Regioavond Zuid-Holland november 2013
De regioavond van november was erg druk: er werden 35 bezoekers geteld, waaronder drie IPMSers van andere regio's, plus enkele nieuwe gezichten. De modellentafel stond lekker vol, ook omdat er veel Grumman modellen waren meegenomen ter ondersteuning van de Hints & Tips Live presentatie over deze vliegtuigbouwer.
Vooraan stond een Kinetic 1/48 Grumman E-2C, in 2010 gebouwd door Rob van Basten. Eveneens door Rob gebouwd was de Monogram 1/48 Grumman F-14A.
Het volgende Grumman vliegtuig was een Revell 1/48 A-6E Intruder, door Rob van Basten overgenomen uit de nalatenschap van Hans Bosma.
In de jaren vijftig liep de Tracker van de productielijnen van Grumman en De Havilland Canada. Dit Kinetic 1/48 model is met Dutch Decal set 48044 door Rob van Basten gebouwd als een Nederlands exemplaar. Rob meldde dat de romp helaas 10-15 mm te lang voor een model in de Nederlandse uitvoering. Er is nu een conversieset verkrijgbaar die dat oplost.
Nog meer Grumman vliegtuigen! Rechts twee F9F Panthers: boven de resin Fisher 1/32 F9F-5 in Blue Angels kleuren van Jaap de Vries, onder de Revell (Monogram) 1/48 F9F van Ruud van Zoomeren. Links boven de Italeri 1/48 F7F Tigercat van Ruud van Zoomeren, links onder de Trumpeter 1/32 F8F Bearcat van Edu de Roos.
De twee modellen rechts zijn hierboven al genoemd. Links onder de Hasegawa 1/48 F6F-3 Hellcat van Ruud van Zoomeren, en links boven de Accurate Miniatures 1/48 TBM-1 Avenger van Rob van Basten, voorzien van Dutch Decals.
Vooraan de Revell 1/32 Grumman F3F van Edu de Roos in US Navy kleuren, achteraan een 1/48 F4F Wildcat waarvan ik de bouwer niet heb kunnen achterhalen.
Rob Hamann had zijn Esci 1/72 Fokker F27 Maritime in aanbouw meegenomen. Links achter staat de Academy 1/35 RQ-7 van Ted Spinders, midden achter de Revell 1/144 Fokker 100 van Rob Hamann, en rechts achter de Italeri 1/72 RQ-1 van Ted Spinders.
Chris Ravesteijn bracht een Takara-Tomy 1/48 cutaway A6M Zero fighter mee, een opengewerkt verzamelaarsmodel dat in vijf delen uitgebracht is. De delen zijn: motor plus prop, cockpitsectie, rompachterkant en staart, rechtervleugel, gestripte linkervleugel.
De Revell 1/24 Unimog U1300L brandweerwagen was het werk van Wim Hoogendoorn. De gele Ferrari was een Revell 1/24 360 Modena Spider model, verbouwd tot show car en voorzien van een Amerikaans geblazen Ford V8 blok. Bouwer Reinhold Bogaard liet zien dat de banden een vreemde chemische reactie vertoonden: ze lekten een mysterieuze vloeistof (weekmaker?), en waren een beetje gekrompen.
David Kirton bracht twee modellen mee. Allereerst de nieuwe Airfix 1/72 FW 190, die volgens David erg goed paste, en met de kitdecals afgewerkt was. De F6F Hellcat is een Hobby Boss 1/72 'easy assembly kit', en dit model is aangepast met strepen en codeletters. Deze zijn met maskers gespoten, een experiment dat David goed bevallen was.
Reinhold Bogaards 'Cas-a-Nova' dragster was eindelijk klaar, en werd samen met het zelfgemaakte decalvel gepresenteerd. Eveneens net klaar was Reinholds Revell 1/24 McLaren MP4-12 uit 1997.
Deze 1/32 Wingnut Wings Fokker DVII van Luuk Boerman is gebouwd met behulp van Dutch Decal set 32009. De DVII uit de eerste wereldoorlog werd door de MLD tot in de jaren dertig gebruikt.
Kees Onderwater toonde één van zijn 1/35 diorama's: Wehrmacht soldaten met een Kübelwagen en een Schwimwagen in een Nederlandse omgeving.
Ruud van Zoomeren gaf de Hints & Tips Live presentatie getiteld 'De geschiedenis van Grumman', met zijn gebruikelijke enthousiasme. Enkele details van het verhaal werden aangevuld door het aandachtige publiek.
Het biljart stond weer helemaal vol met 'handel' van Ted's RC Shop en diverse clubleden.
Speciale gast was Bram van der Horst, die een deel van zijn fraaie Airfix verzameling te koop aan bood. De vele dozen vol met Airfix zakjes werden met het nodige respect bestudeerd.
De avond werd natuurlijk grotendeels gevuld met het bekijken van de modellen, het uitwisselen van technieken, en het kletsen aan de bar.
Verslag: Rob de Bie / Foto's: Patrick Verschut