De regioavond van 7 november was helaas geen vrolijke: in de week voor de bijeenkomst waren twee clubleden overleden. Johan Vester was op 1 november overleden, naar eigen wens. Dick Boogaard was op 6 november overleden, na een ziekbed van enkele maanden. Beide waren leden van het eerste uur, die zo'n veertig jaar lang de regioavonden bezocht hadden. We wisten van beide dat ze terminaal ziek waren, maar ook dan komt het hard aan. Regiocoördinator Edu de Roos wijdde mooie woorden aan Johan en Dick, en we herdachten de twee clubleden ook met herdenkingsbordjes midden op de modellentafel. Twee dagen later woonde een delegatie van de regio de uitvaart van Johan bij, en Rogier Aulbers heeft daarbij zijn persoonlijke herinneringen uitgesproken. Ook de uitvaart van Dick, zes dagen later, werd bezocht door een delegatie van clubleden. Bij beide uitvaarten kwam de modelbouwhobby prominent voorbij in de toespraken; het was bijzonder om te horen wat de hobby voor Johan en Dick betekende.
Ondanks de mineurstemming was er een recordopkomst, met 43 bezoekers. Het is alsof de gouden jaren van de regio in Nieuwerkerk a/d IJssel herleven! Dat levert natuurlijk veel gezelligheid op, dus we klagen zeker niet. Je hebt dan 3 minuten en 34 seconden per persoon als je iedereen wilt spreken, zo heb ik berekend.. Claus 'Der Hahn / Le Coq / The Rooster' (doorhalen wat niet van toepassing is) gaf een mooie presentatie over tanktracks, die ook door de vliegtuigbouwers met interesse gevolgd werd. De evolutie van tank-tracks voor modellen is indrukwekkend, maar levert de bouwer wel veel extra werk op. De handel op het biljart was bescheiden van omvang, iets wat we de laatste maanden vaker gezien hebben. Da's best jammer, want het snuffelen is altijd leuk. Ted Spinders was er natuurlijk ook weer met handel, maar hij had het nieuws dat hij zijn winkel in Rijswijk zou gaan sluiten. De club 'Hobby Headquarters Rijswijk' blijft echter wel op de bestaande locatie. Aan de bouwtafel waren drie leden actief.
Ondanks de grote opkomst stond de modellentafel niet bomvol, dus het overzicht is niet te gek lang. Vliegtuigmodellen vormden traditiegetrouw de meerderheid. In 1/32: een Gloster Gladiator Mk 2 en een H-43B Huskie. In 1/48: een P-51B, een crashende CF-18 met vlieger die per schietstoel ontsnapt, een P-51 Mustang en een Dolphin helikopter. In 1/72: een P-51D, Fokkers M7 / M9 / M10E / M10Z / W.4, een Curtiss JN-1D Jenny, een Harvard, een Farman MF-XI, een Lockheed T2V SeaStar en als laatste een DC-5 vacform. De ruimtevaartmodellen waren 1/110 Jupiter en Redstone. De militaire modellen (alle 1/35) werden vertegenwoordigd door een Renault FT-1 en een T-18, beide kleine tweemans-tanks, plus een 'June 1944' diorama. Verder vier automodellen: een 1/24 DAF CF truck, een 1/25 Camaro 'funny car', een 1/32 Citroen B-14 en een 1/32 mini graafmachine. Een eenzaam maar fraai figuur was de Alien uit de gelijknamige film uit 1979, samen met het boek van de ontwerper van dit filmmonster.
In memoriam Johan Vester 1959-2023
John Vester was een regiolid van het eerste uur: hij was er al bij in de Stortenbekerstraat, waar Wim de Jong tweemaandelijks een regioavond organiseerde, van 1979 tot 1989. Daarna is de regio een kleine twee jaar te gast geweest op de school in Rijswijk waar Johan werkte (1989-1990), en Johan was één van de regiocoördinatoren. Ook was Johan vier jaar betrokken bij de PIM, de zusterpublicatie van de MIP, die van 1979 tot 2006 uitgegeven werd. Begin jaren negentig was Johan partner in een modelbouwwinkel in Rotterdam-Zuid, Decalmania, maar dat werd helaas geen succes. Samen met Carel Lichtveld organiseerde hij ook een nieuwe locatie voor de regio, bij de speeltuinvereniging Inter Amicos, bij hem om de hoek.
Johan bouwde vooral schepen, en daarnaast ook modellen van allerlei andere onderwerpen. In zijn woning had hij twee goed uitgeruste bouwplekken. Een grote vitrine was gevuld met heel veel scheepsmodellen, en in een ouderwetse tekeningen-ladenkast had hij diorama's van havens ondergebracht. Een deel van de collectie was geërfd van Carel Lichtveld. In de laatste jaren was Johan altijd stipt om zeven uur aanwezig op de regioavonden, maar hij ging weer naar huis als het te druk werd, want daar kon hij niet goed meer tegen.
In 2022 werd kanker vastgesteld, maar Johan had de kracht niet meer om een behandeling te starten. Hij besloot dat dit de laatste fase van zijn leven zou worden. In 2023 is hij begonnen om zijn collectie over te dragen. Een groot deel van zijn gebouwde modellen is naar zijn vrienden van de SIG Schepen gegaan. Hiervoor waren twee ritten Den Helder-Rijswijk v.v. met een grote bus nodig, om een idee te geven van de omvang. Een aantal ongebouwde modellen werden aan clubleden gegeven. Johan bouwde ook verder aan zijn favoriete modellen. Een selectie van de mooiste gebouwde modellen is gefotografeerd om ze te vereeuwigen.
Johan koos voor euthanasie, en overleed thuis op 1 november 2023. We zullen ons bescheiden en vriendelijke clublid gaan missen.
In memoriam Dick Boogaard 1938-2023
Dick is misschien wel het trouwste regio Zuid-Holland lid: hij is er vanaf 1981 in de Stortenbekerstraat in Den Haag bijgeweest, en in 2022 voor het laatst. Samen dus 41 jaar! Dick beschreef het zelf als volgt: "Mijn herinneringen gaan terug naar 1981. Op een hobbybeurs in Utrecht maakte ik toen kennis met de IPMS. Tot dan knutselde ik wat met modelbouw, maar in je eentje is het toch wat anders dan met gelijkgezinden. Mijn eerste bezoek aan de Stortenbekerstraat was een avontuur in een voor mij onbekende buurt met reputatie. Na aanbellen duurde het een tijd voor er iemand kwam, het was een hele wandeling van de bijeenkomst naar de voordeur. De ontvangst door Wim de Jong en anderen was vriendelijk. Mijn meegebrachte modellen werden terecht, maar tactvol bekritiseerd, kortom het was een aangename en leerzame kennismaking. Hoewel het een heel gedoe was om er te komen, kwam ik er graag."
Dick bouwde bijna uitsluitend 1/72 modellen, met als specialisatie prototypes en andere experimentele of unieke vliegtuigen. Hij heeft hierover in 2012 ook een presentatie gegeven, en middels vier andere presentaties zijn grote kennis gedeeld. Dick schreef ook vele jaren de verslagen van de regioavonden voor de MIP. In de jaren tachtig correspondeerde Dick met een modelbouwer in Tsjechoslowakije, aan de andere kant van het toenmalige IJzeren Gordijn. Op die manier kon hij aan obscure kits van KP en Sovjet-fabrikanten komen. Vaak ruilde hij die dan tegen modellen die hier makkelijk en daar niet te verkrijgen waren. Cheques moesten in dubbellaags gelijmde ansichtkaarten worden verstopt, om te voorkomen dat ze onderweg verdwenen.
Halverwege 2023 kwam het bericht dat hij uitbehandeld was. Dick was, zoals hij vertelde, gewend om fases in zijn leven af te sluiten, en hij besloot de modelbouwspullen nog bij leven zelf op te ruimen. Zijn collectie vliegtuigboeken (plusminus 500 stuks) en al zijn ongebouwde modellen heeft hij aan de regio geschonken, en die heeft er weer nieuwe eigenaren voor gezocht en gevonden.
Op 6 november 2023 overleed Dick in zijn woonplaats Brielle. De regio verloor een wijs, rustig en vriendelijk clublid, een leegte die niet snel opgevuld zal worden.
Rob de Bie
Het fotoverslag omvat 27 foto's van 28 modellen, van rechts naar links bekeken.
Martin Letterman. Merlin Models 1/72 Curtiss JN-1D 'Jenny' / Airfix 1/72 Harvard / Omega Models 1/72 Farman MF-XI / 88mm
Frans Verkruissen: "De Execuform 1/72 DC-5 was lastig te maken, want Execuform vacforms hebben alleen de basisvormen, en geen details. De motoren zijn gegoten door clubgenoot Wim Hoogendoorn. Het model is gespoten met Vallejo. De registratie is gemaakt met een handgesneden masker en gespoten. De PK-ADC was de eerste van vijf civiele DC-5s, en door de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM) als PK-ADC geregistreerd werd toen het vliegtuig begin 1942 naar Australië ging. Mijn Heller 1/24 Citroen B-14 is recht uit de doos gebouwd. Ik heb het met de hand geschilderd met Humbrol French Blue."
Leo Ripken: "Deze Sword 1/72 Lockheed T2V SeaStar was de lastigste van de 'kleine' modellen die ik gemaakt heb. Het paste een beetje klungelig. Als je cockpitkuip plaatste in de ene romphelft, dan paste de andere romphelft niet. Je moest dan een middenweg zoeken. Ook de vleugel paste niet lekker, grote spleten aan de onderkant. Er moest flink lood in de neus; het staat iets staartlastig, maar dat hoort zo. De cockpitkap paste niet goed, daarom heb ik 'm opengezet. Het spuiten was lastig, met rood en wit, dus goed uitkijken met afplakken. De decals waren goed, maar erg teer, heel dun. Ze dekten prima, ook op knalrood. Ik heb het merendeel van de stencils gebruikt, maar niet allemaal. Hij is uiteindelijk wel aardig geworden, maar vraag niet hoeveel ergernis het heeft gekost."
Rody Verkruissen: "Mijn Trumpeter 1/48 HH-65C Dolphin (Dauphin) is merendeels uit de doos, met wat foto-ets. De radome is aangepast door er een neus van een 1/72 Westland Lynx op te plakken, waardoor het model van een HH-65A in een HH-65C werd veranderd. Het model is gespoten met Vallejo."
Brian Kirwan: "Deze 1/48 P-51A Mustang is mijn eerste Accurate Miniatures kit ooit en het een plezier om te bouwen met zijn fraaie detaillering en goede passing van onderdelen. Ik heb dit model in een week in elkaar gezet wat voor mij bijna ongekend is. Over het bouwen is er weinig op te merken. Voor het eerste heb ik ook MRP-verf gebruikt voor de Olive Matt, en die is erg dun maar erg strak. Een aantal dunne lagen van steeds lichter mengsel zorgt voor gevarieerde toon, aangevuld met olieverf werk. Deze toestellen werden lang en in primitieve omstandigheden gebruikt dus lekker verweren. De Mustang is een bekend toestel maar de A-variant is minder goed bekend. Deze toestellen werden vooral ingezet in het Verre Oosten. Ik heb het toestel van captain JJ England in Birma 1944 gebouwd. Ik heb zelfs op Pinterest meerdere foto’s gevonden van dit toestel. Gebruik makend van de kitdecals heb ik een naamboord gemaakt samen met een simpel diorama."
Edu de Roos: "Dit model van de Gloster Gladiator Mk 2 in schaal 1:32, is een redelijk recent model van Revell. Ondanks dat (net als iedere modelbouwer) er nog stapels dozen zijn te gaan is het 'last in, first out'. Gewoon omdat het ’n grappig kistje is, bijna lief te noemen. Ondanks de goede raad van Martin Letterman, hoe spandraden van tweedekkers aan te brengen, heb ik toch eigenwijs mijn eigen methode toegepast. Dat wil zeggen de spandraden dwars door de vleugels te trekken en aan de ander kant te lijmen. Nadeel daarvan is dat je een boel werk hebt om al die bevestigingspunten weg te werken. Veel plamuur en geschuur dus. Ben er wel al ’n eind mee onderweg en hoop hem komende clubavond klaar te hebben." "Het kleine T-18 model 1927 tankje van de Soviet-Unie is van Hobby Boss in schaal 1:35. Bouwt makkelijk weg, maar de tracks zijn een ramp. Ik heb hem meegenomen omdat Claus deze avond een lezing gaf over tracks, en misschien is er wat bij dat ik voor dit tankje kan gebruiken. Een buitengewoon interessante presentatie van Claus overigens. Op de komende clubavond dus meer over de T-18."
Roelof Timmerman Revell 1/110 Jupiter IRBM + transportwagen + kraan (uit 1958, History Makers reissue Revell 1983) / Revell 1/110 Redstone + radarwagen + instrumentenkar (uit 1958, diverse heruitgaven, 1995)
Marcel Chmura: "Mijn bijdrage deze keer waren twee Tamiya P-51B en P-51D Mustangs in respectievelijk schaal 1/48 en 1/72. Ze waren leuk om te bouwen, oerdegelijk Tamiya. Alleen de decals waren wat aan de dikke kant maar verder goed te verwerken. De witte strepen op de P-51B zijn uiteindelijk met de airbrush gedaan aangezien de decals scheurden. Verder was het een 'recht toe recht aan' bouw zonder complicaties. Dat geldt ook voor de P-51D waar ik behoorlijk gecharmeerd ben van het 'Red Tails' kleurenschema, en de bijbehorende geschiedenis van de eerste Afro-Amerikaanse vliegers in de tweede wereldoorlog. De P-51B wil ik zeker nog een keer bouwen, ondanks het extra werk aan de cockpitramen, ik heb er erg veel plezier aan beleefd."
Rob Hamann: "Ik had een serie (zeer) oude Fokkers meegenomen: een anderhalfdekker M.7, een tweedekker watervliegtuig W.4, een dubbelstaarts M.9, en de tweedekkers M.10E en M.10Z [redactie: ook in deze volgorde getoond]. Allemaal vliegtuigen die hun eerste vlucht tussen januari en april 1915 gemaakt hebben. Het is een aardige illustratie dat ook toen al Fokker een thema vermenigvuldigde in vele vormen: ze hebben allemaal hetzelfde vleugelprofiel, dezelfde staartvlakken en motoren en overeenkomstige rompvorm. Rol besturing via het scheluw trekken van de vleugels, wat bij de M.9 leidde tot een kwispelend gedrag door het verdraaien van de twee rompen, en sloop na enkele vluchten. Alle modellen zijn resin: de M.7 en M.10’s zijn van HR Models, de M.9 is van AB Models, gebouwd recht uit de doos met uitzondering van de verspanning, zoals gewoonlijk gemaakt van 50 micron vissnoer, en de W.4, gebouwd van twee geofferde M.7 kits en een scratch drijverstel er onder. De beschildering is blank linnen, behalve de marine kist M.7, die grijs moest zijn. De modellen zijn makkelijk te bouwen, zelfs de vleugels, zonder moeilijke mallen voor de uitlijning. Het drijveronderstel van de W.4 heb ik gesoldeerd van 0,5 mm messing staf, de drijvers zelf zijn gemaakt uit 0,5 mm styreen plaat."
Kees Onderwater: "Ik had een Renault FT 1 van Meng in schaal 1/35 meegenomen. Een enigszins moeilijk tankje, had ik al snel in de gaten. Zeker als je het camouflagepatroon bekijkt waar de tank in word uitgevoerd, met geel, bruin, groen en Frans blauw met zwarte lijnen. Een fijne bijkomstigheid is dat Meng er een klein diorama bijlevert, met een stukje loopgraaf uit WO1. Het geheel was nog in wording en zal t.z.t met de airbrush worden verfraaid. Ik heb de tank voor mijn modelbouwpartner Annamarie gebouwd. Zij heeft nog twee Franse soldaten 1/35 in de verf staan, die een mooi plekje gaan krijgen op en bij de tank. Een echt exemplaar van deze FT-1 is trouwens te bewonderen in het Oorlogsmuseum in Overloon. Leuk om daar eens te gaan kijken."
Jan de Jager: "Het boek 'Eject! Eject!' van John Nicol, over de geschiedenis van de schietstoel en Martin-Baker company, en de fotoserie van de ejection van kapitein Brian Bews uit een CF-18 inspireerden me tot dit diorama. De basis is een oude (slechte) 1/48 F/A-18-kit van ESCI/Revell gecombineerd met een schietstoel en F-18 piloot van PJ Production. De F/A-18 had veel correctie nodig, want het model heeft eigenlijk de vorm van een YF-17. Ingrepen waren onder andere nieuwe paneellijnen graveren, aanpassing van de vleugelwortel en de luchtinlaten, toevoeging van het Canadese identificatiezoeklicht, toevoeging van de interne structuur op de plek van de zaagsnede (ribben, tank, luchtkanalen) en decals voor het RCAF uiterlijk. Een slinger kerst-leds, verbandwatten en aquariumfilterwatten brengen de vuurbal van de schietstoel tot leven."
Rob de Bie: "Ik bouw normaal 1/72 en nooit helicopters, zodoende is deze Hawk 1/32 H-43B Huskie een vreemd model voor mij. Ik heb het in 2016 van Leo Ripken overgenomen, toen ik het idee voor 'winkeldisplays' als ESM-tafelthema net had bedacht. Mijn idee was dat een Huskie een kijkmagneet zou zijn vanwege de rare, door elkaar draaiende rotors - je moet gewoon kijken hoe dat werkt! Zoals gebruikelijk heb ik jaren gedaan over de bouw, maar de laatste 50% werk heb ik een moordend tempo (twee weken) gedaan om de ESM te halen. Het plastic van dit 50 tot 60 jaar oude model was heel bros, wat tot een paar breuken heeft geleid. De electromotor zat niet meer bij het model, dat heb ik vervangen door een miniscuul motortje met vertraging, gekocht op Ebay. Het motortje is zo klein dat het in één van de rotorpylons past. De kleuren zijn 'silver lacquer' (geen bare metal) en fluoriscerend geel-oranje, respecievelijk MRP en Revell verf. Ik vind het een prachtige combinatie. De decals heb ik zelf getekend, omdat de kitdecals te oud waren en niet de juiste lettertypes hadden. Spotmodel heeft ze geprint, maar helaas waren ze te stug om over de vele klinknagels te willen liggen. Zodoende zitten er luchtbellen onder sommige decals, maar gelukkig zie je dat meestal niet. Jan de Jager heeft een Raspberry Pi geprogrammeerd zodat de rotors steeds vijftien seconden draaien, dan stoppen, en weer opstarten. Hierdoor kun je nog iets beter bekijken hoe het werkt. De electronica ligt onder de kartonnen winkeldisplay."
Reinhold Boogaard: "Dit is een van de eerste modellen van een 'funny car', uit 1971, 'Heavy Hugger' genoemd. Ik bouw de Revell heruitgave uit 1996, als de 'Jungle Jim' Camaro. Het model heeft nog geen decals, hiervoor ga ik een Slixx decalsheet gebruiken. Ik was er nog niet aan toegekomen omdat ik voor een andere 'funny car' dragster bezig was met een Fred Cady decal sheet, ongeveer net zo oud als de beoogde Slixx decal sheet voor deze Camaro. Dat gaf wat perikelen omdat de decalsheet tot mijn verrassing uit één filmvel bleek te bestaan. Dat had ik even niet zien aankomen, verwend als ik was. En bovendien brak de eerste decal al in drie stukken. Dus nog even adem halen en dan voorzichtig aan de Slixx decals beginnen."
Thomas Hamann: "Het model betreft een mini-graafmachine plus accessoires op schaal 1/32 van Fujimi, afgewerkt met Tamiya verf. Het model was makkelijk te bouwen, op een afgebroken pin na die ik heb vervangen door een stukje messing staaf. De graaf-arm is volledig beweegbaar."
Wim Hoogendoorn: "Mijn DAF CF is van A&N Truck Models uit Litouwen, en is in de schaal 1:24. Het chassis is van foto-ets met resin onderdelen, zie het verslag van augustus. De cabine is volledig resin. Het was geen makkelijke kit om te bouwen, vooral de cabine was veel werk. De onderdelen pasten niet en moesten aangepast worden. Ik heb het model gespoten met Tamiya en Zero Paints verf, en afgelakt met Zero Paints 2K blanke lak."
Ted Spinders: "De Alien is een heruitgave van de oude MPC kit naar de gelijknamige film uit 1979. Het model bestaat uit weinig delen, van zwart plastic en een transparant deel, en zit dus relatief snel in elkaar. Maar omdat het een heruitgave van een oude kit was moest er het nodige schuur- en plamuurwerk aan te pas komen. Voor het spuiten heb ik het boek 'Gigers Alien' gebruikt (H.R. Giger was de ontwerper van Alien), en heb het kleurenpalet van de afbeelding op de kaft na gemaakt. In de film zelf zie je de Alien niet heel lang en veel in het donker, maar hij is dus niet helemaal zwart. Ik ben begonnen een mix van Tamiya flat brown met een beetje zwart, en daarna steeds lichtere bruintinten. Diepte is gegeven met zwarte wash van Citadel en een 'bone' kleur drybrush (eveneens van Citadel). Daarna wat kleine details geschilderd aan de kop en tanden. Het model moet nog voorzien worden van 'slijm' rond zijn bek en een basis of achtergrond van het interieur van het ruimteschip 'Nostromo'. Behalve dat ik fan ben van de film wordt dit model gemaakt voor de wedstrijd van Hobby Headquarters Rijswijk die ditmaal 'From the movies / TV / book' als thema heeft."
Jan Edelenbos, 1/35 diorama met de titel 'June 1944'.
Tot slot nog wat sfeerfoto's en een foto van de presentatie.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen