Dinsdag 7 mei hadden we weer onze maandelijkse bijeenkomst in, zoals gebruikelijk, het zaaltje van speeltuinvereniging Inter Amicos in Rijswijk. Tweeëndertig bezoekers deze keer, die gestaag binnen druppelden. De bouwtafel werd in beslag genomen door gratis mee te nemen boeken en bladen, en zodoende werd er wat minder gebouwd dan gebruikelijk. Er was weer wat handel op het biljart en de bar werd goed gebruikt. Bij de modellentafels (en ook elders) waren er legio gesprekjes. Regiocoördinator Edu meldde het overlijden van langdurig regiolid Frits Krieg, vandaag. Het overlijden van Frits werd ook herdacht met een bordje op de modellentafel, waarbij ook het door de regio gemaakte fotoboek van de modellen van Frits ter inzage lag.
De presentatie in het kader ‘Hints en tips live’ stond vanavond in het teken van 3D printen. Wim Hoogendoorn gaf hierover een presentatie, waarin hij o.a. liet zien hoe je zelf kan ontwerpen en tekenen met CAD. Er zijn websites waar je bestanden kunt kopen met tekeningen. Je koopt dus geen onderdelen maar een bestand. Hij liet ook een digitaal demo zien over hoe je een onderdeel maakt. Een discussiepunt is of je zelf een printer koopt of het printwerk uitbesteedt. Tijdens de volgende bijeenkomst zal er live een onderdeel geprint worden [LET OP: dit is uitgesteld naar juli - redactie].
De modellentafels, daar zagen we 28 modellen, nu eens niet de vliegtuigen in de meerderheid. Er was een Duitse soldaat in schaal 1/16, drie diorama’s: in schaal 1/6 Frankenstein, een Citroën Mehari in diorama ’een goed huwelijk’ in 1/24, en als laatste een diorama 'Smolensk 1941' in schaal 1/35. Het rijdend werk bestond uit een Honda Z50 Monkey in 1/6, een MV Agusta 500cc in 1/9, in schaal 1/12 een Ferrari 312B en in 1/24 een Mazda Familia, Toyota Hilux '94 en een Nissan Gloria 330. Voorts in aanbouw een Peterbilt 281 in schaal 1/25, in 1/32 een Auto Union, Bugatti, Aston Martin en MG. Daarnaast in 1/35 een Challenger II en een T55AD "Drozd". Zonder schaal was er de WallE robot uit de gelijknamige film. De vliegtuigen sluiten de rij met twee Messerschmitt’s Me 109 in schaal 1/48, ook in die schaal een Westland Wyvern S.4 en een North American F-86K Sabre. Ook zagen we in 1/72 een Martin SP-5B Marlin, een Aichi E16A 'Paul' in aanbouw, een F-16A, een Fokker T.V en een Douglas DC-5. Ten slotte was er een Super Guppy in 1/144.
Na weer een gezellige avond braken we bijeenkomst tegen tienen weer op.
Patrick Verschut
In herinnering: Frits Krieg (1950-2024)
Frits leerde bij een vriendje de modelletjes van Airfix kennen, toen nog in zakjes. Die allereerste modelletjes werden zonder te schilderen gebouwd. Op een gegeven moment had hij 700 modellen in de schaal 1/72 gebouwd, met nog 400 stuks in voorraad. De hoeveelheid 1/72 modellen was inmiddels erg groot geworden, en hij besloot opnieuw te beginnen in 1/48. Frits ruimde zijn 1/72 collectie van 700 gebouwde modellen op, en ook de ongebouwde modellen werden verkocht. In schaal 1/48 bouwde hij alleen nog de toestellen die hij mooi vond. Daarbij had hij speciale interesse voor de Luftwaffe in WO2.
Frits kwam midden jaren tachtig bij de regio terecht, toen nog in de Stortenbekerstraat in Den Haag. Ook de periode bij l'Esperance in Nieuwerkerk was hij er bij, maar daarna volgde een pauze van ongeveer tien jaar. Rond 2014 besloot hij weer naar de regioavonden te komen, die in Inter Amicos in Rijswijk werden gehouden. Daar waren nog maar een stuk of drie gezichten van vroeger over, maar het was toch weer gezellig, en hij was er op de meeste avonden bij, vaak met weer een nieuwe Bf 109. Of soms twee, want Frits had een aardig bouwtempo. Tijdens de regio-avonden wist hij dan altijd fraaie verhalen te vertellen over de piloot en over het bouwproces van het model.
Begin 2023 kwam daar plotseling een einde aan, toen de diagnose ALS werd gesteld. Frits doneerde zijn ongebouwde modellen aan de regio, met het verzoek om de helft van de opbrengst aan de stichting ALS over te maken. Diverse spullen werden aan clubleden gegeven. Later werden ook de plusminus 250 gebouwde modellen overgedragen aan de regio, die er nieuwe bezitters voor zocht en vond. Een selectie van de mooiste modellen is gefotografeerd om ze te vereeuwigen in een fotoboek.
Frits hield regie over zijn leven, en begin 2024 koos hij zijn sterfdatum: 7 mei 2024. Frits werd zodoende exact 74 jaar en 5 dagen oud. We zullen zijn mooie modellen en dito verhalen gaan missen.
Rob de Bie
De modellentafels bekijken we zoals gebruikelijk van rechts naar links.
Jos van der Sluis, 1/48 Monochrome Westland Wyvern S.4
Leo Ripken, 1/72 Hasegawa Martin SP-5B Marlin
Patrick Verschut: “Dit model in aanbouw is een Aichi E16A 'Paul' van Special Hobby. Het moet mijn oude model van Aoshima vervangen. Dat laatste model stamt uit de jaren ’60 en is (uiteraard) van prutkwaliteit, afgezet tegen de hedendaagse standaarden. Het Special Hobby model is van 1998 en van behoorlijke kwaliteit. Er zijn geen paspennetjes, maar wel een erg mooie cockpit in resin, evenals de motor waaraan je afzonderlijk de cilinders moet monteren. Om het toestel goed te laten staan heb ik aardig wat lood in de drijvers gedaan. Voor de drijvers en steunen is geen positionering aangegeven, niet op de drijvers en niet op de onderzijde van toestel. "Zoek het maar uit" lijkt het devies.
Jaap de Vries: “Deze keer had ik meegenomen een Special Hobby North American F-86K Sabre in schaal 1/48. Deze Q-273 was van 700 AWX (All-weather Interceptor) squadron op de vliegbasis Twente. Het squadronembleem op de staart was een 'Pugnans in tenebris', latijns voor 'strijdend in het donker'. Deze F-86K heeft de wat grotere vleugel, de F-40 wing. De decals zoals gebruikelijk van Dutch Decals.”
Brian Kirwan: “Soms heb je gewoon zin in een snel resultaat en op die momenten pak ik meestal deze Revell kit van de Messerschmitt Me 109 in schaal 1/48. De kit dateert van 1978, maar heeft wel ingegraveerde paneellijnen en past goed in elkaar. Als je je niet stoort aan de simpele cockpit (die je toch niet kan zien) heb je in no time een kit klaar voor verf. Ik heb een kit als G-10 versie gebouwd en eentje als een K-4 met onderdelen uit de Revell doos van 2007. De G-10 is geschilderd als 'Schwarze 11' in de kleuren van 2./JG 27, maart 1945 Schleswig-Holstein. Dit is een optie in de 1998 doos van deze kit. De tweede is geschilderd als K4 van JG11 op München-Riem in mei 1945. Ik heb hiervoor Kommandeur decals gebruikt."
Rob de Bie: “Mijn Revell 1/72 F-16A is gebouwd voor een winkeldisplay, zoals getoond op de regiotafel tijdens de ESM in 2023. De display is gebaseerd op een foto op de doos uit 1976, die liet zien hoeveel bewapening inbegrepen was. Het model is recht uit de doos gebouwd, op de pitotbuis en stoelriemen na. Voor een model van bijna een halve eeuw oud was het niet slecht om te bouwen, met gegraveerde lijnen, wat toen zeldzaam was. Het kleurenschema is vergelijkbaar met dat van de F-15: twee kleuren grijs die veel op elkaar lijken. Een YF-16 heeft slechts een paar weken in dit schema gevlogen, zodoende zijn er bijna geen foto's van. Mogelijk is een deel van het schema en/of de markeringen van Revell fantasie. Het camouflagepatroon was erg veel werk om af te plakken, wat ik met dun soldeerdraad en Blu-Tack heb gedaan. De verf is van MRP, de grijstinten hadden iets dichter bij elkaar gemogen. De kitdecals waren vergeeld, en heb ik in CorelDraw nagetekend en daarna laten printen door SpotModel in Spanje. Het schema met de witte markeringen staat het de F-16 erg goed naar mijn smaak. De bewapening en tanks zijn recht uit de doos, en in simpele kleuren gespoten, zoals op de doos uit 1976. Ze zijn met pinnetjes gemonteerd op de kartonnen display, uitgestald zoals op de doos. De motorkar en de straalmotor zijn eveneens recht uit de doos met eenvoudige kleuren. De winkeldisplay is in CorelDraw ontworpen met de kleuren, teksten en lettertypes van de Revell doos. Als dit in 1976 in de etalage van mijn modelbouwwinkel had gestaan, had ik het model zeker gekocht!
Om de presentatie van Wim te ondersteunen had ik één van mijn projecten in aanbouw meegenomen: de 1/25 cabine van de truck uit de film 'Duel' uit 1971. Daarin valt een trucker in een Peterbilt 281 met tanktrailer een vertegenwoordiger in een Plymouth Valiant lastig, en uiteindelijk wordt het een duel op leven en dood. Om een Peterbilt 281 uit 1955 te bouwen moet je beginnen met een modernere (1/25) AMT Peterbilt 359, en dan o.a. de brede motorkap en grille vervangen door een smalle, puntige neus. De smalle grille had ik in 3D CAD getekend, en Wim had er prints van gemaakt; nu de motorkap nog. Om de uitlijning van de grille, motorkap, cabine en spatborden tijdens de conversie niet te verliezen had ik een mal van plasticcard gemaakt.”
Pieter Spoelstra: ”De Duitse soldaat in 1/16 is een resin figuur is van Ali en die heb ik moeten verbeteren, omdat een aantal resin onderdelen niet top was. Zo is de MG42 nu van metaal en heb ik de bestaande kogelriem verwijderd en een nieuwe toegevoegd. De figuur is gebaseerd op een bekende foto van Kampfgruppe Hansen tijdens het Ardennenoffensief. Er is veel discussie op internet wat de juiste outfit is. Dit is/was moeilijk te bepalen vanwege de zwart-wit foto’s. Meest aannemelijk is een Italiaanse camouflagebroek en Duitse camouflage poncho. Zo heb ik het ook geschilderd en in een natte winterse regenbui.
Het andere model is de Fokker T.V van Valom in 1/72. Het is een lastig model om te maken, want er ging veel stuk. Het merk kan beter omgedoopt worden in BZT: bloed zweet en tranen. Alle glazen onderdelen heb ik opnieuw gemaakt of aangepast en er was her en der wel wat plamuur nodig. Het vliegtuig heb ik wel voorzien van klinknagels met speciale 'rivet roller'. Ook hier is discussie over de kleuren maar ik heb de FS-kleuren gevolgd die worden vermeld en dan blijkt de kleur beige meer op grijs te lijken. Alle driehoeken zijn geverfd. Alleen de cijfers zijn decals.”
Walle Oppedijk van Veen: “Mijn tweede Oekraïne tank is de Britse Challenger II Main Battle Tank van Trumpeter in 1/35. Meer dan 500 onderdelen heeft het model, vele piepklein, wat de nodige problemen geeft. De basiskleur is olive drab van Humbrol (nr 66), erg strak en heel donker. Hij moest er stoffig uitzien, dus geen lagen modder, alsof hij over een zandvlakte heeft gereden, met een Saharazandregentje als extraatje. Dus aanstippen met olive drab vermengd met lichte khaki en daarna uitsmeren met terpentijn om de basiskleur een sleetse indruk te geven. Vervolgens heb ik op de zijpanelen met de airbrush heel licht de khaki zandkleur opgezet. Jammer dat er geen mannetjes in de doos zitten.”
Jan Edelenbos, 1/35 Smolensk 1941
Rody Verkruissen, Douglas DC-5
Renzo Stuurman, 1/9 Italeri MV Agusta 500cc 1964
Marcel Chmura: “Mijn verslagje van de Takom T55AD 'Drozd' in schaal 1/35: Ik heb deze tank cadeau gekregen van mijn neef Faes Brouwer en die heeft de tank ook gebouwd en erg fraai mag ik wel zeggen. De T55 zou de eerste tank met een 'active protection' moeten zijn. Maar mijn neef heeft zijn creativiteit de vrije loop gelaten en een versie gebouwd die in elk Arabisch/Midden Oosten conflict zo maar zou kunnen opduiken. De toren heeft een geïmproviseerde anti-RPG constructie, die enige bescherming zou moeten bieden tegen aanvallen in een stedelijke setting. Ik ben er erg blij mee zeker als liefhebber van Russisch materieel.”
Martin Letterman
1/144 Revell Super Guppy
1/32 Matchbox Auto Union Type D
1/32 Matchbox Bugatti Type 59
1/32 Matchbox Aston Martin Ulster
1/32 Airfix MG K3 Magnette
Ted Spinders: “De Honda Z50 Monkey is 21 cm lang, schaal 1/6, en dan besef je pas echt hoe klein deze in het echt zijn. Samen met mijn Pa heb ik een origineel opgeknapt, vandaar de keuze voor dit model. De Tamiya kit past als gebruikelijk mooi, al moet er opgelet worden dat bij chroomdelen het lijmoppervlak geschuurd moet worden. Ondanks veel gekleurd plastic is het plaatwerk (tank, koplamp behuizing, zijkapje) met een Tamiya spuitbus gedaan en de rest met penseel of airbrush met Tamiya en/of Citadel verf. Al met al een leuk model met veel bewegende delen: vering, zijstandaard, rempedaal. De gekozen decals op de bolle tank waren lastig vlak aan te brengen ook met Micro Sol.”
Mart Bolleboom: “Ik heb de Ferrari 312B van Jacky Ickx gebouwd zoals in de grand prix van Mexico in 1970. Jacky werd tweede in de eindstand dat jaar, achter Jochem Rindt, die verongelukte op Monza en postuum wereldkampioen werd. Het model is van Tamiya, 1/12, uitgebracht in 1971. Jaren geleden begonnen aan dit model, maar het toch weer terzijde gelegd. Nu heb ik weer inspiratie en hem weer tevoorschijn gehaald en afgebouwd. Alles bij elkaar ben ik een maand zoet geweest met dit model. Ondanks dat het een kit uit 1971 is, was het een genot en gemak om hem te bouwen. Recht uit de doos en handgeschilderd met Humbrol enamels. Humbrol had toen gelukkig nog 220 Italian Red Gloss, de Ferrari kleur. Kortom, een leuke zijstap naast de Airfix kitjes.”
Thomas Hamann: “Mijn eerste model is een 1/24 Mazda Familia XG van Fujimi. Deze is grotendeels recht uit de doos gebouwd, met gebruik van de tuningsdelen die in de doos zaten. Ik heb een aantal aanpassingen gemaakt om wat euvels aan het chassis op te lossen, o.a. slechte passing. Ook heb ik een nieuw dakluik gemaakt van een stuk plastic plaat. Geschilderd met Tamiya spuitbussen.
Het tweede model is een 1/24 Toyota Hilux '94 van Aoshima. Deze is eveneens grotendeels recht uit de doos gebouwd, met enkel wat aanpassingen aan de brede spatborden i.v.m. niet al te beste passing (de binnenzijde is opgevuld met putty en gladgeschuurd). Eveneens geschilderd met Tamiya sprays, maar deze keer afgewerkt met Mr. Hobby Super Clear lak. Deze lak bleek echter niet tegen Tamiya panel line fluid te kunnen, dus dat heeft wat doffe plekken opgeleverd.
Het derde model is een 1/24 Nissan Gloria 330 uit Aoshima hun ‘Gra-chan’ serie, uitgebreid met een Fujimi motorblok dat nog in mijn onderdelendoos zat, en nogal wat scratchbouw voor de motorruimte en elders. Ik heb de wielen uit de doos vervangen door een aftermarket setje van Aoshima. De motorruimte klopt ongeveer; ik heb deze gebaseerd op diverse foto's van echte auto's (die natuurlijk nooit hetzelfde waren qua motorruimte). De Japanse vlag op de achterbank komt uit een setje scheepsvlaggen dat ik op de ESM had gevonden. De afwerking bestaat uit achtereenvolgens Tamiya zwarte primer, titanium zilver, 3x clear rood, en dan nog een hoop lagen glanslak, wat een candy-achtige afwerking oplevert.”
Wim Hoogendoorn: “Ik had mijn WallE nogmaals meegenomen, nu voor mijn presentatie over 3D printen”.
Kees Onderwater: “Ik heb voor de tweede keer het modelfiguur meegenomen van het Monster van Frankenstein van het merk Horizon, in schaal in 1/6. Het is een vrij oud model, dus nog echt vinyl. Dat laat zich het beste lijmen met harde PVC lijm, kleefstof waar je de regenpijp of afvoerleidingen mee plakt. De keldermuren zijn gemaakt van zwart Styrodur plaat wat een fijn oppervlak heeft voor verdere bewerking. De voegen zijn vervaardigd met een in warmte verstelbaar pyrograaf apparaat. De steenstructuur wordt er met een grof stuk straatklinker in gerold c.q. ingeduwd. Wat betreft de kerkerdeur; die is uit balsahout vervaardigd met resin bouten en moeren. Het geheel heb ik geairbrusht en gedrybrusht met verschillende Vallejo kleuren. Het bordje met de naam is met de hand geschilderd door partner Annamarie, die ook het figuur, dat toen nog in de basiskleuren stond, nu de finishing touch heeft gegeven.“
Annamarie Jongbloed had haar diorama getiteld ‘Een goed huwelijk’, gebouwd rondom de Heller 1/24 Citroën Mehari, weer meegenomen. Tijdens een ESM was dit diorama in de prijzen gevallen. Veel kijkers dachten dat dit vast en zeker door een man gebouwd was, maar dat klopt dus niet. Het vrouwelijke figuurtje is van Master Box, het mannelijke figuurtje komt van Ali Express."
Hierna nog wat sfeerplaatjes uit de zaal van Inter Amicos.
Tekst: leden. Eindredactie: Patrick Verschut. Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut