Als ik goed geteld heb waren er minstens 25 bezoekers op deze koude meiavond. De tafel was behoorlijk vol met een leuke verscheidenheid van modellen, echter deze keer geen schepen.
Om te beginnen het rijdend materieel. Passend bij de D-day herdenking: een Cromwell tank en een Brencarrier; verder een YPR-765 pantservoertuig. Ook drie antieke auto’s te weten een Cadillac, een T-Ford en een International Pioneer. Als contrast stonden er ook twee moderne Ford GTs. Drie diorama’s: een WO I vliegveld, een landschapje met een hobbitwoning, en een minidioramaatje met een Austin Armoured Car in Ierland.
Er stonden twee vliegtuigen in aanbouw: een 1:48 Lincoln en de 1/72 DC-3 turbo, nu met fraai glanzende vleugels. In 1:48 zagen we een Ryan STM van het KNIL. In 1:48 zagen we een Heinkel 219 en twee Skyhawks van de Blue Angels, een Hawker Tempest zoals ooit gevlogen door Jan Linzel, de onlangs overleden veteraan uit de Tweede Wereldoorlog. Ook 1:72 ontbrak niet: een DC-3 van de MLD, een Hunter, een Me 262, een Pander-D, een Skyraider, een MiG-19 en een Nanchang Q5. Nog kleiner was de F/A-18D Hornet in 1:144.
Ook de vorderingen met het ESM-project kwamen aan de orde, maar deze kunnen we nog niet laten zien.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Marcel Chmura toonde zijn Revell 1/144 F/A-18D. Voor zo'n kleine schaal is het modelletje prima gedetailleerd en Marcel vond het een plezier om te bouwen. Het smaakt naar meer wat in de toekomst dan zeker ook gaat gebeuren.
Luuk Boerman toonde een Eduard 1/48 Hawker Tempest en een Fisher Models 1/32 Ryan STM van de ML-KNIL. De Tempest was gevlogen door Jan Linzel, die onlangs op 103-jarige leeftijd overleed, de laatste LVA-piloot uit de meidagen van 1940.
Rob Hamann had de Classic Plane 1/72 Pander-D meegenomen. De resin kit van dit unieke vliegtuigje is gebaseerd op een scratch model van Paul Beukema, maar had wel wat verbeteringen nodig vanwege de matige gietkwaliteit. Zo is het model een goede klant voor plamuur vanwege de vele luchtbelletjes en zijn de cilinders opnieuw scratch gebouwd. De Classic Plane decals zijn rudimentair en zeer kwetsbaar. Maar het blijft natuurlijk te prijzen dat zo'n modelletje uitgebracht wordt.
Brian Kirwan toonde twee vliegtuigmodellen. Bovenaan de Revell 1/72 Hawker Hunter FGA9, een schitterende kit met scherpe en fijne detaillering die naadloos in elkaar past, een genot om te bouwen. Deze kit was voor het eerste in 2008 uitgebracht en is in 2018 weer uitgebracht. Brian heeft de 'R1821' van 1 Squadron van de Rhodesian Air Force in 1972 gebouwd, in donkergroen en bruin geschilderd. Het model heeft het zogenaamde post 'Unilateral Declaration of Independence' roundel met leeuw, zoals gebruikt tijdens de Bush War, van MAV Decals. Onderaan de Revell 1/72 Me 262B-1a/U1 nachtjager, geschilderd met RLM 75 en 76 aan de bovenkant en RLM 22 aan de onderkant. De markeringen zijn van de 'Rote 10' van 10 Staffel/NJG11 in 1945, één van de twee opties in de doos. Deze doos uit 1998 was toen een verbetering ten opzichte van de oude Heller en veel goedkoper dan de Hasegawa. Het model is nauwkeurig, past uitstekend en de radarantennes waren eenvoudig te plaatsen.
Dick Boogaard had weer drie modellen meegenomen. Bovenaan de Airfix 1/72 A-1J Skyraider in Korea outfit. Het is een oud model (1968) maar met prima passing, voorzien van decals uit de voorraad restanten. In het midden de KP 1/72 MiG-19, in Pakistaanse kleuren. Onderaan de Trumpeter 1/72 Nanchang Q5, de Chinese doorontwikkeling van de MiG-19, eveneens in Pakistaanse kleuren.
Frits Krieg bracht een Tamiya 1/48 Heinkel 219A-7 mee. Het model past uitstekend, en Tamiya heeft een segment van metaal bijgevoegd waarop in feite de hele cockpit is gesitueerd, zodat het toestel niet op zijn staart gaat staan. Het model is recht uit de doos gebouwd, alleen de propellerbladen zijn vervangen door bredere bladen, en wielen zijn ook vervangen. Frits heeft het model gespoten met Vallejo verf. Het model was van A tot Z een lust om te maken.
Jaap de Vries had twee Skyhawks van het US Navy demoteam 'Blue Angels' in de jaren zeventig meegenomen. Bovenaan de Hasegawa 1/48 TA-4J tweezitter, onderaan de Hasegawa 1/48 A-4F eenzitter.
Edu de Roos had de Williams Bros 1/32 Hall’s Bulldog racer gebouwd. Het origineel was ontworpen door Robert Hall, zelf ook testpiloot, en vloog in de dertiger jaren mee in de Thompson Trophy race. Hiervoor moesten er nog wel diverse modificaties uitgevoerd worden want het vliegtuig was niet te besturen. Na de races is het toestel ontmanteld en ging de motor terug naar Pratt & Whitney. Het model is gebaseerd op tekeningen van Vern Clements, en er is wat discussie over de stand van de vleugels. Zoals gebruikelijk heeft Edu het model recht uit de doos gebouwd. Er is slechts één velletje met een onduidelijke montagebeschrijving, een uitdaging dus. Voor de kleur is de illustratie op de doos als voorbeeld genomen. De decals waren een uitdaging: ze waren behoorlijk breekbaar met vreemde curves. Het model past mooi bij Edu's andere 1/32 racer, een Wedell-Williams 'Gilmore Red Lion'.
Jan de Wit was gevorderd met zijn Airfix 1/72 Dakota met Rolls-Royce Dart motoren. Vorige maand stond het model nog in de primer, maar nu had het een wit dak en was het verder geheel bekleed met metaalfolie, gewone keukenfolie van 10 micron dik. Dit het eerste project waar Jan klinknagels aanbrengt, en wel op twee manieren. In de eerste plaats met een Rivet-R van RB Productions, een rollend gereedschap waardoor minuscule putjes ontstaan. Op het dak zijn zilveren klinknagel-decals van HGW toegepast. Deze hebben een doorzichtige drager, na een paar uur drogen trek je de drager eraf waardoor de klinknagels achterblijven. Er zit een hoop correctiewerk in om het mooi te krijgen. Het toestel zal BEA kleuren krijgen. Ter vergelijking had Jan ook zijn Airfix 1/72 Dakota in MLD-kleuren meegenomen.
Rody Verkruissen was bezig een Tamiya 1/48 Lancaster om te bouwen tot een Avro Lincoln, met een conversieset van Paragon Designs die hij had overgenomen van Luuk Boerman. Het gaat een Lincoln van 617 squadron worden.
Rob Hamann had ook twee 1/48 Fokkers in een diorama bij zich. Bovenaan de verspannen tweedekker D.V van Special Hobby, een mooi gedetailleerde kit, zelfs inclusief draadspanners. Onderaan de eendekker V.23 van Omega Models met vrijdragende vleugel, voorzien van een scratch built opengewerkt buizenframe van gesoldeerd messingdraad rondom de motor. Beide modellen waren goed te bouwen en hadden details te over. Het diorama illustreert de overgang bij Fokker in 1917 van de complexe verspannen vliegtuigen naar de simpeler en veel solidere vrijdragende constructies.
Marcel Chmura had drie 1/35 kits meegenomen. Bovenaan de Tamiya Bren Carrier (ook wel British Universal Carrier Mk.II), gemaakt door zijn neef Faes Brouwer toen hij een jaar of 14-15 was. Marcel zal Faes zo snel mogelijk een keer meenemen naar een regioavond. In het midden de Tamiya Cromwell Mark IV, een plezierige kit die praktisch recht uit de doos gebouwd is, op de loop en de beugels voor de voorlichten na. De Cromwell was een van de mooiere Engelse WO2 tanks. Onderaan de AFV Club YPR-765, een prachtige kit die hier en daar wel wat werk nodig heeft om de boel passend te krijgen. Marcel had veel plezier aan de bouw beleefd en heeft er nog ettelijke liggen om andere landmachtversies te maken.
Brian Kirwan had een diorama gebouwd rondom de Master Box 1/72 Austin Mk IV pantserwagen. De kit is een mooi gedetailleerde uitvoering van het Austin ontwerp van 1914. Het werd oorspronkelijk gebouwd voor Rusland, maar ook Groot-Brittannië heeft ze gebruikt. Alles past erg goed in elkaar, en er zijn twee opties in de doos. Eén van de opties is B. Company / 17th Armoured Battalion. Deze eenheid was bij het begin van de Brits-Ierse oorlog (1919-1921) naar Ierland gestuurd, waar de Austin op 25 november 1919 in Ennis gefotografeerd is. Brian heeft het diorama op basis van deze foto gemaakt.
Edu de Roos had de 1/35 Landsverk M38 pantserwagen van 'Chr62 Model Production Line' gebouwd. Het model heeft aan de ene kant een lompe body (een klomp resin) en aan de andere kant veel heel kleine en tere onderdeeltjes. Gelukkig had Edu al het een en ander aan resin gebouwd, en was dus enigszins bekend met de benodigde techniek: niks afbreken of knippen maar het overtollige wegslijpen. Ook hier is de kleur weer een probleem, maar wanneer is het dat niet. De Landsverk M38 pantserwagen is niet in Nederland bij DAF gebouwd, dat was de opvolger de DAF M39. Ook was 'Landsverk' niet de afkorting van 'Landsverkenner', maar de merknaam van de Zweedse fabrikant. Van de M38 schijnen er zo'n veertien geleverd te zijn en gebruikt door het toen nieuw opgerichte eerste pantserwageneskadron. Eén van deze pantservoertuigen heeft een heldenrol gespeeld bij de Duitse aanval op Ypenburg in de vroege ochtend van 10 mei 1940. De eerste Ju 52 troepentransporttoestellen werden tijdens de landing op de landingsbaan in brand geschoten. De wrakken blokkeerden het veld en alle daarop volgende toestellen moesten uitwijken en velen maakte noodlandingen op de Rijksweg 13 (nu de snelweg A13) en de omliggende weilanden.
Frans Verkruissen toonde drie gerestaureerde 1/32 modellen die hij gekocht had op Marktplaats. Ze zijn van hun verf ontdaan en zover mogelijk uit elkaar gehaald en daarna opnieuw geschilderd met Humbrol enamel en weer in elkaar gezet. Bovenaan een Merit Cadillac uit 1903, dit is een ongewijzigde kopie van een Revell model met een trektouwtje (H-35), wat te zien is aan het gat onder de radiateur. In het midden een Merit T-Ford uit 1910, eveneens een kopie van een Revell model met een trektouwtje (H-32). Onderaan een Gowland & Gowland International truck uit 1910. "Zo zijn er weer 3 stokoude kitjes gered van de vuilnisbak" aldus Frans.
Rody Verkruissen had twee moderne Ford GTs gebouwd. Bovenaan de Polar Lights 1/25 Ford GT uit 2006, een moderne versie van de legendarische GT40 uit de jaren zestig, maar dan breder, langer en hoger. Het model is gespoten met Revell enamelverf en Vallejo Model Air. Onderaan de Revell 1/24 Ford GT uit 2017, in de race-uitvoering van de Le Mans 24-uurs race in 2017. Dit model heeft een heel mooi interieur maar je ziet er helemaal niks van. Het is gespoten met Vallejo Model Air, sommige decals waren lastig aan te brengen.
Edu de Roos had weer een lieftallige juffrouw gebouwd uit de serie 'Hot & Dangerous' van het Poolse Wargamer: 'Jeanne the knight'. Dit 54mm (1/32) resin model kreeg als beschrijving: "She appears shy but her fiery passion makes her smoking hot". Het was een leuk tussendoortje om te bouwen en te schilderen. Voor de vlag heeft Edu zich laten inspireren door afbeeldingen van Jeanne d’Arc voordat ze te vurig werd.
Ted Spinders had een diorama gebouwd dat was geïnspireerd door een artikel in een boek over het bouwen van een 'Hobbit hole', ofwel de woning van een Hobbit met ronde ramen en een ronde deur. Met dit voorbeeld, plus foto's uit de films 'Lord of the Rings' en 'The Hobbit', heeft hij het model uit XPS schuim gemaakt. De figuren 'Bilbo' en 'Gandalf' zijn van Games Workshop in 28mm (1/56) schaal. De boom, kruiwagen en bankje zijn 3D geprint. Twee zakjes treinbaangras en acrylverf maakten het geheel af.
Ter afsluiting nog een paar sfeerfoto's van de avond.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen