Dinsdag 5 maart hadden we weer een mooie bijeenkomst in het zaaltje van Inter Amicos in Rijswijk. Voorzitter Henk Hirs kwam langs om onze voormalige regiocoördinator Chris van Ravesteijn de Wim de Jong trofee uit te reiken, als dank voor zijn lange inzet voor de regio. Henk nam gelijk wat modellen mee voor de modellentafel. Er was handel van Ted en de bijna 200 dozen en doosjes van Fred Bakker gingen in de verkoop. De bouwtafel was -zoals gebruikelijk- weer goed bezet. Met 41 bezoekers was het lekker druk rond de modellentafels en aan de bar. Rob de Bie gaf een presentatie over de stemming over het ESM-thema voor de regiotafel (dat moet nog even geheim blijven) en legde een idee neer voor een groepsbouw van de Karel Doorman in de schaal 1/72.

Voor het eerst sinds lange tijd waren de vliegtuigen vanavond niet in de meerderheid. Veertig modellen konden bekeken worden, te beginnen met het rijdend materieel: in schaal 1/9 was er een Matchless G50 500CC en in 1/12 een Texaco Marlboro McLaren M23. Voorts in 1/16 een Dion Bouran, in 1/20 een Ferrari 126C en in 1/24 een aanhangwagen in aanbouw. Daarnaast was er in 1/25 een Audi Quattro, een 'cockpitcar' in 1/32 en in 1/35 een Scammell Pioneer (in aanbouw), een M1A1 Abrams tank, een M109 diorama, een M60A1 Patton diorama, en een Holt Gas Electric. En tenslotte zagen we in 1/43 Citroën 2CV verhuizers en een Citroën Traction, en in schaal 1/72 een Churchill AVRE, een SLT50-3 Elephant P2H 2000 Fennec en twee Steamwagons.

Het vliegend werk bestond uit een flinke De Havilland DH-82A/C Tiger Moth en twee Canadair CL-13 Sabres in schaal 1/32. In 1/48 waren er een Augusta-Bell AB 204 in MLD-uitvoering, een Focke-Wulf 190A3, een Fairey Firefly Mk  I, een Hawker Hurricane Mk IIc. Voorts in 1/72 een Fokker D.XXI, een Fokker D.XVII, een Fokker D.XVI, een Fokker D.X, een Fokker D.XIII, een Fokker D. XIV, een Dornier Do 217K-2, een CANT Z.506B, een Grumman S-2 Tracker en een MiG-23 Flogger. Ten slotte in schaal 1/144 was er een Dornier Do X.

Ook was er een diorama van ‘de gele hesjes’, en van een scene in Afrika, beide in schaal 1/35. Tot slot was er een buste in 1/9 van een Italiaanse ridder uit de 15e eeuw.

Wat mij betreft hebben we weer een mooie avond gehad.

Patrick Verschut

 

Hieronder zie je het fotoverslag van de veertig modellen, van rechts naar links de tafels langs gaand.

Rody Verkruissen
1/35 Thunder Model Scammell Pioneer in aanbouw
1/48 Monogram Augusta Bell 204 in MLD uitvoering

1bDSC 0002

2bDSC 0004

 

Jan de Jager: “Ik kocht de Revell kit (1/144) van de Dornier Do X in het Dornier-museum in Friedrichshafen. Op Internet vond ik een foto van dit vliegtuig met een uitgebrande vleugel. Dat moment heb ik proberen na te bouwen. Ik heb heel wat informatie via het Dornier-museum en het Deutsches Museum gekregen met meer foto's van de beschadigde vleugel. En van een team, dat een 1 op 1 replica bouwt, kreeg ik prints van CAD-tekeningen van de belangrijkste onderdelen van de vleugel. Met dunne Evergreen strips heb ik de boel zo dicht mogelijk benaderd. Het aluminium is gespoten met AK Xtreme Metal. De andere kleuren allemaal Vallejo. De veroudering is met olieverf gedaan. De dekzeilen over de motoren zijn gemaakt met tissue en 1 op 1 verdunde houtlijm. Er zitten heel veel uren in de bouw van de verbrandde vleugel. De standaard is zwaar uitgevoerd, omdat er een groot verschil in gewicht van de linker- en de rechtervleugel was. En in de open linkervleugel was geen mogelijkheid om gewicht in te bouwen. De acrylglas voet en de brede steun houden de boel rechtop.”

3bDSC 0047

4bDSC 0050

 

Jan Edelenbos
1/35 diorama Afrika

4baDSC 0066

 

Dick Koppenol: “Dit model van de Focke-Wulf 190A3 van Tamiya (1/48) bouwt lekker weg en ik heb geen plamuur nodig gehad en de kleuren zijn ook van Tamiya. De laatste dingen die nog moeten zijn: de roetstrepen bij de wapens, de uitlaatsporen en wat oliestrepen op de onderzijde van de gele neus en de antennedraad. En nog in de halfmatte lak. Over de wieldeuren aan de binnenkant is ook wat discussie gaande, zijn ze nu opgetrokken of uitgezakt net als bij de P-51 Mustang. Op foto’s is beide vaak te zien dus laat ik het in het midden. Kleurgebruik was in 1943 soms in het oude schema RLM 71, 02, 65 en soms al in RLM 74, 75, 76 en ook dat varieerde, al dan niet in overleg met de piloot en Geschwaderstaff en het operatiegebied waar gevlogen werd. Ook gold dat er door de toeleveranciers delen van de kisten werden geleverd in de verf die zij in voorraad hadden.”

5bDSC 0006

 

Ger & Danny Kikkert
1/35 M109
1/35 De gele hesjes

6b

7bDSC 0008

 

Edu de Roos: “De Tiger Moth is een tweedekker die al in het begin van de dertiger jaren van de vorige eeuw ontwikkeld. Hij heeft lang dienst gedaan in zowel militaire als burgerluchtvaart. De Tiger Moth is veel als trainer gebruikt en menig oud-vlieger heeft zijn brevet op dit toestel gehaald en heeft zijn carrière als gezagvoerder afgesloten. Matchbox bracht dit model van de De Havilland DH-82A/C Tiger Moth uit in 1978 als PK-505 in 1/32. Revell nam het stokje over en in 1997 kwamen zij met een nieuwe doos en nieuwe decals. Met name vanwege de nieuwe decals van de Luchtvaartbrigade (Netherlands Army Aviation Brigade 1939-1953) ben ik voor dit model gevallen. Ik bouwde eigenlijk 1/28 en 1/24 vliegtuigen, er van uitgaande dat ik dan snel uitgebouwd zou zijn, want zo gek veel is er in die schaal niet te koop. Door de Nederlandse decals had ik niet goed naar de schaal gekeken en kocht ik dit model in 1998 bij De Speelboom in Schiedam. Eenmaal gekocht toch maar gebouwd. Ja, als er 1 schaap over de dam is volgen er meer en hangen er nu 45 vliegtuigen 1/32 aan het plafond in mijn hobbykamer. Voor de goede orde nog even: recht uit de doos gebouwd, kleur FS23538 (Revell 12+15 enamel) en gebouwd als diorama met leerlingpiloot, instructeur en mecanicien.”

9bDSC 0014

 

Rob Hamann: “Ik had een viertal Fokker jachtvliegtuigen meegenomen, allemaal 1/72, een overzicht van de Fokker productie tussen de twee wereldoorlogen. Dat waren de hoogdekker Fokker D.X van vlak na WO I van Omega Models, de Fokker D.XIII, scratch built, eens wereldsnelheidsrecordhouder en in grote aantallen verkocht aan een duister figuur. Die zijn in de Sovjet Unie gebruikt om de latere Luftwaffe piloten op te leiden; Duitsland had toen een sociaaldemocratische regering. Als model goed gelukt, vond ik. Dan de Fokker D.XIV ook van Omega Models, een laagdekker met een grote vleugel, dus slecht zicht voor de piloot. Het toestel heeft niet lang geleefd, het is bij het prototype gebleven. De anderhalf-dekker Fokker D.XVI van MW Models, masters van de hand van Maarten Schönfeld, met Armstrong Siddeley Jaguar motor heeft bij de LVA gevlogen, net zoals de Fokker D.XVII van Czech Master Kits met een Rolls-Royce Kestrel motor. Alle modellen behalve de D.XIII waren resin kits en redelijk goed te bouwen, geen grote problemen. Ik heb ze recht uit de doos gebouwd zonder veel acht te slaan op allerlei details. Tenslotte kreeg ik van Ruud het Fokker D.XXI model terug, dat op excursie geweest was op de open dag van zijn school. Dat was een spuitgiet-exemplaar van Siga, waarom ik dat obscure model gekocht heb weet ik niet meer. De kit bevatte decals voor twee Nederlandse, twee Finse, een Deense en een Duitse versie, ik heb de Nederlandse met rozetten gebouwd. Geen problemen om er een aardig model van te maken.

10bDSC 0015

11bDSC 0016

12bDSC 0017

13bDSC 0019

 

Marcel Chmura: “Deze keer had ik weer een keer een Abrams tank meegenomen, een M1A1 wel te verstaan, in schaal 1/35 van Italeri. Deze tank is de versie ingezet tijdens de eerste Golfoorlog. Ik heb ‘m recht uit de doos gebouwd met wat Tamiya stowage en tankbemanning afkomstig van een Abrams die in het ronde archief is verdwenen wegens schade. Italeri leverde een mooie bemanning bij deze kit en die gebruik ik voor een Abrams Tusk/SEP2 kit van Academy aangezien die bemanning beter past bij de tijdsgeest van de latere uitvoeringen van de M1. De kit liet zich prima bouwen en ik was erg gecharmeerd van de anti skid laag op de tank waardoor mijn Ultimate Light dirt wash er lekker in bleef hangen voor een enigszins vervuild uiterlijk. De stowage is vervuild met eveneens Ultimate wash maar dan in zand dat uiteraard veelvuldig in woestijngebied voorkomt. Een pin wash complementeerde de bouw, want deze voertuigen gingen relatief schoon de oorlog in. Het was een plezierige bouw, geen geweldige kwaliteit, maar zeker voor de prijs is er prima wat van te maken. “

14bDSC 0042

 

Roelof Timmerman
1/72 Italeri Dornier Do 217K-2

15bDSC 0021

 

Chris van Ravesteijn: “Ik heb denk iets van 15 jaar geleden dit kitje gekocht, in een boterhamzak verpakt zonder bouwbeschrijving. Waarsschijnlijk is deze Grumman S-2 Tracker een Revell kit uit 2001, vanwege de Nederlandse decals. Het was geen probleem om ‘m te bouwen zonder handleiding. Een jaar of tien geleden werd ik benaderd door een marinevlieger die met deze toestellen heeft gevlogen. Hij wilde graag een model van dat toestel, maar was zelf niet in staat tot bouwen. Ik heb bij iemand (van onze regio?) zo’n gebouwde kit kunnen krijgen, want ik wilde mijn eigen Tracker niet verkopen. Heb dat modelletje toen op de fiets naar Alphen a/d Rijn gebracht waar die vliegenier erg blij mee was en ook nog zijn vliegboekje kunnen inzien waar al zijn vluchten in stonden genoteerd. ‘’

16bDSC 0028

 

Rob de Bie: “Mijn Hasegawa 1/72 MiG-23 Flogger is een oudje dat ik gebouwd heb voor de ESM-tafel van de regio in 2023, met als thema 'winkeldisplays'. Hiervoor had ik kartonnen displays in zo veel mogelijk verschillende vormen proberen te bedenken, zoals de 'wig' waarop dit model staat. Ik heb de kleuren en lettertypes van de display ontworpen aan de hand van de Hasegawa-catalogus van 1980. Bij de bouw heb ik drie zaken veranderd: de opliggende lijnen zijn verwijderd, de bewapening zit met magneetjes aan het model en is dus afneembaar, en ik heb het landingsgestel ingetrokken gebouwd om eens een 'vliegend' model te maken. Het model is gespoten met MRP verf, in een eigen mix die dicht bij FS 26440 Light Gull Gray uitkwam. De paneellijnen had ik willen herstellen door potloodstrepen, maar dat werd helemaal niet mooi, en heb ik weer verwijderd. De kleuren zijn een mix van de box art en de bouwinstructies, met rare aanwijzingen zoals de koperkleur rondom de canopy, en zwart-witte raketten met rode vlakjes op de vinnen. Maar in 1977 had nog niemand in het westen een MiG-23 van dichtbij gezien.”

17bDSC 0031

 

Patrick Verschut: "Precies twee jaar geleden heb ik de eerste ruwbouw van de Supermodel 1/72 CANT Z.506B tijdens een regioavond meegenomen. Ik was van plan dit model (mal uit 1986) wat te verbeteren in de richting van de kwaliteit van de verbeterde versie van 2015. Dat is een flinke klus geworden met het ingraveren van veel paneellijnen, verbouwen van de ailerons, inrichten cockpit en het verhelpen van de vele aansluitproblemen. Nu ben ik bijna klaar. De cockpitramen moeten nog afgewerkt worden en er moet een trappetje komen van de romp naar één van de drijvers. Het model is gespoten met Humbrol aan de onderzijde en Mr Paint (MRP) aan de bovenzijde. Van het toestel zijn er ruim 300 gebouwd die als verkenningstoestel, torpedobommenwerper of reddingsvliegtuig werden ingezet. Er is een geval bekend van enkele Engelse krijgsgevangenen die een CANT hebben gekaapt en naar Malta hebben gevlogen, waar het later nog door de Engelse luchtmacht is ingezet."

18bDSC 0044

 

Henk Hirs: “Ik had voor mijn bezoek aan de regio meegenomen twee Canadese Sabres in de schaal 1/32. De rode kist is in de kleuren van het RCAF demonstratie team ‘The Fireballs’. Het team werd gevormd door vliegers uit de squadrons 413, 457 en 434 uit de 3e Wing op de basis Zweibrucken. Het team is opgericht in 1954. Na korte tijd kreeg het team de opdracht om de rode kleur te verwijderen, omdat het team volgens het RCAF commando te veel leek op de Sovjet MiG teams. De kit was van Italeri en is verbouwd om een Canadair CL-13 Sabre te verkrijgen. Dit hield in dat de inlaat boven op de romp moest worden dichtgemaakt en enkele kleine inlaatjes zijn aangebracht. De decals komen uit Australië van de firma Dekl’s. Het tweede model is van het bekende Golden Hawks team. Dit team werd opgericht in 1959 ter gelegenheid van de eerste gemotoriseerde vlucht van een in Canada gebouwd vliegtuig. Het team heeft bestaan tot 1964. Het model is van Kinetic en verbouwd tot een Canadair Mk 5 Sabre. Wat opvalt bij dit model zijn de twee leidingen die over de romp lopen. Dat was het rooksysteem van het team. De decals zijn van Leading Edge. “

20bDSC 0035

19bDSC 0032

 

Kees Onderwater: “Vandaag eens geen tank, trein of figuur meegenomen, maar een motor. De schaal van deze Engelse straatracer is 1/9 en het model is een Matchless G50 500CC en de maker van deze bouwdoos kwam waarschijnlijk uit Italië [Protar? red.]. Het frame was in metaal uitgevoerd, waaraan dan met boutjes de plastic onderdelen moesten worden bevestigd. De ketting heb ik moeten vervangen voor een 3D geprinte versie, omdat de rubberen versie te poreus was geworden om op te spannen. De tank is rood gespoten en de buddyseat is door Annamarie met echt leer bekleed. Een waar pronkstuk voor in de vitrinekast. “

20baDSC 0078

 

Luuk Boerman
1/48 Special Hobby Fairey Firefly Mk I
1/48 Arma Hawker Hurricane Mk IIc

21bDSC 0083

22bDSC 0086

 

Martin Letterman 1/76 Revell Churchill AVRE

23bDSC 0027

 

Thomas Hamann: “Twee modellen vanavond. Het eerste model is een 1/24 Toyota Hilux '94 van Aoshima in aanbouw. Wat leuk is aan deze kit, is dat deze net zoals de echte modulair is opgebouwd: je bouwt het chassis, de bak, en de body met interieur als afzonderlijke delen, en voegt ze dan samen, waarbij je kan kiezen uit diverse tunings-opties. Waar ik iets minder over te spreken ben, is de passing van de brede spatborden, die nogal grote naden vertonen na aanbrengen (dit had ik al weggewerkt).
De tweede kit is een Ferrari California cabriolet van Revell, eveneens in 1/24. Het samenvoegen van het chassis en de body van deze kit was een drama, ik moest zeer grote kracht uitoefenen om alles samen te krijgen. Ik heb eerder het niet-cabrio broertje van deze kit gebouwd, en die had grote problemen met de passing; de body was bijna onmogelijk op zijn plaats te krijgen omdat de wielen in de weg zaten (bij bouw volgens de handleiding). Dus bij deze kit heb ik de wielen er zo lang mogelijk af gelaten. Grote fout: later waren ze bijna onmogelijk er op te krijgen, met een gebroken ophanging tot gevolg. Tot overmaat van ramp bleken 1) er twee verchroomde delen te missen (reserve-onderdelen: onverkrijgbaar), dus die heb ik moeten scratchen, en 2) de stijlen van de voorruit van fabrieks aan verbogen en niet terug te buigen. Uiteindelijk is het resultaat redelijk, maar zou ik deze kit aanraden? Nou nee...”

24bDSC 0025

25bDSC 0022

 

Annamarie Jongbloed: “Ik heb deze keer mijn Ebbro 1/24 2CV besteleend meegenomen. Het model is gespoten en aangekleed met de kleur en decals van Michelin. Bovenop de auto heb ik de mascotte ‘Bibendum’, het Michelinmannetje, van de Franse bandenfabrikant geplaatst. De besteleend 'Fourgonnete' werd destijds als servicewagen gebruikt.”

26bDSC 0081

 

Walle Oppedijk van Veen: “In het diorama staat een Patton M60A1 tank van het merk ESCI (1/35), een oude doos uit 1990 die nog prima bouwbaar bleek. Op de club eens gekocht voor tien euro. De Amerikaanse tankcrew is van Tamiya, evenals alle extra uitrustingsstukken. De tweekleurige camouflage erop gezet met airbrush waarna met aardrode en zwarte washes de accenten en verweringen aangebracht. Daarna drybrushes met buff voor accenten. Het diorama is simpel opgebouwd. Een foam muurtje waarin de steentjes met de hand/potlood zijn ingedrukt en ingekleurd met zwarte wash en verder niets. Zo krijg je een toch een aardig verweerd muurtje. En alles tezamen een Patton tank op een rustig onderhoudsmoment.”

27bDSC 0052

 

Loek van Santen: “Ik heb eigenlijk weinig te vertellen, de kit-onderdelen die ik heb meegenomen zijn slechts een aantal body-parts die ik de primer heb gezet, dus ik kan het hierbij laten. Maar de doos die ik ook heb meegenomen verraadt al dat het hier om een bijzonder model gaat, de iconische Texaco Marlboro McLaren M23 uit 1974 waarmee Emerson Fittipaldi de wereldtitel behaalde, uitgebracht door Tamiya in de schaal 1/12. Ik heb deze kit ruim 40 jaar geleden gekocht, al die tijd dus in de kast gelegen en nu eindelijk de ‘moed’ gevat om dit model te gaan bouwen. Maar na inspectie bleek al dat de decals totaal waren vergeeld (niet zo gek natuurlijk). Gelukkig kon ik bij Arjan de Roos tijdens de afgelopen ESM een nieuwe decalset scoren. Ook heb ik inmiddels een PE-setje voor wat extra details. Ik heb allereerst de nodige research gedaan, het model is de versie van de eerste drie wedstrijden. Daarna veranderde o.a. de luchthapper en de achtervleugel. Wat ik toevallig ontdekte, is dat de afbeelding op de doos niet klopt! Het betreft een afbeelding van de bolide van de tweede rijder, Denny Hulme (nr. 6). Op de neus en de voorvleugels zie je aan de voorzijde een rode balk lopen. Bij Hulme was dat echter een zwarte balk bij de eerste races. Bijzonder dat Tamiya dit niet heeft opgemerkt. Maar ik ga de versie van Fittipaldi bouwen, dus qua kleurstelling wordt het wel conform de afbeelding op de doos. Het eerste begin is er dus, ondanks dat het een Tamiya kit is, moest ik toch erg veel schuren en plamuren. Maar na de primer (Mr Hobby White Surfacer 1000) erop te hebben gezet en alles te hebben nageschuurd ziet het er top uit. Wordt vervolgd…"

28bDSC 0055

 

Tim van Luijk
1/25 Italeri Audi Quattro

29bDSC 0061

 

Aad Tas
1/20 Fujimi Ferrari 126C

30bDSC 0056

 

Cliff Slootweg: “Ik wilde graag een tank in een diorama bouwen en kwam toen uit bij deze modellen van Revell in schaal 1/72: Tank Transporter SLT 50-3 'Elefant' & SaAnh. 52t & Panzerhaubitze 2000 & Recon Vehicle Fennek. Dit wordt mijn eerste diorama, daarvoor moet ik nog veel leren. De modellen zitten in een flinke doos met heel veel kleine onderdelen. En die raak je zo kwijt… Ik bouw de modellen recht uit de doos en gebruik Vallejo Model Air voor het verfwerk. Daarmee ben ik zo’n drie maanden bezig geweest. Ik heb wat details toegevoegd aan de truck en het diorama. Het stukje prikkeldraad, in de hoek, was best apart om te maken. De regenplasjes maken was ook een kwestie van veel proberen.”

31bDSC 0037

 

Wim Hoogendoorn: “Ik had bij me een in aanbouw zijnde aanhangwagen in schaal 1/24. Het is een zeilwagen geweest van Italeri, verbouwd naar een platte wagen met ronggaten. De hubs klopten niet, dus die heb ik zelf getekend en geprint. Ook heb ik diverse luchtventielen en leidingen aangebracht.”

32bDSC 0039

 

Rene Simons
1/35 Vargas Models Holt gas electric
1/9 merk onbekend Italiaanse ridder 15e eeuw

33bDSC 0062

34bDSC 0068

 

Geert Heijl: “Ik heb zes modellen meegenomen. Het zijn allemaal oude modellen/doosjes, en jammer genoeg worden die vaak vergeten. Er zitten echte juweeltjes tussen en ik probeer die oudjes eer aan te doen, door ze te bouwen en te laten zien.
De Keil Kraft Foden C-type Steam Wagon 1915 in schaal 1/72 is een doosje uit 1980. Het lijkt wat grof, maar past goed. De bijhorende decals waren spoorloos. Het blijkt dat verhuisbedrijf Pickfords ook met dit model gereden heeft en daar heeft ‘Fox’ hele goede decals van. De donkerblauwe huiskleur van begin 1900 is ook nu nog van toepassing op de huidige Pickford vrachtwagens.
Het andere model van Keil Kraft, ook 1/72, is de Atkinson 6 Ton Steam Wagon ‘Colonial type’ 1924. Ook dit doosje is uit 1980, ondanks de leeftijd een goed passend model met een unieke uitstraling. Zowel als model en in het ‘echt’ vallen ze onder de categorie ‘zo maken ze tegenwoordig niet meer’. Beide Keil Kraft modellen zijn in korte tijd te bouwen, niet te veel onderdelen, goede passing en verven met acryl schiet ook lekker op. Het grootste kunstje bij deze modelletjes was het zo realistisch mogelijk verven van het hout in de laadbakken. Hiervoor heb ik het Life Color Old Wood setje gebruikt.
De Dion Bouton 1904 is een doos uit 1970 van Union in 1/16. Het is slechts eenmaal op de markt gebracht dus een zeer zeldzaam model, recht uit de doos gebouwd. Het ‘brass’ was licht beschadigd en dat is hersteld met Green Stuff Chrome Metal Antique Gold, met de kwast. Dit model valt in de categorie ‘voor gevorderden’, het is een fragiel model om te bouwen. Het groen is gewoon uit een spuitbus Motip autolak, de rest is ambachtelijk kwastwerk.
Dan Citroën 2 CV, met verhuizers in schaal 1/43 van Heller. Een eenvoudig modelletje dat met wat zaagwerk en toegevoegde figuurtjes er ineens heel anders uitziet.
Ten slotte de de Blenheim cockpitcar. Voor toelichting verwijs ik naar het artikel in de laatste MIP.”

37bDSC 0070

36bDSC 0072

35bDSC 0064

38bDSC 0074

40bDSC 0077

 39bDSC 0075

 

En we sluiten zoals gebruikelijk af met wat sfeerplaatjes van Inter Amicos.

50bSAM 0054

51bSAM 0055

52bSAM 0057

53bSAM 0065

54bSAM 0078

55bSAM 0079

 Tekst: leden. Eindredactie: Patrick Verschut. Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut