Er was weercode oranje deze avond, maar de overlast in Rijswijk viel erg mee: een paar stevige buien en wat onweer in de verte. Een aantal leden had zich afgemeld, maar we telden desalniettemin 25 bezoekers. De modellentafel was duidelijk minder vol dan anders, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door flink aantal Fokkers uit Schwerin van Rob Hamann.
De vliegtuigen vormden zoals gebruikelijk de meerderheid. In de schaal 1/32 zagen we een Ryan STM van het ML-KNIL en een Nakajima Ki-84 in aanbouw. Een schaal kleiner, 1/48, bestond uit een Ju 52/3m waarvan de laatste kleuren ter plekke werden aangebracht, een Nakajima Ki-44, een Yak-3, een Travel Air Type R racer en een Hunter van de KLu. De schaal 1/72 werd vertegenwoordigd door een KLu F-104G, een P-51D Mustang, een Congolese B-26K, een Caproni 313 of 314, een Koolhoven F.K.49A, een PB4Y Privateer in aanbouw, en een Lockheed 12A Electra Junior in KNIL markeringen. Behalve deze reguliere tafelbezetting had Rob Hamann een dertigtal 1/72 Fokkers uit de Schwerin-periode tentoongesteld, plus twee 1/48 Fokkers en een collectie boeken.
Het rijdende gedeelte bestond uit drie 1/32 oldtimers (Mercer Raceabout uit 1913, Maxwell uit 1911 en de Regal Underslung uit 1914), een moderne 1/24 McLaren 570 sportauto, en een 1/72 T28 tank in wintercamouflage. De afdeling schepen was gelukkig ook aanwezig in de vorm van stoomraderschip Sirius in de schaal 1/100. Tot slot een verleidelijk 54 mm figuurtje, 'Jane the US trooper'.
Rob Hamann gaf een mooie presentatie over de vliegtuigen die Anthony Fokker in Schwerin van 1913 tot 1921 heeft gebouwd. Het publiek luisterde aandachtig, en we leerden onder andere over de evolutie van met name de vleugels in die jaren (van constructies met heel veel spankabels tot vrijdragende vleugels) en dat in Schwerin bijna 3600 Fokker-toestellen gebouwd zijn.
Rob de Bie
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Patrick Verschut had zijn Italeri 1/72 Caproni 313/314 al twintig jaar op de plank liggen. Het is een jaren zeventig kit met fijne opliggende lijnen, dikke beglazing en een redelijk leeg interieur. Wil je de 313/314 bouwen, dan moet je het met deze kit doen, een andere is er niet. De opliggende lijnen heeft Patrick weggeschuurd en opnieuw ingegraveerd. Voor het overige heeft hij het model grotendeels recht uit de doos gebouwd. Documentatie op internet over dit type is schaars, dus het was afkijken van het weinige beschikbare fotomateriaal. Verfwerk is Humbrol gespoten met Badger en Harder & Steenbeck verfspuiten.
Rob Hamann had het prototype van het 1/72 model van de Koolhoven F.K.49A af, het laatste ontwerp van de fabriek op Waalhaven, dat eind december 1939 aan de Finnen afgeleverd werd. Het model is niet recht uit de doos gebouwd, want die was er nog niet. Sommige ideeën op papier bleken in werkelijkheid niet goed te werken. Vooral de ophanging en het bevestigen van de drijvers vroegen enig herontwerp van de onderdelen en de samenbouw. Al met al heeft het toch een dik jaar gekost op tot dit punt te komen. De eerste productierun loopt nu, en de kit zal naar verwachting in augustus in de winkel liggen in de serie van HA Models.
Marcel Chmura had twee vliegtuigen meegenomen. Bovenaan de Italeri 1/72 F-104G, volgens Marcel kwalitatief een heel behoorlijk kitje met prima decals. Het model is geschilderd in Vallejo 'Barley grey', de weathering is gedaan met Flory 'dark dirt' wash, dit is een wash op kleibasis en werkt erg goed om een toestel behoorlijk vies te krijgen. Onderaan de Academy 1/72 P-51D Mustang, een strak gegoten kitje met prima pasvorm, verzonken paneellijnen, losse flaps en twee verschillende canopies. De metallic verf is van Vallejo in de kleuren 'aluminium' en 'dull aluminium', de paneellijnen zijn gedaan met Tamiya 'Panelline Accent Color (Black)'. Marcel heeft een Mig 'Oilbrusher' en MiG 'fuel stains' gebruikt voor respectievelijk de vervuilde machinegeweren en brandstofvuldoppen. Helaas waren de decals dramatisch want ze scheurden al als je er naar keek. Ook komt de naam 'Down or double' niet overeen met de voorkant van de doos, wat bij het spuitwerk voor verwarring zorgde.
Luuk Boerman had eveneens twee vliegtuigen meegenomen. Bovenaan de Fisher Models 1/32 Ryan STM van het ML-KNIL, een resin kit met decals van Dutch Decals. De camouflage is 'jongblad' en 'oudblad'. Foto’s van gecamoufleerde Ryans zijn zeldzaam volgens Luuk. Onderaan de nieuwe Hunter van Airfix in 1/48, met decals van Dutch Decals.
Frits Krieg had ook twee vliegtuigen meegenomen. Bovenaan een ARII 1/48 Nakajima Ki-44, een al wat ouder model. De bouwtekening was volledig in het Japans, het model is dus op ervaring gebouwd. Frits heeft het model in een Vallejo aluminiumkleur uitgevoerd - voor hem een experiment omdat aluminium en zilver op een vliegtuig snel mislukken. Het is niet helemaal gelukt zoals gewenst maar hij heeft er weer wat van geleerd. Onderaan een Eduard 1/48 Yak-3, Frits zijn eerste model van dit merk. Het had een uitstekende pasvorm, een goede bouwtekening, goede kwaliteit decals, foto-etsdelen en een maskeerset voor de cockpitdelen. Het model is gespoten met Vallejo verf. Dit toestel werd gevlogen door luitenant Vladimir Orekhov van het 32e Garde jager regiment.
Rody Verkruissen had ook twee vliegtuigen meegenomen - zou het afgesproken zijn? Bovenaan de Testors (origineel Hawk) 1/48 Travel Air Type R, door een krant 'Mystery Ship' gedoopt omdat Travel Air het vliegtuig in complete geheimhouding had gebouwd voor de Cleveland Air Races van 1929. Het is gespoten met Vallejo en Humbrol Clear. Onderaan de Revell (orgineel Matchbox) 1/72 PB4Y Privateer, die Rody aan het verbouwen is tot 'fire bomber', en wel specifiek de eerste Privateer die voor dat doeleinde is omgebouwd. De conversie-onderdelen zijn gewoon uit de doos die met schuren en plamuren passend gemaaakt zijn.
Brian Kirwan had de Italeri 1/72 B-26K Counter Invader gebouwd in exotische kleuren. Hij wilde altijd een Congolese Counter Invader hebben: een mooi vliegtuig, een exotisch onderwerp, een kleurrijke geschiedenis en leuke nose-art. De inzet van deze toestellen viel onder de CIA in samenwerking met Mobutu, en de toestellen waren gevlogen door Cubanen. De kwaliteit van kit is goed, maar er zijn wel passingsproblemen, en veel details kloppen niet omdat er meerdere uitvoeringen in dezelfde kit verwerkt zijn. Brian had via een IPMS-USA site een lijst van aanpassingen en verbetering gevonden en die als leidraad voor de constructie gebruikt. Aanvullend op de kit had hij de uitgebreide set van WhirlyBits gebruikt, plus CMK wielen en QuickBoost mitrailleurs. De WhirlyBits set had gedetailleerd informatie, afkomstig van mensen die in Congo gestationeerd werden.
Tim van Luijk.
Edu had een Hasegawa 1/32 Nakajima Ki-84 in aanbouw meegenomen, het prototype van de 'Army Type 4 Fighter' Hayate met de Amerikaanse codenaam 'Frank'. Deze Japanse jager was volgens Ruud van Zoomeren een geducht tegenstander van de Amerikaanse P-40 en P-51, zodanig dat er zelfs sprake was van Japanse 'air superiority'. Dit model had Edu van clublid Hans van Gelder gekocht via onze vraag- en aanbodlijst. Hans had er ook nog een etssetje van Eduard bijgedaan, waarmee de cockpit een beetje opgeleukt kon worden. Verder is het model recht uit de doos. Het komt naast de Zero aan het plafond te hangen. Gelukkig zat er in de doos een piloot, want een vliegtuig in de lucht zonder piloot doet vreemd aan.
Raymond Ledeboer.
Frans Verkruissen had drie Hudson Miniatures 1/32 kitjes uit 1951/1952 meegenomen, ze zijn dus nog ouder dan de kits van Gowland & Gowland. De eerste serie had de naam 'Lil’ Old Timers' en bestond uit vier automodellen. Van de tweede serie is alleen een Packard Landaulette 1912 uitgebracht, kort hierna zijn de mallen verkocht aan Revell. Revell heeft ze echter niet gebruikt in de VS maar doorgeschoven naar Revell Groot-Brittannië; daar kwamen ze in de serie 'Highway Pioneers' terecht. Van boven naar onder zien we de Mercer Raceabout uit 1913, Maxwell uit 1911 en de Regal Underslung uit 1914. De drie getoonde modellen zijn uit dezelfde partij van de vorige maand en op dezelfde manier gerestaureerd. De verf is verwijderd, ze zijn voorzichtig uit elkaar gehaald, opnieuw geschilderd, en weer in elkaar gezet nadat de ontbrekende onderdeeltjes te hebben bijgemaakt. Frans heeft heeft de modellen zo origineel mogelijk gelaten, de enige aanpassing zijn de ruiten in de Regal.
Wim Hoogendoorn had een Revell 1/24 McLaren 570S meegenomen, recht uit de doos gebouwd.
Ruud van Zoomeren toonde een Trumpeter 1/72 T28 'Late Version'. Ruud bouwt eigenlijk alleen maar Finse tanks, maar door de aanschaf van het verkeerde type T28 is het noodgedwongen een Rus geworden. De verf is Humbrol 150 'Matt Forest green' met een witkalk met Revell wit. Deze T28 is gebruikt tijdens 'Unternehmen Taifun' in 1941 bij Moskou. De juiste T28 versie is inmiddels gekocht en in aanbouw.
Edu de Roos had ook een schip en een figuur meegebracht. Bovenaan de Zvezda 1/100 Sirius, een stoomraderschip en weer eens wat anders dan vliegtuig, pantservoertuig of tank. De Sirius was het eerste schip in 1837 op stoom de Atlantische oceaan overstak, van het Engelse Cork naar New York, in 18 dagen en 10 uur. Het versloeg daarmee het stoomschip de Great Western, dat enkele uren later aankwam. Het model had hij van clublid Rob van Basten gekocht vlak voordat hij naar het oosten van het land is verhuisd. Het is een leuk model om te bouwen, echter met een summiere beschrijving. Er was weinig informatie te vinden over specifiek de Sirius, dus heeft hij de tekening op de doos als uitgangspunt voor de kleurstelling genomen. Gelukkig heeft Edu ervaring in het bouwen van schepen, want hij heeft zo’n 40 houten schepen gebouwd, met meer dan 300 maritieme boeken ter ondersteuning. Onderaan de Wargamer 54mm (1/32) 'Jane the US trooper', weer een lieftallige juffrouw uit de serie 'Hot & Dangerous'. "She is a thrill seeker and loves danger and will jump into your heart" aldus de doos. Een leuk tussendoortje om te bouwen en te schilderen.
Van Rob Hamanns presentatie zijn helaas geen foto's gemaakt, dat vergeten de fotografen ook omdat ze aandachtig luisteren. Wel is er een foto gemaakt van Robs uitstalling van maar liefst 32 1/72 Fokkers, van de Gödecker Spin uit 1913 tot de F.VI uit 1921. De modellen stonden in een grote S opgesteld zodat je de evolutie kon bekijken.
Tot slot nog wat sfeerfoto's van deze gezellige avond. Op de laatste foto kun je zien dat we echt bij een speeltuinvereniging te gast zijn.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut