Op deze lenteavond waren er welgeteld 29 bezoekers, waaronder ook onze junior-bouwer. De modellentafel was ook behoorlijk gevuld. Zoals vaak de laatste tijd nu ook weer veel 1:48 modellen en dan bedoel ik uiteraard vliegtuigen. Achtereen volgens op deze schaal een MiG-25 Foxbat, een Fw 190 en twee Me-109s, twee demomodellen, te weten een Fouga Magister en een Hawker Hunter en tenslotte een Beech Navigator, een B-25 Mitchell en een F-84F Thunderstreak.
Uiteraard was er in 1:72 ook het nodige te zien. In willekeurige volgorde een Zweedse Seversky J9, een Macchi 205, een Fokker F-60 zaliger nagedachtenis, een Super Etendard, een Blackburn Firebrand, een Jak-25M, twee Spitfires en een PZL Karas van onze junior, een Hawker Hunter (KLu), een Orion (MLD) die na het bouwen tot wrak was geworden en weer gerestaureerd was. Volgens de restaurateur meer werk dan een nieuwe bouwen. Tenslotte nog een Piper Cub (KLu).
Deze keer niet één schip, maar wel nog wat wielvoertuigen. Om te beginnen een T-34 tank in Finse kleuren, een Italiaanse Isola truck uit de jaren 40, beide 1:72, een stel oldtimers van zeer exclusieve merken, te weten De Dietrich en Lanchester, alle te vinden in de Shuttleworth Collection, schaal 1:32. In aanbouw was een model van de Mohnedam. Ten slotte een woeste krijger die kennelijk op het punt stond zijn vijand de genadeslag toe te brengen.
Ruud van Zomeren presenteerde een serie foto’s van een heel bijzonder museum in Jekaterinenburg met een enorme uitstalling van Russisch legermaterieel, zowel bekend als onbekend.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Ken van Es toonde zijn Revell 1/48 MiG-25RBT Foxbat-B, een zeer snelle (Mach 3) fotoverkenner met als secundaire taak bommenwerper. Het toestel is gebouwd om de Lockheed A-12 / SR-71 te kunnen onderscheppen. De MiG is voor 85% van staal gebouwd om de hitte te trotseren die ontstaat bij Mach 3 vliegen. Het model heeft een grote brandstoftank onder de romp met een inhoud van 5.000 liter, met een lengte van 11 meter waarmee het de grootste externe tank ooit is. Het model vereist nauwkeurige bouwen, en Ken kan het weten omdat hij zich niet aan de instructies hield waardoor hij genoodzaakt was een tweede doos aan te schaffen.
Ruud van Zoomeren had de Special Hobby 1/72 Seversky P-35A als J9 van het Flygvapnet gebouwd, en wel in het 'Italiaanse' kleurenschema van 1943. Ruud vertelt: "Zweden heeft zestig J9's en twee AT-12 Guardsman tweezits P-35s gehad, en de Flygvapnet heeft de J9 van 1940 tot 1954 gebruikt. De demo is gedaan door Jackie Cochran, een goede vriendin van Maj. A.P. de Seversky. Er was sprake van een intense en liefdevolle band tussen de piloten en de Seversky J9. Anders dan hun Amerikaanse collega's wisten zij de eigenschappen wel te waarderen. Om de een of andere reden heb ik een grote persoonlijke voorkeur voor de P-35."
Rody Verkruissen had een Fokker 60 gemaakt van twee Esci F27 rompen plus een Czech-Master resin conversieset. Het kostte veel plamuur en schuurwerk om de knik in de romp glad te maken en de ramen dicht te maken. Het model is gespoten met Vallejo acryl, de decals zijn zelf geprint, behalve de roundels die van de kit zijn.
Patrick Verschut liet zijn Italeri 1/72 Macchi 205 zien, het broertje van de 202 die hij in februari had meegenomen. De 205 wijkt nauwelijks af van de 202, afgezien van andere luchtfilters. Hij had het model recht uit de doos gebouwd. De problemen met de zilverende Printscale 'kringel'-decals manifesteerden zich ook bij deze kit.
Luuk Boerman toonde drie modellen. Bovenaan een Thunderstreak in 1/48 van Hobby Boss in de uitvoering van het Volkelse demoteam 'Dash 4', dat van 1955 tot en met 1959 bestaan heeft. In het midden een 1/48 Mitchell II van Accurate Miniatures (nog in aanbouw) met de markings van No. 320 Dutch Naval Sqn, RAF. Onderaan een Beechcraft TC-45 van ICM in 1/48, een USAFE-toestel wat na de oorlog gestationeerd was op Ypenburg. Waarschijnlijk werd het gebruikt door de CIA.
Dick Boogaard bracht weer drie 1/72 fighters mee, dit keer drie heel verschillende. De Heller Super Etendard is een oud model, dat uitkwam in 1984, mogelijk omdat de Super Etendard zo'n prominente rol had gespeeld bij de strijd om de Falkland-eilanden in 1982, waar het met zijn Exocet raket een grote bedreiging was voor de Engelse schepen. Dicks model heeft de Exocet er rechts ook onder hangen, maar je ziet er in de foto slechts een streepje van. De Amodel Yak-25M valt op door de enorme radome en de blauwe kleur. Voor Amodel was het een redelijk goed model. De Valom Blackburn Firebrand was volgens Dick eigenlijk niet veel beter dan zijn oude vacform model van Rareplanes. De bijbehorende torpedo bestond uit zoveel kleine onderdeeltjes, dat hij die maar zelf gemaakt had.
Frits Krieg bouwt stevig door aan zijn Luftwaffe-collectie. Bovenaan de Monogram 1/48 Fw 190, een model uit de jaren zestig, dat recht uit de doos gebouwd is. Deze Fw 190A-6 werd gevlogen door Oberleutnant Georg 'Murr' Schott bij 1./JG1 in augustus 1943 vanaf de vliegbasis Deelen. Dit Geschwader vloog met het dambordmotief op de neus. Op 27 september 1943 werd Schott neergehaald door vuur uit een groep viermotorige bommenwerpers waardoor hij een noodlanding in de Noordzee moest maken. Hij wist het toestel te verlaten en in zijn dinghy te komen. Hij werd echter niet gevonden ondanks een intensieve zoektocht. Op 11 oktober 1943 spoelde de dinghy met zijn stoffelijk overschot aan op het eiland Sylt. In het midden de AMG 1/48 Bf 109G-6/U4N, een model met zowel spuitgiet- als resinonderdelen. Dit toestel was een experimentele versie met een FuG 350 Naxos-Z aan boord, achter de cockpit gemonteerd in een klein koepeltje. Toen op 2 februari 1943 een Britse Pathfinder Stirling neerstortte bij Hendrik-Ido-Ambacht, vonden de Duitsers een vreemd voorwerp in de wrakstukken. Het waren de overblijfselen van een H2S radar. Ze noemden de gevonden radar het 'Rotterdam-Gerät', en begonnen met de ontwikkeling van een H2S-radardetector met automatische doelzoeker. Dit project kreeg de codenaam Naxos. Lang heeft dit experiment met deze nachtjager overigens niet geduurd. Onderaan de Hobbycraft 1/48 Bf 109C, recht uit de doos gebouwd. Dit toestel werd begin 1940 gebruikt op de vliegscholen in Duitsland.
Juniorbouwer Tim van Luijk had drie 1/72 modellen gebouwd voor deze avond. Bovenaan de Airfix Spitfire Mark VB; hij had het model op de club gekregen en heeft hem in twee/drie dagen afgemaakt. In het midden de Matchbox Spitfire Mark IX. Ook deze heeft hij op de club gekregen. Dit model was al gedeeltelijk gebouwd, en Tim heeft hem zo snel mogelijk afgemaakt om hem op de clubavond te laten zien. Onderaan de Mister Craft PZL-23B Karas. Ook dit model was een donatie welke al gedeeltelijk gebouwd was. Vol overgave is deze ook nog voor de clubavond afgemaakt. Er was alleen een probleem met de decals, maar gelukkig was er hulp op de clubavond om dit op te lossen.
Jaap de Vries had twee 1/48 demo-vliegtuigen op de tafel gezet, en wel van de Belgische 'Rode Duivels'. Bovenaan de AvantGarde Model Kits (AMK) Fouga Magister CM170 zoals in 1970. Een uitstekend model, Jaap had alleen een wielenset van Wingmen gebruikt, verder was het model zo uit de doos. Onderaan de Academy Hawker Hunter F.8 zoals in 1960. Een goed te bouwen kit met een Aeroclub conversieset voor de cockpit en het onderstel, plus decals van Daco.
Paul Beukema bracht een Hasegawa 1/72 Lockheed P-3C Orion Update II mee. Hij had het model gebouwd in 1983 als 16-jarige voor de toenmalige Kampioenschappen Schaalmodelbouw op vliegkamp Valkenburg. De laatste twintig jaar heeft het gehavend in een doos op zolder gelegen, met een gebroken vleugel en diverse ontbrekende onderdelen. Eind vorig jaar heeft Paul uit jeugdsentiment de brokstukken weer aan elkaar gelijmd en besloten om er weer wat toonbaars van te maken. De Orion is gespoten in Xtracolor Sky Type S en Extra Dark Sea Grey over een laagje primer van de Action. De topcoat is Alclad semimatt. Decals zijn van Dutch Decal set 72082. Al met al kostte de restauratie zo'n zeventig uur werk.
Sjaak Wiessner had twee KLu-modellen meegenomen. Bovenaan de Revell 1/72 Hawker Hunter F6. Dit model bouwt lekker weg. Toevoegingen zijn de schietstoel van Aeroclub, navigatielichten aan de wingtips van doorzichtig sprue, zelf gegoten resin hoofdwielen en een deel van Dutch Decal set 72069. Een bekend aandachtspunt van dit model zijn de te dikke leading edges en vleugeltips. Het model is gespoten met Xtracolor en een mengsel van Humbrol satijn- en glansvernis als eindlaag, de satijnvernis van Humbrol vindt Sjaak namelijk te mat. Onderaan de Kovozavody Prostejov (KP) 1/72 Piper L-21A Super Cub. Voor een modelletje van dit formaat had de bouw nog best wat voeten in de aarde. Om te beginnen had Sjaak de verkeerde kit aangeschaft zodat hij de canopy moest schuren en polijsten. De gekochte versie was voorzien van andere ruiten en KP had de rest van de canopy 'frosted' had uitgevoerd. Verder was er de nodige flash en een wat vrije passing door het ontbreken van duidelijke montagepunten. Ook had Sjaak nogal geworsteld met de passing van de vleugels door in het begin de gaten in de canopy niet goed te boren, oppassen dus! Toevoegingen zijn foto-ets gordels van Eduard, een brandblussertje van Whirlybits en een opstapje gevouwen uit koperdraad. Het model is gespoten in Xtracolor met als eindlaag Humbrol satijn. De decals zijn uit de spares box, en de registratie R-217 was speciaal gekozen omdat Sjaak daar als peuter eens in gezeten had. Van beide modellen zijn complete bouwverslagen op het Modelbrouwers forum te lezen.
Frans Verkruissen had vier 1/32 automodellen meegenomen: bovenaan twee maal de Airfix De Dietrich, onderaan twee maal de Airfix Lanchester. Frans vertelt: "Zoals vorige maand al vermeld zaten er in de Marktplaats-aankoop ook een paar 1/32 Airfix modelletjes. Daaronder een De Dietrich en een Lanchester, en omdat ik beide modellen al jaren geleden had gebouwd, ging ik op Google eens zoeken wat ik met deze wrakken kon doen. Zo vond ik foto's van een De Dietrich Type SM 1903 van de Shuttleworth Collection. Met veel passen en meten heb ik een nieuwe body gemaakt, de kettingaandrijving ingekort, een grotere uitlaat gemonteerd en een juiste kleur blauw gevonden. Ik vind dat het model er best pittig uitziet. Het oude model van mijn De Dietrich is in cremewit geschilderd. Voor de verbouwing van de Lanchester kwam ik terecht bij een YouTube filmpje van de 'Lanchester Legacy and Car Collection' waarin een prachtige Lanchester 20 HP Double Landaulette uit 1908 een prima voorbeeld was voor een ombouw (eigenlijk een aanbouw). Deze auto heeft houten artilleriewielen net als het Airfix model, vrij zeldzaam omdat Lanchester bijna altijd draadspaakwielen had. Na behoorlijk wat pech (twee maal gevallen, wielophanging afgebroken, spatborden doormidden) is het uiteindelijk toch nog een leuk model geworden van een toch wel bijzondere auto. Mijn oude Lanchester heeft een geel koetswerk."
Ruud van Zoomeren bracht ook twee 1/72 militaire modellen mee. Bovenaan de Trumpeter T34 model 1942, van de Finse Panssaari Divisioona 1944. De decals zijn van Aleran Miniatures, gekocht bij de Michigan Toy Soldier Store. Het kleurenschema is zoals gebruikt in de film 'Tali-Ihantala' uit 2014. Deze tank was hierin prominent in beeld, en heeft zowel in de echte veldslag als in de film meegedaan. Onderaan: de Italeri 1/72 Lancia Ro3 Autocannone da 90/65 truck. De opbouw is van Matchbox, namelijk Monty's Caravan in 1/76. Door deze kits te combineren ontstond de oorspronkelijke versie van de vorige eigenaars van de caravan, namelijk de Italiaanse generaals Gariboldi en Messe. De Engelsen hadden al eerder een caravan buitgemaakt, namelijk in januari 1941 van Generaal Annibale Bergonzoli. De Engelsen hebben de Lancia vervangen door een Leyland truck, omdat ze van de Lancia geen reservedelen hadden.
Jan de Wit had een vacuform dam meegenomen, gebaseerd op de Mohnedam, die door Lancaster 'Dambusters' is vernietigd in de vroege ochtend van 17 mei 1943. Deze dam is al eens eerder uitgebracht door Airfix in combinatie met een Lancaster voorzien van een 'Upkeep' bom/mijn. Sinds enige tijd is deze dam ook los verkrijgbaar bij Amera in Groot-Brittannië, en daar had Jan het model besteld. Het wordt dan speciaal voor je gemaakt. Op de echte Mohnedam stonden twee enkelloops 20 mm luchtafweer. Deze had Jan al op de dam staan, in de vorm van 1/72 Zvezda kitjes die eigenlijk zijn bedoeld voor een wargame met de naam 'Art of Tactic'. Deze kitjes zijn zonder lijm in elkaar te klikken, maar ze zijn gedetailleerd genoeg om in een diorama te gebruiken. Het is de bedoeling dat er ook een Lancaster boven de dam komt.
Ted Spinders had een Games Workshop figuur in 28 mm schaal op de tafels geplaatst, en wel een Ironjawz Mega Boss die op een doormidden gehakte Ogre staat. Ted had met deze figuur meegedaan in de schilderwedstrijd 'A tale of more gamers' en daar met de meeste stemmen gewonnen.
Chris van Ravesteijn en Leo Ripken hadden een collectie deels gebouwde oude kits gekocht bij Tom's Modelauto's in Purmerend. Daaronder het 'Visible chassis' van Renwal in de schaal 1/4, een model dat door verzamelaars begeerd wordt. De totale lengte van dit model bedraagt haast een meter! De versnellingsbak, het differentieel en de wielnaven zijn doorzichtig en werken zoals in een echte auto. De linker achterrem werkt hydraulisch via het rempedaal. Er ontbraken echter diverse delen, zoals een stuk chassisbalk en twee loopvlakken voor de banden, ondanks dat de kit origineel verpakt was in gesloten zakken. Kwaliteitscontrole stond niet hoog op de lijst blijkbaar destijds. Chris gaat deze onderdelen zelf maken. Ook heel populair onder verzamelaars is de originele Renwal 1/4 'Visible V8', die gemaakt is om in het chassis gemonteerd te worden. Revell heeft dit model later vele malen opnieuw uitgegeven. Bovenop de stapel ligt de Monogram 1/8 Chevrolet V-8, die ze in viervoud hadden gekocht. Leo ging meteen aan de slag met een van deze kits. De buit omvatte ook anderhalve 'Slant Six' kits, een Revell 1/4 model van een 2,8 liter Chrysler zescilinder in lijn, maar die staan niet op de foto.
Het was weer gezellig druk met 29 bezoekers en 28 modellen op de tafels. In de achtergrond staat de beamer al aan voor de presentatie van Ruud van Zoomeren over het Military Technology Museum in Jekaterinenburg. Hiervan is helaas geen foto gemaakt, dat wordt meestal vergeten aangezien men aan het luisteren en kijken is.
Er werd ook weer gebouwd door een man of vijf. De jongste bouwer werd verrast met een flinke stapel modellen die Cees den Hartog over had en kado gaf.
Het biljart stond voor de afwisseling eens niet helemaal vol met handel van leden, maar Ted Spinders had zijn hoekje weer goed gevuld.
Verder was er tijd voor allerlei onderonsjes.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut