Op deze donkere novemberavond was ook de zaal van Inter Amicos donkerder dan gewoonlijk door een storing in de verlichting. De modellen kwamen daarom op andere plaatsen terecht en dit keer waren het er behoorlijk wat.
Voertuigen waren er in de vorm van een viertal rupsvoertuigen in schaal 1:72 (waaronder een Israëlische Merkava en diverse Duitse voertuigen) en drie in de schaal 1/35: een Wiesel, een M26 trekker en een Dodge WC 54 ambulance. Verder nog een truck in een vroeg stadium van de bouw. Een vuurrode Ducati motorfiets was weer iets aparts. Een seinhuisje leek afgebouwd, maar misschien moest er toch meer aan gebeuren. Opmerkelijk was ook de 1:110 lanceerinstallatie voor een Atlas raket met Mercury capsule. Verder een klein maar fijn dioramaatje met Duitse infanterie te voet, en een groter diorama in aanbouw met een scene in Frankrijk in 1945. Schepen ontbraken deze keer geheel.
Tot slot de vliegtuigen. Een hele grote 1:32 Lancaster in aanbouw zag er indrukwekkend uit. In dezelfde schaal een T-33 in demokleuren van de KLu. Ook in 1:48 was genoeg te zien: een Nederlandse Sea Fury in donkerblauw, een De Havilland Sea Hornet, een F-86D in USAF outfit, en een opvallende Belgische F-16 in fraaie kleuren. Dit keer vrij veel modellen in 1:72: een Nimrod (zelden te zien), een Fiat G-50, twee oude Fokkers (F.III en F.VIIa), een Su-25 Frogfoot, een Me-309V4 en een MiG-23PD VTOL.
Uiteraard waren ook de ESM-presentaties te zien in diverse stadia van voltooiing en het belooft indrukwekkend te worden. De ruim dertig aanwezigen konden ook weer neuzen in de resterende voorraad tijdschriften van de vorige keer, plus een nieuwe stapel boeken.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Het fotoverslag is er eentje met handicaps deze keer. Zoals hierboven al gemeld was de zaalverlichting boven de gebruikelijke modellentafel kapot, waardoor we het merendeel van de modellen naar het biljart verplaatst hebben. Echter dan staan de modellen met hun schaduwkant naar de kijkers, en ook naar onze fotografen. Het was dus enigszins behelpen. De verlichting is ondertussen gerepareerd, dus het is slechts eenmalig.
Patrick Verschut bracht een Airfix 1/72 Fiat G50 mee. Het is een vervanger voor het model dat hij een paar decennia geleden had gebouwd. Deze 'nieuwe' G50 werd een aantal maanden geleden tijdens de regioavond te koop aangeboden, en werd in een vlaag van nostalgie gekocht. De kit is uit 1967, in een zakje, flink gedateerd dus. De kit is dan ook behoorlijk eenvoudig: een stoeltje dat aan de wand hangt, geen stick, geen vloer, geen dashboard. Die onderdelen zijn dus zelf gemaakt, echter de lege / ontbrekende wielbakken zijn gelaten voor wat het was. Het model is gespoten met Humbrol.
Benno Groot Wassink toonde zijn Eagles Talon 1/48 North American F-86D, een aanschaf van lang geleden, die nu aan de beurt was om gebouwd te worden. Het gaat hier om een vacuformmodel dat redelijk exact is, met resin onderdelen voor de radome, uitlaatgedeelte en een alleszins uitgebreide cockpit. Het landingsgestel bestaat uit witmetalen wielpoten met resin wielen. Verder blijft het natuurlijk een vacuform model waar de bouwer het nodige aan toe dient te voegen. Het getoonde model is een representatie van een F-86D van het 513 FIS op Phalsbourg-Bourscheid in Frankrijk begin 1960. Het model is gespoten met verschillende tinten Alclad, Xtracolor en Humbrol. De meeste herkenningstekens zijn aangebracht met behulp van spuitmaskers.
Dick Boogaard bracht drie modellen mee. Bovenaan de Art Model 1/72 MiG-23PD, een VTOL ontwerp gebaseerd op een MiG-23 met een opgeschaalde MiG-21 vleugel. Zoals veel prototypes van dit soort geen succes door het extra gewicht en het hoge brandstofverbruik. In het midden de RS Models 1/72 Me-309 V4, het vierde prototype van een verbeterde Me-109. De ontwikkeling kreeg eerst weinig prioriteit, later leverde onder andere de vreemde neuswielconstructie problemen op. Toen het vierde prototype eindelijk vloog, inclusief bewapening, bleek de Fw 190 veel beter te presteren. Onderaan de KP 1/72 Su-25, de Oostblok-tegenhanger van de Amerikaanse A-10. Volgens sommigen geïnspireerd op de concurrent van de A-10, de Northrop A-9, die het tegen de A-10 moest afleggen. Een oud maar goed model.
Jaap de Vries had de Czech Model 1/32 Lockheed T-33A Shooting Star gebouwd in de uitvoering van het KLu demoteam 'Whisky 4'. Zij vlogen met deze kleuren vanaf begin 1966 tot opheffing van het team eind 1966. Deze kit heeft zo zijn tekortkomingen: slechte passing (vooral bij luchtinlaten), veel te smalle cockpitranden, een te lang onderstel en nog wat. De decals komen van Dutch Decal en de verf is van White Ensign Models.
David Kirton liet zijn Trumpeter 1/48 De Havilland Sea Hornet NF21 zien, een onderdeel van zijn Fleet Air Arm thema. Hij vond het een geweldige kit, die slechts een kleine hoeveelheid plamuur op één plaats nodig had. Het is recht uit de doos gebouwd, alleen de veiligheidsgordels zijn toegevoegd, gemaakt van de aluminiumfolie van chocolademunten. De decals zijn uit de kit, de verf was van Tamiya, verdund met isopropylalcohol. Het model kostte hem ongeveer drie maanden werk. De Sea Hornet is een van Davids favoriete vliegtuigen, het eerste tweemotorige vliegtuig dat operationeel was vanaf vliegdekschepen, vanaf 1948 operationeel. Het ontwerp is een vervolg op de Mosquito. De eenzitsversie is ingezet in de 'Malayan Emergency'. Helaas zijn er geen bewaard gebleven.
Edu de Roos was weer een stuk verder met zijn Hong Kong Models 1/32 Avro Lancaster. De Lancaster B Mark 1 staat reeds op zijn poten en het geheel geeft een indruk van deze gigant. Helaas zie je nog maar weinig van de bemanning, maar daarom had hij het model de vorige keer in gehalveerde toestand meegenomen. De bommen zijn nu ook geschilderd, dus de volgende keer kan Edu een gevuld bommenruim met onder meer de 'Cookie'.
Rody Verkruissen bracht twee modellen mee. Bovenaan de Italeri 1/48 F-16A-MLU van de Belgische Luchtmacht, de 'Dark Falcon' zoals op de open dag op Leeuwarden in 2018 te zien was. Rody heeft het gespoten met Vallejo en Humbrol Clear. De Syhart decals waren lastig, je moet goed opletten dat ze op elkaar aansluiten. Onderaan de Hobbycraft 1/48 Hawker Sea Fury, gespoten met Vallejo. De G-BTTA heeft begin jaren '90 nog in de kleuren van de MLD gevlogen met als registratie 115.
Rob Hamann had twee 1/72 Fokkers bij zich, beide bedoeld als bijdrage voor de ESM uitstalling van de SIG Airliners & Civil Aviation. Bovenaan de F.VIIa, een verbouwing van de Novoexport F.VIIb/3m 'Southern Cross' kit. Uit het vleugelmiddenstuk is 33 mm verwijderd, want de F.VIIb vleugel was 2,40 m groter dan die van de F.VIIa. Dus meet ook de vleugel maar eens na van de Valom F.VIIa kit. En natuurlijk moesten de motoren onder de vleugels verdwijnen en is de motor op de neus vervangen door een Aeroclub Bristol Jupiter met stroomlijn staartjes. De vorm van het richtingsroer is aangepast en er zijn nieuwe onderstelstijlen gemaakt. De cabineramen moesten ook aangepast worden, want de Frog/Novo 'Southern Cross' was nogal afwijkend o.a. door de inbouw van extra brandstoftanks voor de overtocht van de Stille Oceaan. Voor beide modellen zijn decals getekend en op de inktjet afgedrukt, geel in plaats van goud, maar een kniesoor die daar op let. Onderaan de Fokker F.III van Classic Plane, de eerste vacform die Rob gebouwd heeft. Hierbij had hij geleerd dat grote hoeveelheden putty en het dunne styreen niet van elkaar houden, al is dat uiteindelijk goed gekomen.
Jos van der Sluijs Airfix 1/72 Nimrod.
Roelof Timmerman had de oude Revell 1/110 Atlas raket met Mercury capsule gebouwd, en aangevuld met de Launch Umbilical Tower (LUT) van LVM Studios. De Revell kit is oorspronkelijk in 1958 uitgebracht als kit van een Atlas intercontinentale raket (ICBM), en werd in 1962 verbouwd tot Mercury-Atlas. De gebouwde kit is een heruitgave uit 1998 met de 'Everything is GO' box art zoals in 1962. Roelof was een beetje bleu begonnen aan deze kit van lanceercomplex 14 op Cape Canaveral, ten tijde van de lancering van Mercury Atlas 6 en met John Glenn als astronaut. Veel foto's kijken, vijlen, schrapen en voor hem nieuwe materialen en technieken, zoals foto-ets en bare-metal foil. De hoeveelheid verf die uit een gewone spuitbus komt was te groot voor de foto-ets delen, dus ook de airbrush moest er maar komen. De verven zijn een combinatie van airbrush en handgeschilderd, Revell en Humbrol enamel verven en Revell aqua color. Bij elkaar een project van drie maanden, met een resultaat waar Roelof nog graag naar kijkt, ondanks genoeg leer- en verbeterpuntjes.
Marcel Chmura bracht vijf tankmodellen mee, maar helaas zijn er drie scherp op de foto gezet, door de eerdergenoemde verlichtingsproblemen. Bovenaan de Revell 1/72 Merkava Mk.III, een heel leuk project om aan te werken. Marcel werd geïnspireerd door een artikel van Cees Regeling in de MIP, en door 'Plasmo' op YouTube. In het midden de Revell 1/72 T-80BV, ook een heel leuk kitje om te bouwen. Het was één van de eerste kitjes gespoten met de airbrush. De ERA pantsering op de toren was veruit de grootste uitdaging en ging niet zonder vloeken. Onderaan de Revell 1/35 Wiesel. Marcels vrouw Deborah bouwde deze oorspronkelijk maar kwam er niet helemaal uit en Marcel heeft hem afgebouwd. Alweer een erg leuk kitje met een verschrikkelijk fragiel onderstel. Helaas niet op de foto staan een Revell 1/72 Fuchs gebouwd door Deborah, en de Hobby Boss Merkava 1/72 Mk.III, heel mooi gedetailleerd.
Edu de Roos meldde dat zijn Tamiya 1/35 M26 Armored Tank Recovery Verhicle een feest om te bouwen was. De doos vermeldt 'Highly accurate static display model' en dat is niets te veel gezegd. Compleet met cabinebemanning en twee toekijkers. Het model is recht uit de doos gebouwd. In de voorgrond een Italeri 1/35 Dodge WC 54. Zoals bij een vorig model vermeld, staat WC voor een serie van lichte militaire voertuigen geproduceerd tijdens de Tweede Wereldoorlog door Dodge. W staat voor 1941 en de C staat voor de gewichtsklasse. Dit keer een WC 54, de enige Dodge die gebouwd is als ambulance, met een geheel stalen carrosserie. Daardoor is deze Dodge is na de oorlog nog lang meegegaan, zowel als ambulance of omgebouwd voor andere doeleinden. Dit model is lastig te bemachtigen, ondanks dat het model in deze schaal door diverse firma’s zoals Peerless, Bilek, Testors en Italeri op de markt gebracht is. Uiteindelijk kwam dit modelletje op Marktplaats voorbij. Tot slot weer een Wargamer 1/32 ofwel 54mm 'Hot & Dangerous' dame in resin. Ze kreeg als naam 'Eloise the musketeer' en de tekst op de box geeft je de waarschuwing mee: 'She can strike your heart with her rapier or with her love. You better hope she chooses for the last'. Een genot om te bouwen, niet echt veel onderdelen maar alles piekfijn.
Jan Edelenbos, diorama getiteld 'German 1941-1942'.
Annamarie Jongbloed liet een voorproefje zien van een diorama met een Frans tintje. Het moet de thuiskomst gaan uitbeelden van een Char B1, met daarbij een Tamiya Citroen Traction Avant met op de achterkant een houtvergasser van het Franse merk Blitz. Ook verschillende figuren gaan aan dit diorama deelnemen. Het geheel is opgebouwd uit muurelementen van gips en een muurelement door Annamarie zelf vervaardigd uit Balsa Foam. Wordt vervolgd.
Kees Onderwater had een Hansa Systems USA 1/35 Stellwerk (seinhuis) gekocht in de VS. Het model bestaat uit losse elementen, zoiets als Lego stenen, en wordt steen voor steen met een beetje tussenliggende plastic lijm opgebouwd. Het model is nagebouwd naar de oorlogsfilm 'The Train' uit 1964 met Burt Lancaster. Kees gaat dit seinhuis gebruiken in zijn volgende diorama met een uit resin opgebouwde Dieselloc D311 ofwel V188.
Wim Hoogendoorn had een Italeri 1/24 Scania Torpedo in aanbouw meegenomen. Het is een combinatie van een Italeri kit met diverse aanpassingen van KFS (Kit Form Service) in kunsthars. Het chassis is uitgelijnd door middel van steuntjes op een polystyreen plaat. Het wordt de trekker voor de houttrailer die we de vorige keer zagen.
Ted Spinders showde zijn Tamiya 1/12 Ducati 888 superbike, de raceversie van een productiemotor. Het model is nagenoeg uit de doos gebouwd, met toevoeging van carbon decals op de spatborden en uitlaten. Het model is gespoten met Tamiya verf. Voor een mooie heldere kleur is het eerst in witte primer gespoten, daarna mat rode verf en daarna glanzende vernis.
Marcel Chmura had ook de 1/700 Dragon USS Normandy gebouwd. Hij had er een week over gedaan, een project om weer een beetje er in te komen. Marcel heeft er nog eentje liggen in 'premium' uitvoering met foto-ets, dus die komt nog wel een keer aan bod.
Het was weer een drukke avond met veel bezoekers.
De handel stond deze keer op de plek van de modellen.
Er werd deze avond ook weer gebouwd door Leo Ripken en Tim van Luijk. Op de voorgrond een deel van de boeken die gratis werden aangeboden.
De voorbereidingen voor de regiotafel op de ESM kunnen we nu ook laten zien. Bovenaan de Revell 1/96 Saturn V van Jan de Wit, met verlichting in de rook. Jan had diverse verbeteringen aangebracht op het oude model. Het model moest nog deels gespoten worden en van decals worden voorzien. Op de voorgrond staat ook de derde trap met Command & Service Module van Nick van der Windt, eveneens nog in aanbouw.
De maanlander en bijbehorend diorama van Hans van Gelder wordt geïnspecteerd door Reinhold Bogaard en Ken van Es. Beide modellen waren nog in aanbouw.
Rob de Bie had de eerste drie posters voor de achtergronden net opgehaald bij de printer, en had zijn RealSpace 1/96 Command & Service Module (klaar) plus Revell 1/96 Lunar Module (net begonnen) voor de achtergrond gehangen middels een constructie van staaldraad en visdraad.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut