Storm, regen, vakantie of een combinatie ervan? In elk geval waren er 'maar' 24 bezoekers deze keer.
Ook dit keer weer aardig wat modellen in aanbouw in verschillende schaalgrootten. De Fokker F.VIII en de Fokhoven waren weer wat gevorderd, een Pander Postjager 1:32 als scratchbouw project, een A-4F in aanbouw en tenslotte een Cierva autogiro, bijna gereed zo te zien.
Complete modellen uiteraard in alle soorten. Het allerkleinst een Cape Kennedy of Canaveral opstelling in schaal 1:700. Aan de andere kant van de schaal een Ju-88 1:32, een C-47 in KNIL-outfit 1:48, een A-7 Corsair 1:48, en een Mustang 1:24. Twee Amerikaanse slagschepen, de Arizona en de West Virginia op een kleine schaal. Heel apart een vierspan met kanon onder de Confederate vlag. Uiteraard was de 1:72 vliegtuigafdeling weer ruim vertegenwoordigd. In willekeurige volgorde twee Nederlandse Meteors in demo-uitvoering, een Typhoon, een Poolse RWD-8, een Blackburn Firebrand, een RT-33 en een Venom nachtjager.
Uiteraard waren ook de bouwers uit Haarlemmermeer weer actief met hun mobiele werkplaatsen. Dit keer geen presentatie of ESM-voorbereidingen, maar gewoon geanimeerde gesprekken.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Rob Hamann was weer wat gevorderd met zijn scratchbouw van de 1/72 Koolhoven FK.43: de neus en motorgondel waren gemonteerd en de decals van de romp waren aangebracht. De PH-registratie leidde op zijn beurt weer tot imitaties van Meneer de Groot uit de Dik Voormekaar Show uit de jaren zeventig: "Nah ontzettend .." Op de achtergrond is de scratch gebouwde vleugel van de FK.43 te zien. Ook de Daedalus 1/72 Fokker F.VIII vordert gestaag, en heeft nu nylon draden over de lengte van de romp om de knikjes in de linnen bespanning te simuleren. Op de voorgrond een collectie oude vliegtuigmotoren op standaards.
Luuk Boerman had de Trumpeter 1/48 C-47 in ML-KNIL markings van Dutch Decal gebouwd, en wel uit periode dat verf erg schaars was in Nederlands-Indië, waardoor delen van de vliegtuigen ongeschilderd bleven. Verder had Luuk de Hasegawa 1/48 A-7 Corsair met decals van zijn recente 'Facts & Fiction' decalsheet gebouwd, en wel als fictieve A-7 van 314 squadron, de 'Redskins'.
Dick Boogaard neemt altijd drie 1/72 modellen mee naar de regiobijeenkomsten. De Rareplane Blackburn Firebrand was een vacform kit die hij recht uit de doos had gebouwd. Het origineel was het laatste propeller-aangedreven toestel van FAA. De Heller RT-33 met fotoneus in Franse kleuren had Dick recentelijk gebouwd. De Cyberhobby Venom NF2 was een ingewikkeld model met veel kleine onderdelen, en ook deze kit had hij recentelijk gebouwd.
Patrick Verschut had van het obscure Poolse merk PZW-Siedlca een 1/72 RWD-8 gebouwd, een Pools trainingstoestel uit de jaren dertig. Dit kitje had hij via internet gekocht, en wel om gewoon weer eens een model snel af te ronden. Met dit modelletje was dat binnen vier weken gelukt. Het is een heel simpel kitje dat recht toe recht aan bouwt.
Jaap de Vries had twee PJ Production 1/72 Gloster Meteor F Mark 8s gebouwd, resin modellen van een aangename kwaliteit. De bovenste is van het 'Ruiten Vier' demoteam van 327sqn op Soesterberg in 1953. De onderste is van 323sqn op Leeuwarden in 1955, en kijk: de vlieger zwaait!
Chris van Ravesteijn was bezig met de Tomytec 1/700 Space Shuttle inclusief lanceerplatform en 'crawler-transporter'. De laatste was nog niet compleet aangezien er helaas twee onderdelen van de tracks ontbraken. Eén van de Shuttles wordt met de wielen uit gebouwd zoals na de landing, de andere komt op een voetstukje. Deze Tomytec modellen worden in kleur geleverd en kunnen in elkaar gestoken worden. Echter Chris verlijmt de onderdelen met Tamiya Super Thin en werkt soms de naden beter af.
Hans van Gelder had jaren geleden al een glasvezel romp gebouwd van een 1/32 Pander Postjager, en hij was nu bezig de vleugels te bouwen. Hiervoor had hij het bovenaanzicht van de NVM-tekening in plasticplaat uitgesneden, en hierop halve ribben aan de boven- en onderkant gelijmd om het profiel op te bouwen. Het profiel van de Postjager is Munk M12 van 12% dik, maar de ontwerpers hebben er een 17% dikke versie van gemaakt voor de centersectie, en 11% voor de tip. Deze eigenaardige aanpak leidde achteraf tot een diepgaande studie door Rob de Bie, die een 1/72 tekening van de Postjager aan het maken is.
Reinhold Bogaard had een model in aanbouw meegenomen, en da's ook altijd leuk als gespreksstof. Het model betrof een Azur 1/72 Cierva C.30 autogiro, een soort van voorloper van de moderne helikopter. Om het model te kunnen neerzetten tijdens de bouw heeft Reinhold een mal gemaakt. Met name de constructie van de voorpoten vormde een uitdaging, omdat die uit allemaal losse stijlen bestonden! Ook bijzonder was dat de vleugelprofielen van de horizontale staartvlakken links en rechts omgekeerd waren (links bol naar beneden, rechts bol naar boven). Ondanks de aanwezigheid van twee ingenieurs vliegtuigbouw werd daar geen afdoende verklaring voor gevonden.
René Erhart toonde zijn Airfix 1/72 Typhoon. Deze vrij nieuwe kit uit 2013 verving het oude model uit 1959. René vond de nieuwe Typhoon zo fraai dat hij er gelijk vier exemplaren van heeft gekocht. Zoals gebruikelijk bij nieuwe Airfix modellen is de passing erg goed. Er zitten mooie details in de cockpit en de munitiebakken in de vleugel zijn zichtbaar te maken als je de luiken uit de vleugel snijdt. Verder was hij een Hasegawa 1/48 F-4E aan het bouwen. Met name aan de cockpit besteedt hij veel aandacht. Voor de Weapons Systems Officer in de achterste cockpit heeft René verschillende instrumentbehuizingen aangebracht, gemaakt van de uitdrukpunten van modellen. Voor de bekabeling gebruikt hij heel dun looddraad dat zich makkelijk laat vormen in de gewenste richting. Dit alles werd afgerond met fijn schilderwerk.
Rody Verkruissen had zijn Airfix 1/24 Mustang I op tafel gezet. Een ouwe kit uit 1972, maar dit was de heruitgave uit 2013. Hij vertelde dat hij het model vanwege de leeftijd wel wat heeft moeten verbouwen. Er zaten geen wielbakken in, dus daar heeft hij wanden in gemaakt. Daarnaast zaten de flaps vast, die heeft hij losgezaagd en in uitgeklapte positie gemonteerd. Ten slotte stond het model veel te hoog op zijn poten, en hij heeft zeker een centimeter van de wielpoten af moeten halen. De decals waren voor P-51K 'Y2-B' van 442sqn. De 'anti-glare' delen voor en rondom de canopy zijn geel (over-) geschilderd, mogelijk omdat de oorlog op dat moment (mei 1945) al zo goed als over was.
Edu de Roos was begonnen met de bouw van de Hasegawa 1/32 A-4F Skyhawk, en liet het model in ongeschilderde staat zien. De Revell 1/32 Junkers Ju 88A-1 hadden we eerder in aanbouw gezien, in december en maart. Edu had deze kit recht uit de doos gebouwd, maar hij had wel figuren van diverse bronnen gebruikt om de cockpit te bemannen. Met wat verzagen en herbouwen heeft hij ze in de juiste positie gekregen. Edu's derde model was iets heel anders: een Lindberg 1/16 'Confederate Field Artillery'. Om geen politieke voorkeur uit te spreken heeft Lindberg bijna dezelfde kit ook uitgebracht voor de Union. Edu vertelde dat de bouwbeschrijving slecht was, maar dat hij met wat hulp van YouTube-filmpjes nog een heel eind is gekomen met de 240 onderdelen. Het beschilderen van paarden bleek een aparte kunst, maar ook hier hielp YouTube. De paarden zijn eerst geschilderd met gewone enamel verf, en daarna behandeld met olieverf, met tamponneren of volgens de 'houtmethode' die Rob van Basten ooit gedemonstreerd had.
Rob Leidekker bracht twee Amerikaanse slagschepen in de schaal 1/700 mee. Vooraan staat de Dragon USS Arizona BB-39 uit 1941. Achteraan staat de Trumpeter USS West Virginia BB-48 uit 1941, een model met foto-ets onderdelen voor de hyperboloide masten ('lattice masts' of 'cage masts' in het Engels). Rob heeft beide modellen gebouwd met een houten dek van Artwox en gedraaide metalen kanonslopen. Hij vond beide modellen leuk om te bouwen en de moeite waard, maar het wel erg klein; zijn geduld werd op de proef gesteld.
Tot slot nog een aantal sfeerfoto's. Het was wederom een gezellige avond.
Tekst: Rob de Bie & Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen & Patrick Verschut