De eerste bijeenkomst in de herfst telde 32 bezoekers. Behalve modellen waren er dit keer ook zaken te zien die werden voorbereid voor de ESM. Daarover kan dus niets worden gezegd, behalve dat het er indrukwekkend uit gaat zien. De modellentafel was redelijk gevuld, dit keer met vrij veel in schaal 1:48.
Om met de grootste schaal te beginnen: een AB-204 MLD-helikopter in 1:24 nam flink wat plaats in. Dan de rij 1:48ers, in willekeurige volgorde: een Halifax, een Nakajima Ki-43, een F-101 Voodoo, een Sukhoi Flanker, een Alpha Jet in Patrouille de France kleuren, een Hellcat, een F-105 Thunderchief en tenslotte twee KNIL tostellen, de Mitchell en de P-40. In 1:72 wat minder modellen: een Mistral (de Franse licentie Vampire), een Su-1 en een Su-3. De Fokker F.VIII was weer wat gevorderd met een hele ingewikkelde motorophanging.
Een groot diorama, per steekwagen aangevoerd, met een Duitse colonne en een verdekt opgestelde Sherman tank. Er werden discussies gevoerd of die Sherman daar niet anachronistisch was opgesteld, maar we kwamen er niet uit. Een kleiner diorama toonde Sovjet mariniers met een bijbehorend pantservoertuig. De HrMs De Ruyter was weer een stukje gevorderd, aldus het bijbehorende briefje. Er stond ook een woest uitziend wezen, dat naar de naam Dracula luisterde. Een niet zo opvallend maar fijn stukje werk was een rijtje benzinepompen uit de jaren dertig, geheel scratchbuilt.
Ten slotte gaf Rob de Bie nog een voorzet voor het ESM-regiothema van 2018 of later. Ook was er een demonstratie van een vacformapparaat.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
We beginnen het fotoverslag bij de bar, waar de vliegtuigen staan op de meer dan dertig jaar oude panelen die platforms voor vliegtuigen voorstellen. Er zijn er nog vier over van de twaalf die oorspronkelijk gebouwd zijn. Willem Lesterhuis was bezig met de laatste loodjes aan de Fonderie Miniatures 1/48 Handley Page Halifax Mk III. Het was een lastig model, geen plezier om te bouwen. Zelfs na assemblage traden er nog problemen op: zo waren de motoren losgebroken in de motorgondels, door het rare materiaal of de lossingsmiddelen. Willem had een lastige reparatieklus voor de boeg.
Rob Hamann bouwt gestaag verder aan zijn Deadulus 1/72 Fokker F.VIII vacform. De motoren en de landingsgestelpoten zaten er nu aan, de cockpitramen waren gemonteerd, het einde was in zicht!
Frits Krieg had de Arii 1/48 Nakajima Ki-43 Hayabusha helemaal 'omgekeerd' gespoten: eerst wit, dan groen, dan maskeertape (met de hand in kleine stukjes met ruwe randen gescheurd) en ten slotte aluminium. De echte Ki-43s werden in ongeschilderd in blank metaal afgeleverd, maar vanwege de vele aanvallen op de vliegvelden werden de bovenzijden meestal met groene vlekken gecamoufleerd, soms met de kwast, soms met een verfspuit.
Luuk Boerman had de Accurate Miniatures 1/48 B-25D gebouwd als ML-KNIL toestel met dichtgeschilderde neus met mitrailleurs. In het boek 'Startklaar' vertelt vlieger en squadroncommandant Dick Asjes dat stafofficieren vaak mee wilden vliegen op operationele missies. Hij had een speciale techniek om ze dat af te leren: tijdens de heenvlucht deed hij zonder waarschuwing een vuurtest van alle mitrailleurs tegelijk. De gast, de achter de vliegers tussen een paar mitrailleurs zat, schrok daar meestal zo verschrikkelijk van dat hij het letterlijk in zijn broek deed. Verder had Luuk de Hasegawa 1/48 P-40N als ML-KNIL kist gebouwd. De N-versie was de laatste uit de lange productie, een lichtgewicht versie met een sterkere motor.
Dick Boogaard had drie niet-alledaagse 1/72 gevechtsvliegtuigen meegenomen. Allereerst de Siga Sukhoi Su-1, een fighter voor grote hoogte. Het toestel had een bijzondere koeling: de happer zat onder de cockpit, de radiateur zat achter de cockpit, en de uitlaat zat boven achter de cockpit. Vervolgens de Siga Sukhoi Su-3, een verbeterde en lichtere Su-1 met een kleinere vleugel. Van beide is slechts een stuks gebouwd. Als derde de Heller 1/72 SNCASE Mistral, de in Frankrijk gebouwde De Havilland Vampire met de Nene in plaats van Goblin turbojet. Deze versie is voor de specialist te herkennen aan de grotere inlaten.
Jaap de Vries had weer twee demo-vliegtuigen meegenomen. Boven de Kinetic 1/48 Alpha Jet E van de Patrouille de France. Jaap had het rood en wit met Tamiya acryl gedaan, de blauwe delen met Revell enamel, en Future acrylvernis met de kwast er over geschilderd. Onder de Hasegawa 1/48 Grumman Hellcat, gebouwd met goudkleurige decals van Draw Decal, met een Alps-printer geprint om de echte metallic goud-tint te bereiken. De US Navy schilders hadden goudverf gebruikt voor de eerste generatie kisten, maar deze dure verf werd langzaam veranderd in geel.
Rody Verkruissen had de Revell 1/24 UH-1B (oorspronkelijk van Monogram uit 1969) gebouwd als Agusta-Bell 204B van de MLD. Voor deze versie met de Gnome motor had hij het inlaatrooster en de uitlaat veranderd. Als je goed kijkt dan zie je de helmpjes aan het cockpitdak hangen. Deze had Rody gemaakt door de hoofden van de pilotenfiguren er uit te frezen.
Benno Groot Wassink had zijn Monogram 1/48 McDonnell F-101B eindelijk af. Hij had het model helemaal opnieuw gegraveerd, aangezien deze kit uit 1985 nog opliggende lijnen had. Het was een lastig te bouwen model, vooral de samenbouw van de romp was problematisch. Alle markings had Benno met zelfgemaakt maskers gespoten, behalve de badge op de staart en de rode waarschuwingsmarkings. De markeringen zijn van 444th Fighter-Interceptor Squadron, gestationeerd in South Carolina.
Rob van Basten toonde twee grote 1/48 modellen. De Academy Su-27 Flanker was al bijna twintig jaar oud. Rob had de set van drie Xtracolor Flankerkleuren met was grijs gemengd om de kleuren wat minder fel te maken. De Monogram F-105G Thunderchief Wild Weasel had hij in 2000 gebouwd. De 'JB' staartcode vertelt ons dat dit toestel van de 388e Tactical Fighter Wing was, gestationeerd op Korat in Thailand tijdens de Vietnamoorlog.
Niet gefotografeerd, maar wel een vermelding waardig was dat Jan de Wit de onderdelen van de nieuwe Airfix 1/48 Walrus had uitgestald voor inspectie.
Reinhold Boogaard bracht de vijf scratchgebouwde benzinepompen uit de jaren dertig / veertig in de schaal 1/32 nog een keer mee om bewonderd te worden.
Annamarie Jongbloed had de Matchbox 1/32 Packard Victoria recht uit de doos gebouwd, in 'Leo Ripken' stijl zonder verf. Door de drie kleuren plastic plus chroom valt het gebrek aan verf bijna niet op.
Jan Edelenbos liet een 1/35 diorama zien met de titel 'Soviet Marines, Attack, 1941-1942'. De figuren zijn van Master Box, de Lend-Lease Stuart tank lijkt van Tamiya.
Rob van Basten liet opnieuw zijn Pacific Crossroads 1/350 HrMs De Ruyter. Rob vertelde: "Iets verder maar nog lang niet klaar! Het blijft een vreselijk gepriegel. Met heel veel uurtjes werk de tuigage en antennes voltooid, de bootkranen toegevoegd alsmede de catapult en het parkeerplatform voor de twee boordvliegtuigen."
Kees Onderwater was een Horizon Original 1/6 'Dracula Bat' aan het bouwen. Het is een vinyl kit, uit een serie van drie figuren uit film 'Bram Stokers Dracula'. De andere twee zijn 'Dracula in Armor' en 'Dracula Wolf'. Het model is heel erg gedetailleerd, zoals in de foto te zien is. Kees moet het model nog afwerken.
Chris van Ravesteijn had twee grote glazen vitrinebakken met daarin diorama's overgenomen. Deze avond had hij de grootste van de twee meegenomen, van anderhalve meter. Het diorama heeft 56 Duitse figuren, twaalf Amerikaanse figuren, twaalf burgerfiguren, vijf Duitse voertuigen plus drie Duitse motorfietsen, een veldkeuken met twee paarden, en een Sherman. Het diorama heeft intussen een plekje gevonden bij iemand anders. We kijken van rechts naar links, zodat de spanning langzaam opgebouwd wordt ..
Bij afwezigheid van onze vaste sfeerfotograaf Patrick Verschut hebben we alleen deze foto van de actie rondom het biljart met de handel. De inhoud van de presentatie was alleen voor de ogen en oren van regio Zuid-Holland leden, dus daar mogen we niets over vertellen, anders is de verrassing voor een volgende ESM weg.
Er werd ook weer gebouwd, en Leo Ripken was een Matchbox 1/32 MG TC in elkaar aan het zetten.
Jan de Wit had zijn vacuumvormmachine meegenomen, waarmee de clubleden een beetje konden experimenteren, om te zien of ze gezamelijk ook zo'n apparaat wilden aanschaffen. De resultaten met PET-G (Vivak) plaatmateriaal waren heel netjes.
Tekst: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen