vertelde dat dit een overgangsmodel was: de onderkant was nog met het penseel geschilderd, de bovenkant was gespoten, met onder andere Vallejo wit. Het vierde model was de Classic Airframes 1/48 Heinkel 112B. Dit ontwerp was de verliezer van de Luftwaffe-competitie die de Bf 109 opleverde. Desondanks werden er een kleine 100 van gebouwd.
Edu de Roos was bezig met een Artitec 1/87 Framtid Noorse vissersboot. Het is een resin model, maar een deel van de nog te monteren tuigage (waaronder katrolblokken) zal vervangen worden door houten onderdelen. De Hasegawa 1/32 A-4E hadden we vorige maand in aanbouw gezien, nu was het model af. Edu had helaas een iets te donkere kleur grijs gekozen, maar een foto liet zien dat er soms donker uitzagen. Het derde model was een MiniArt 1/35 BA-64B Sovjet pantserauto, met de slogan 'Vpered na Zapad!' (Voorwaarts, naar het westen!) op de zijkant van de toren.
Luuk Boerman had de Hasegawa 1/48 TA-4F Skyhawk met fictieve 316 squadronmarkings gebouwd van zijn 'Facts & Fiction' decalsheet. De Skyhawk was een serieuze kandidaat in de competitie die uiteindelijk de NF-5 heeft opgeleverd. Daarnaast stond de Wingnut Wings 1/32 Fokker D.VII in MLD-markeringen, te herkennen aan witte rand rond de oranje cirkels, en de camouflage in één kleur (LVA-toestellen hadden een blauwe onderkant). Luuk vertelde dat je moest oppassen met de bouw: de onderdelen passen zo precies dat zelfs de verfdikte al passingsproblemen kan geven.
Hans van Gelder liet de vorderingen van zijn scratch 1/32 Postjager zien. De vleugelplaten waren nu voorzien van alle halve ribben aan de boven- en onderkant. Dat was veel meer werk dan gedacht. De volgende stap is het opvullen van de ruimte tussen de ribben.
Leo Ripken had weer vijf nieuwe ongeschilderde Matchbox 1/72 modellen gebouwd, hij heeft er nu 87. Allereerst de Curtiss P-40N van 250 squadron RAF in Italië, daarna de Sea Harrier met Indiase decals, gevolgd door de SAAB Viggen, dan de Lightning F6 met decals van 74 squadron in Singapore, en als laatste de Jaguar T2 met decals voor de Empire Test School.
Ken van Es toonde zijn Hasegawa 1/72 TBM-3S Avenger in MLD-kleuren. Ken had in een ver verleden, tijdens zijn laatste jaar op de Anthony Fokkerschool, de Wright R-2600 'Twin Cyclone' motor van zo'n Avenger compleet gemonteerd, afgesteld en proefgedraaid. Voor het model had Ken een Dutch Decal set gebruikt, en voor de decals van 2 squadron gekozen.
Jaap de Vries had de Academy 1/48 T-50B Golden Eagle gebouwd in de kleuren van het demoteam 'Black Eagles'. De T-50 is een supersone trainer van Korea Aerospace Industries en is ontwikkeld in samenwerking met Lockheed Martin, wat de gelijkenis met de F-16 verklaart. Korea heeft er bijna 150; Indonesië, Irak, de Filipijnen en Thailand gebruiken het toestel ook.
Rody Verkruissen was begonnen met niet één maar twee Revell 1/32 Westland Lynx modellen van de Royal Navy. De eerste wordt een HAS Mark 3, de standaardversie uit de jaren tachtig. De tweede wordt een HMA Mark 8, de standaardversie vanaf halverwege de negentiger jaren. Deze heeft een opvallende infraroodcamera op de neus, en een cilindervormige radome onder de neus. Een paar maanden geleden is de laatste uit dienst genomen.
Ruud van Zoomeren had de Williams Brothers 1/48 Corben Super Ace gebouwd, een 'een gouwe ouwe' volgens Ruud. De Super Ace is een eenzits sportvliegtuigje uit de jaren dertig, aangedreven door de motor uit de Ford A-model.
Frans Verkruissen liet weer een paar van zijn oude modellen zien. Allereerst de Pyro 1/32 Plymouth Roadster 1932, samen met een helemaal scratch gebouwde ouderwetse 'Fry visible gas pump'. Bij zo'n benzinepomp pompte je eerst met de hand de gewenste hoeveelheid benzine in het glazen reservoir, daarna ging het vulpistool in de tankopening en liep het reservoir leeg in de benzinetank van de auto. Verder had Frans twee Merit 1/24 modellen uit de jaren vijftig meegenomen: de Alfa Romeo 158 uit 1950 en de Talbot Lago uit 1949. Beide hebben een motor, wat niet alle Merit modellen in deze serie hadden. De decals van de Talbot waren helaas te bros om nog te gebruiken. Deze twee modellen zijn later door Smer uit Tsjechië uitgegeven en nog steeds in productie. In 2013 zijn de modellen samen uitgebracht door Atlantis in hun 'Classic Plastic' serie.
Ruud van Zoomeren had ook twee 1/72 militaire modellen meegenomen. Bovenaan de Master Box 1/72 Austin Mk III van de 'Suomen Sotapoliisi' ofwel de Finse militaire politie. Ruud had dit model in één avond gebouwd. Onderaan de Trumpeter 1/72 T-55 met KMT-5 mijnenruimset die met zware wielen mijnen tot ontploffing liet komen. De markeringen zijn voor een Finse versie uit 1966.
Chris van Ravesteijn toonde zijn Trumpeter 1/16 M16 Quad Gun. Het model was bij zijn recente verhuizing gevallen, waarbij alle onderdelen van de onderkant afgebroken waren. Gelukkig was het model nu weer grotendeels gerestaureerd.
Annamarie Jongbloed had zes 1/72 resin Citroëns van het Duitse merk MGM (Michael Gohres Modellbau) aangeschaft, en liet er twee zien. Bovenaan de Citroen CV4, een 1,5 tons vrachtwagentje uit 1930, die nog in aanbouw was. Onderaan de Citroen 11 BL Fourgonnette, een Traction Avant in militaire dienst.
Rob Leidekker had zijn Tamiya 1/350 Musashi meegenomen. Het model was nog in aanbouw, maar had al een houten hoofddek, foto-ets tussendekken en metalen lopen gekregen. De Musashi was grootste slagschip ooit, samen met zusterschip Yamato.
Rob van Basten had een Sovjet flottielje neergezet. Vooraan de kleinste van de drie: de Trumpeter 1/350 Sovremenny-klasse kruiser. Deze zijn vanaf 1980 tot heden in Sovjet dan wel Russische dienst. Dit model had Rob zelf gebouwd. In het midden de Trumpeter 1/350 Moskva, die door Hans Bosma is gebouwd, en door Rob is overgenomen na het overlijden van Hans. De Moskwa (ex Slava) kwam in dienst in 1983, en is na een mottenballenperiode in 2008 weer in dienst benomen als de Moskva. Achteraan de grootste: de Trumpeter 1/350 Kirov. Hans Bosma was aan dit model begonnen, de romp was gereed. Na zijn overlijden is het model door Rob overgenomen en afgebouwd. De Kirov kwam in 1980 in dienst, maar in 1990 was er een reactorongeluk. Het schip ging uit dienst voor herstel. In 1992, tijdens het herstel is het omgedoopt tot Ushakov. In 2010 is een nieuw herstelplan bedacht, en is het weer Kirov genoemd. In 2012 werd geconcludeerd dat herstel onmogelijk (of onbetaalbaar) was. Effectief heeft het schip dus alleen gevaren onder de naam Kirov.
Het biljart lag weer lekker vol met handel van leden en Ted's RC Shop.
Verder was het natuurlijk weer gezellig!
Tekst: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen & Rob de Bie