Regioavond Zuid-Holland september 2015
Het vakantieseizoen is afgelopen en dat was te merken aan het aantal bezoekers, ruim 25, en aan de modellentafel, want die was weer ouderwets gevuld. Opmerkelijk deze keer was het grote aantal auto’s. Het zijn dus toch niet alleen vliegtuigbouwers in de IPMS! Ook zagen we schepen, in diverse schalen. Zeer opvallend een Canadees korvet en een Duitse E-boot, beide schaal 1:72, en een onderzeeër ook op een flinke schaal. Aan de andere kant van het spectrum een drietal Japanse slagschepen, deels in aanbouw, in de schaal 1:1200.
Zoals als eerder opgemerkt, veel auto's. Om te beginnen een complete autotransporter, op zich al een flink model, met daarop zes auto’s, schaal 1:25. Verder een vijftal zeer antieke auto's van jaargang 1910/11, waar onder een Stanley Steamer. Tenslotte in 1:24 een aantal oldtimers uit het vinnentijdperk en daaromtrent met onder andere een Corvette, een Pontiac en een Cadillac lijkwagen.
In een wat willekeurige volgorde dan het gevleugelde werk. Een B-52 in 1:144 is toch nog flink aan de maat. Een Friendship in de afwijkende schaal 1:96 valt inmiddels buiten de gebruikelijke schalen. De klasse 1:48 was ruim vertegenwoordigd: een P-51 Mustang, een Lockheed Vega, een Piper Super Cub, twee Spitfires (civiel Nederlands en RAF Dutch squadron) in gezelschap van een refueler, een Thunderjet in demo-uitmonstering en tenslotte een drone helicopter, Canadair CL-227. Schaal 1:72 was uiteraard ook vertegenwoordigd, ook deze keer weer twee ongeschilderde Matchboxjes (een Alphajet en een Bae Hawk), een Maryland in aanbouw waar al flink aan gedokterd was, een Spitfire floatplane, een Saab Lansen, een Curtiss Seamew en tenslotte een duo Fokkers (F.XX Zilvermeeuw, nu helemaal af vermoed ik, en een Fokker D.XIII in aanbouw) en een vacform Pander Postjager.
Een groot aantal gebouwde modellen was in de aanbieding voor recycling of kannibaliseren. Verder werden weer wat details geregeld voor de ESM, die immers in aantocht is.
Dick Boogaard
Het fotoverslag begint deze keer verrassend met schepen, die een plekje hadden geclaimd op het vliegtuigplatform. In het midden de Matchbox 1/700 Duke of York van Leo Ripken, in Matchbox kleuren. Leo had er heel veel werk aan gehad, hij had wel tien vliegtuigen in dezelfde tijd kunnen bouwen. Johan Vester liet drie 1/1200 Japanse schepen van Revell-Esci zien: bovenaan het Shinano vliegdekschip, links en rechts de Yamato en Musashi, de ene in een groene en de andere in een grijze camouflage. Vooraan, nog een maat kleiner, Chris van Ravesteijns F-Toys 1/2000 'Super Yamato' met 20 inch guns. Dit schip had na de gewone Yamato met 18 inch guns gebouwd moeten gaan worden.
Rob Hamann was begonnen aan de scratchbouw van een 1/72 Fokker D.XIII, waarvan de romp en de bovenvleugel al een flink eind gevorderd waren. Op het Modelbrouwers forum is de bouw in detail te bekijken. In de achtergrond staat een ruwe versie van hetzelfde model, dat Rob gebruikt had voor zijn presentatie over het bespannen van vliegtuigmodellen. Op verzoek had hij de vacform Execuform 1/72 Pander Postjager ook nog eens meegenomen, en zijn scratch 1/72 Fokker F.XX stond nogmaals te pronken, nu met nieuwe wielen en een trapje.
Leo Ripken had weer twee Matchbox 1/72 modellen in hun natuurlijke kleuren en decals gebouwd: de BAe Hawk 200, een model dat oorspronkelijk als tweezitter Red Arrows versie was uitgebracht, en de Alpha Jet met Patrouille de France markings.
Jaap de Vries had Tamiya's 1/48 F-84G Thunderjet als Thunderbirds kist gebouwd. Tamiya levert dit model met verchroomde delen, maar Jaap heeft het overgespoten met Alclad.
Ted Spinders was aan het experimenteren met de nieuwe Vallejo metal paint, en had hiervoor een Monogram 1/48 P-51D Mustang als testmodel genomen.
Dick Boogaard liet weer drie minder gebruikelijke 1/72 modellen zien. Allereerst de Sword Curtiss Seamew, een matig vliegtuig waarmee de Fleet Air Arm noodgedwongen toch maar vloog. Het prototype van de Spitfire VB op floats was van PM Model uit Turkije. De Saab J32 Lansen interceptor was van Heller, Dick had zelf een belly tank gemaakt.
Patrick Verschut was begonnen met de bouw van een Frog 1/72 Martin Maryland. Volgens Patrick was het een typische Frog kit: redelijk passing, dik plastic en nauwelijks een interieur. De canopies waren vervangen door Clearvax vacform delen, en vanwege het vele glaswerk had hij een cockpit gebouwd van onderdelen uit de 'spares box' en scratch delen. De wielbakdeuren, bomluiken en het toegangsluik zullen vervangen worden door stukjes van een bierblikje, een mooi dun en makkelijk te bewerken materiaal.
Rob de Bie had op Marktplaats een 'desk model' van de Canadair CL-227 UAV gekocht. Deze onbemande helicopter was in 1991 in Den Helder op een Amerikaans schip geplaatst voor een NAVO oefening. Het model was ongeveer in de 1/15 schaal, en ongeveer manshoog in het echt.
Rody Verkruissen bracht drie versgebouwde modellen mee. De Hasegawa 1/48 Spitfire Mk 9 was met Dutch Decals tot een kist van 322 squadron gemaakt. De Airfix 1/48 Albion Refueller is dit jaar uitgebracht, en Rody had rubber slangen toegevoegd. Het werd in het begin van de oorlog gebruikt om fighters zoals Hurricanes en vroege Spitfires te tanken. De ICM 1/48 Spitfire Mk9 was met Dutch Decals als een Schreiner doelsleepkist gebouwd. Het ICM model heeft een gedetailleerde motor, maar daardoor was het niet makkelijk om de motorkappen dicht te bouwen.
Rob van Basten had drie oudjes van de plank gehaald. De Lockheed Vega is een 1/48 Esci model, oorspronkelijk van AMT. Het model was met Tamiya acryl wit gespoten, en na meer dan 10 jaar nog steeds niet vergeeld. De Bandai 1/48 Piper Super Cub was ongeveer 40 jaar oud en Rob vertelde dat "het stof er niet meer af te krijgen is". De cockpitramen had hij gelijmd met zwarte Humbrolverf. Als laatste de Revell 1/96 F-27 Friendship.
Joop Ruijzendaal toonde een diecast B-52 met X-15, een model van Corgi in 1/144 schaal.
Chris van Ravesteijn liet drie schepen zien. De duikboot is de oude Revell 1/125 Type VII B. De Duitse S-100 Schnellboot is ook van Revell, maar in de schaal 1/72. De Revell (ex Matchbox) 1/72 Flower Class Corvette had Chris gebouwd als Canadese HMS Meadosweet / K166, een konvooibegeleider op de Atlantische oceaan.
Wim Hoogendoorn bracht maar liefst acht modellen mee, alle van Revell in de schaal 1/25. Vooraan een Kenworth Aerodyne trekker, met een Auto Transporter erachter. Op de bovenste laag, van voor naar achter, een 2010 Camaro SS, een 2010 Mustang Shelby GT500 en een Dodge Viper SRT-10. Op de onderste laag een 1989 Thunderbird SC, een 1988 Grand Prix SE en een 1969 Corvette Coupe.
Rody Verkruissen had ook twee 1/25 automodellen gebouwd. Vooraan de Revell 1968 Corvette, die in de afgelopen weken bij het Kruidvat voor 5 euro te koop was. Rody had de body gespoten en het interieur met de hand geschilderd. Daarachter een Jo-Han 1/25 Cadillac Hearse, een rouwwagen dus. Het model was met zwarte glanslak gespoten, het matzwarte dak was met de kwast gedaan. Helemaal af was het model echter nog niet: de motor ontbrak nog, de onderkant moest nog geschilderd worden, en er stond nog geen houten kist in.
Reinhold Bogaard liet wat van zijn dragster-collectie zien. Als eerste de Revell 1/24 Pontiac Firebird Pro-Stock met Summit 'racing equipment' sponsoring, vervolgens de AMT-Ertl 1/25 Dodge Charger Chi-Town Hustler, een van de bekendste funny cars, en als laatste een omgebouwde AMT 1/25 1967 Pontiac GTO Pro Stock, met Slixx Decals voor de 'Tameless Tiger'.
Frans Verkruissen heeft een kleine 400 voertuigenmodellen in de schaal 1/32, waarvan hij er elke avond vijf laat zien. Het zijn merendeels unieke kitjes die bijna niet meer te vinden zijn. De modellen zijn met de hand geschilderd, maar het lakwerk ziet eruit alsof het gespoten is. Van links naar rechts: Pyro Mercer Toy Tonneau 1911, Life-Like Stanley Steamer 1911, Pyro Packard Touring Car 1911, Life-Like Buick 1910 en Merit Oldsmobile Curved Dash 1904. Hij had deze modellen een jaar of 40-45 geleden gebouwd, maar na het verwijderen van het stof zagen ze er weer uit bijna als nieuw.
De rest van de avond was gevuld met modellen kijken en kletsen. Daarbij kwam ook een grote V-22 Osprey voorbij vliegen. Op het biljart had Chris van Ravesteijn een grote collectie gebouwde modellen uitgestald, afkomstig uit een nalatenschap, en een deel vond een nieuw tehuis.
Tekst: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen