Dankzij of ondanks alweer nieuwe parkeerinstructies hadden we 32 bezoekers, waaronder ook weer onze trouwe bouwers. De tafels waren daardoor ook goed gevuld, vooral als er een paar knapen van vliegtuigen staan.
Om te beginnen het werk in uitvoering: een Statenjacht (naar mijn lekenoordeel iets 17e-eeuws), een fregat waarvan ik de naam niet heb genoteerd en een Ju-88, schaal 1:32. Net zo'n Junkers stond er ook compleet en op dezelfde schaal, verder ook een P-40 in KNIL-outfit, vergezeld van nog een P-40, uit dezelfde periode maar dan 1:48. Die schaal was deze keer breed aanwezig met een Eurofighter in tijgerpakje, een Devastator, een Judy en een Westland Whirlwind.
Uiteraard was 1:72 ook ruim vertegenwoordigd. Een Lancaster in de Canadese versie, een Beech Staggerwing in Prins Bernhard-uitvoering, een witte Meteor, een Duitse Sabre en een Mohawk en tenslotte twee Fokkers, een F.VIIa in Rode Kruiskleuren en een VAK-191B, die eigenlijk maar een beetje Fokker is. Een 737 van Ryanair was de enige inbreng in 1:144.
We zagen één diorama deze keer: Frankrijk 1944. Verder nog wat voertuigen: een schilderachtige Unimog 1:24 uit de Parijs-Dakar rallye, een Mercer 1:16 en twee motorfietsen. Ten slotte nog twee figuren, een piraat en een (uiteraard) welgevormde dame.
De beraadslagingen over de inbreng voor de ESM namen enige tijd in beslag, maar ten slotte werd er een besluit genomen en kan het werk beginnen.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Rob Hamann had zoals gebruikelijk het voorste stukje van de modellentafel veroverd, en toonde zijn voltooide Anigrand 1/72 VFW VAK-191B en AZ Model 1/144 Fokker F.VIIa. Rob kon zodoende weer twee bijzondere 'Fokkers' aan zijn collectie toevoegen.
Hans van Gelder had zijn Revell 1/32 Ju 88A-4 af. In januari 2014 zagen we het model voor het eerst, toen nog met tape in elkaar gezet. Het model is voorzien van een lichtblauw 'mottle' patroon over de reguliere groen-groene splintercamouflage. Het was een flinke klus om de honderden vlekjes aan te brengen.
Rene Erhart had zijn Revell 1/48 Eurofighter in 'Bronze Tiger' kleurenschema afgebouwd. Het origineel deed mee aan de Tiger Meet van 2014, gehouden op vliegveld Schleswig-Jagel in Noord-Duitsland. Het model is uit 2000, maar met nieuwe decals. Rene vertelde dat de pasvorm prima was, maar dat het meeste werk waren de decals die vrijwel het complete oppervlak besloegen. Het model moest eerst grotendeels in koperkleur geverfd of gespoten worden, waarna de decals aangebracht moesten worden, te beginnen met de decals op de romp en daarna die op de vleugels. Zelfs lastige rondingen bleken goed te beplakken met de decals.
Ruud van Zoomeren had zijn Monogram 1/48 Douglas TBD-1 Devastator afgerond. Ruud wist er van te vertellen dat het toestel van Lt Cdr Eugene Lindsey was, commandant van VT-6 op de USS Enterprise, tijdens de slag om Midway in 1942. Lindsey leidde de aanval op het Japanse vliegdekschip Akagi, waarbij 10 van 14 Devastators neergeschoten werd. Ruud had zijn kit ergens voor 5 euro gekocht, gerenoveerd en met de hand geschilderd. De decals had hij uit zijn doos met reserveonderdelen gehaald.
Frits Krieg had weer twee 1/48 modellen gebouwd. De Fine Molds 1/48 D4Y1 Judy was prima te bouwen, met een goede passing, maar dat is geen verrassing want Fine Molds is een afsplitsing van Hasegawa. De Classic Airframes 1/48 Westland Whirlwind was lastiger omdat de bouwtekening in het Japans was. Verder was de plaatsing van het geschut een priegelklus, omdat de kit onvoldoende uitsparingen had aan de voorkant.
Luuk Boerman bracht nogmaals de Hasegawa P-40N in twee schalen mee: 1/32 en 1/48. De kleinste van had de markeringen zoals gevoerd na de oorlog. Luuk was een uitlaatje kwijtgeraakt van de 1/32 versie, wie heeft er nog eentje liggen?
Nick van der Windt had Revells 1/144 Boeing 737-800 gebouwd als Ryanair toestel. De decals had hij gekregen van een medelid van de SIG Airliners & Civil Aviation.
Dick Boogaard toonde getrouw zijn traditie drie 1/72 modellen uit zijn grote collectie: de MPM 1/72 Meteor Mk III, de Hasegawa 1/72 OV-1B Mohawk (met zijwaarts kijkende radar in de bak rechts van de romp) en de Heller F-86F Sabre in Duitse kleuren.
Edu de Roos had zijn Revell 1/32 Ju 88A-4 al in december in aanbouw laten gezien, en nu was het model een flink stuk gevorderd.
Rody Verkruissen had een Rareplanes 1/72 Beechcraft Staggerwing vacform gebouwd, en voorzien van de markeringen van prins Bernhard. Gezien de code 'PB1' had de prins grote plannen. Deze Staggerwing was Rody's eerste vacform kit; de passing van de canopy was matig en de wielpoten moesten vervangen worden door onderdelen uit de spares box. Verder had Rody de Airfix 1/72 Lancaster gebouwd als de C-GVRA van Canadian Heritage, de tweede nog vliegwaardige Lancaster. Hij heeft hiervoor de Airfix Mark I/III verbouwd tot een Canadese Mark X door de rugkoepel naar voren te verplaatsen. Een raampje zat nog verkeerd, maar dat ziet toch niemand (maar nu wel).
Edu de Roos was bezig het Artitec 1/87 (HO) Utrechts Statenjacht te bouwen. Het origineel is uit 1746, maar er is ook een replica van gebouwd tussen 1999 en 2003, die nu op het IJsselmeer vaart. Misschien is Edu's model daarom een replica van een replica?
Rob van Bastens Artitec 1/350 Luchtverdedigings- en commadofregat Zeven Provinciën hadden we de vorige keer al gezien, en het model nadert zijn voltooiing. Volgens Rob "resten er nog een aantal ra's, antennes, vlaggenlijnen, mitrailleurs, kleine onderdelen en vooral relingen. Al met al: flink wat zenuwslopend werk."
Jan Edelenbos had met de Jeep van de regioavond van februari een diorama met de titel '1/35 France 1944' gebouwd. In het diorama proberen Duitse troepen een karretje met springstof onder de Jeep te laten ontploffen. Om het diorama wat extra sfeer te geven had Jan een hond bij het gebouw geplaatst. Helaas brak tijdens de bouw een pootje van het beest af. Daarom heeft hij er een melkbus voor gezet, waardoor het mankement aan de hond niet te zien was.
Nick van der Windt had voor de groepsbouw 'Dakar' een Revell 1/24 Unimog U 1300L gebouwd, die in 1985 zijn klasse gewonnen had. De bouw was redelijk voorspoedig verlopen, echter het afgeronde model was moeilijk te hanteren vanwege alle uitstekende onderdelen, zoals de rolkooi. Tegenwoordig zitten de rolkooien inwendig.
Reinhold Bogaard had twee dragster-modellen meegenomen. De Revell-Monogram 1/25 Pontiac Firebird funny car is van een Zweeds team, dat een auto heeft overgenomen van een Amerikaans team dat door 'Mooneyes' werd gesponsord. De Revell 1/25 VW Kever is een eigen fantasie dragster met een Chevrolet V8 motor achterin. De motor kwam uit een Revell 'customizing pack'.
Frans Verkruissen had nog meer historische motoren, en deze keer liet hij de Entex 1/16 Henderson uit 1912 en de Entex 1/16 Militaire uit 1914. In dezelfde grote schaal had hij ook een Aurora Mercer Raceabout uit 1913 gebouwd.
Edu de Roos bouwt allerlei modellen, waaronder figuren. Twee ervan had hij meegenomen: een Verlinden 120 mm (1/16) piraat in resin, en een Geometric Design 1/6 Deanna Troi in vinyl uit de TV-serie Star Trek.
De uitslag van de eerste ronde van de verkiezing van het ESM-thema werd door Rob de Bie (links) met behulp van de beamer gepresenteerd. Jan de Wit (rechts), de bedenker van het gekozen thema, deed ook een presentatie over de details van het thema. Hier worden laptop en beamer in stelling gebracht.
De aanwezige modellen werden besproken en met trots getoond, in dit geval Hans van Gelder met zijn Ju-88 en Rene Erhart met zijn Eurofighter.
Verder was het gezellig druk in onze zaal, en konden de kelen gesmeerd worden aan de bar.
En zoals gebruikelijk was het biljart en een extra tafel (rechts in de foto) weer goed gevuld met modellen en accessoires.
Tekst: Rob de Bie & Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen & Patrick Verschut