De zomer was nog niet afgelopen, maar de hobby kriebelde blijkbaar al weer, getuige de grote opkomst. Halverwege de avond werden 35 bezoekers geteld, en de modellentafel stond navenant vol.
Er stonden welgeteld 21 vliegtuigmodellen. In de schaal 1/32 waren er twee modellen: een Lancaster en een Dewoitine D.520. De schaal 1/48 was de winnaar qua aantal met vijftien modellen. Grofweg in volgorde van leeftijd zagen we een Aichi D3A1 'Val', een Dornier 17, twee maal Focke-Wulf Fw 190, een Lockheed Ventura, een Catalina, een Dornier 335, een Hawker Sea Fury, een SAAB 17A, een Vampire, een F2H Banshee, een F-84G Thunderjet, een F-86K in aanbouw, en tot slot twee maal F-104 Starfighter. In de schaal 1/72 waren er drie modellen: een Ryan NYP, een civiele He-70 en een Koolhoven F.K.41. Een Fokker 60 vertegenwoordigde de kleinste vliegtuigschaal, 1/144, en een 1/288 Ariane 3 deed hetzelfde de ruimtevaart.
De 1/24 auto's vormden de volgende groep modellen, in de vorm van een Duesenberg uit '34, een Toyota GT-One van Le Mans, en een houttrailer met een laadkraan in aanbouw. De militaire voertuigen werden vertegenwoordigd door een eenzame 1/35 Dodge WC57. Tot slot nog een indrukwekkend scheepsmodel, een 1/350 Queen Mary, en een 120 mm figuur waarvan ongeveer 90% huidoppervlak zichtbaar was.
Jan de Wit gaf een presentatie over het gebruik van aluminiumfolie uit de keuken om 'bare metal' vliegtuigen te creëren, waarbij alle besproken technieken ook gedemonstreerd werden.
Rob de Bie
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Een deel van de zaalverlichting werkte niet, zodat onze dappere fotograaf zijn foto's met flitser moest maken. Desondanks staan de meeste modellen weer fraai op de foto. We beginnen weer aan de barzijde met de vliegtuigen.
Erik Leijdens bracht drie modellen mee. Bovenaan de Must-Have 1/48 F-86K in aanbouw. Het Franse merk Must-Have heeft de prima Revell F-86D kit aangevuld met een nieuwe romp. En dan geen resin of vacuform maar een echte spuitgietonderdelen waarvan de details niet onder doen voor de standaard kit D romp. Je krijgt de standaard F-86D vleugels dus je kunt alleen een vroege F-86K maken uit deze kit. Vanaf ongeveer 1960 werden de F-86Ks aangepast met de zogeheten 'F40 vleugel' met een grotere spanwijdte en koorde, en de mogelijkheid om Sidewinders onder de romp te hangen. De modificatie viel grofweg samen met de overgang van squadroncodes (ZX, Y7, etc.) naar de Q-registraties. Voor een F40 vleugel kun je een F-86F kopen, dan wel de Special Hobby F-86K. In het midden de Revell 1/48 F-84G Thunderjet, oorspronkelijk een uitgave van ProModeller, een submerk van Revell-Monogram. Een heerlijke kit, die Erik recht uit de doos heeft gebouwd. Een uitzondering waren de decals want die komen van een oud Dutch Profile setje van Luuk Boerman. Erik heeft vier tinten aluminium van AK Extreme Metal gebruikt. Onderaan de Tamiya 1/48 Dornier 335, een aantal jaren geleden recht uit de doos gebouwd. Een super kit zoals we gewend zijn van Tamiya. De camouflage is met Xtracolor RLM81, 82 en 76 gedaan.
Kees Kleijwegt toonde zijn Hasegawa 1/48 Aichi D3A1 'Val'. Voor dit model heeft hij een set van Wolfpack gebruikt om de vleugels op te klappen. Het model is een toestel van het vliegdekschip Kaga tijdens de aanval op Pearl Harbor. Omdat hiervan geen decals van bestaan zijn alle kentekens inclusief de hinomarus (de rode Japanse bollen) gespoten met maskers. Kees heeft bij dit model geëxperimenteerd met een 'oil dot filter' in primaire kleuren, plus verschillende kleurtinten van de afzonderlijke panelen.
Luuk Boerman, F2H Banshee what-if.
Johan Vester had drie modellen meegenomen. Bovenaan de Frog/Novo 1/72 Ryan NYP 'Spirit of St Louis', het toestel waarmee Charles Lindberg als eerste over de Atlantische oceaan vloog. Het model is gebouwd door Carel Lichtveld, onze voormalige regio-coördinator die nu in Noord-Holland woont. Onderaan de Matchbox 1/72 He-70, die Johan als G-1 versie heeft gebouwd in Lufthansa kleuren uit 1935-1936. Johan had ook een Heller 1/288 Ariane 3 op de tafel staan, maar daar is geen aparte foto van gemaakt. Het model is te zien in de achtergrond van de foto hierboven.
Rob Hamann had twee vliegtuigmodellen meegenomen. De Kora Models 1/72 Koolhoven F.K.41 was nu klaar en leek dankzij de aanpassingen redelijk goed op het origineel. "Toch jammer dat producenten zo weinig kijken naar het origineel. Tenslotte zijn een verkeerde vorm en plaats van een deur en de vorm van een windscherm geen details, maar bepalen voor een groot deel het uiterlijk van een model" aldus Rob. Het tweede model was de Welsh Models 1/144 Fokker 60, zoals die bij de KLu heeft gevlogen. Ook hier moest weer het een en ander aangepast worden; zo zat er een vreemde vouw in de rompachterzijde, wat bij het origineel alleen een schaduw was, en waren de landingsgestellen breder dan de wielbakken. De vouw is weggeschuurd en de wielen zijn wat smaller gemaakt. Verder is het model recht uit de doos gebouwd, inclusief de kleuren en het camouflageschema. De propellers in de kit waren wat grof. Als test heeft een collega-bouwer andere prop in 3D getekend en laten 3D-printen. Ze zien er een stuk beter uit, en als test gaat Rob ze laten afgieten om ze dan eventueel tegen lagere kosten te kunnen laten produceren.
Brian Kirwan bracht twee Focke-Wulf Fw 190s mee. Bovenaan de Revell 1/48 Fw 190A-9 'Schwarze 3' van Uffz. Wilhelm Ade van de 2. Staffel / I Gruppe / Jagdgeschwader 1 op Twente in januari 1945. Hij was de enige vlieger van zijn Gruppe die een gevecht overleefde met Spitfires van Canadese Squadrons 401, 411 en 422 op 14 januari; twaalf andere vliegers kwamen om het leven. De Revell kit van de Fw 190G-8 is de oude Dragon kit en heeft de juiste onderdelen voor de A-9, namelijk een fan met extra bladen en de bolle canopy. Brian heeft eerst diverse bouwverslagen op internet bestudeerd, en toen met de bouw begonnen. De decals komen van Kagero, als extraatje geleverd bij hun boek over JG1 in 1944-1945. Het model is in RLM 76/81/82 gespoten. De vleugels zijn in RLM 76 en 81, waarvan hij de bruine variant van RLM 81 gebruikt heeft. Onderaan de Tamiya 1/48 Fw 190A-3 'Weisse 12' van Uffz. Johannes Rathenow van de 10. Staffel / IV Gruppe / Jagdgeschwader 1 (Nederland) juli 1942. Het toestel en pilot komen meerdere keren voor in 'Defenders of the Reich Jagdgeschwader 1 volume 1 1939-1942' van Erik Mombeek. De bron hiervan is een fotorapportage in het Luftwaffeblad 'Der Adler' van 1942. Rathenow heeft op 4 juli 1942 een RAF Boston van 226 Squadron neergeschoten tijdens een aanval op Luftwaffe Fliegerhorst Bergen (NH). Deze gebeurtenis is ook beschreven in het boek 'Vliegveld Bergen NH 1938-1945'. Interessant is dat deze IV Gruppe machine met een rood vlak onder de motor wordt afgebeeld in Mombeeks boek terwijl de restanten van een gecrashte Fw 190A-3 van IV Gruppe / JG1 uit september 1942 juiste een gele onderkant heeft. De wrakstukken van de 'Weisse 8' zijn te zien in het museum Crash 1940-45, bekend van 'De Start'. Het model heeft de bekende Tamiya kwaliteit. De decals zijn van Eagle Strike Productions (48095) maar ze noemen de 'Weisse 12' een A-4 terwijl het een A-3 was.
Frits Krieg had een Tarangus 1/48 SAAB 17A van de Zweedse luchtmacht recht uit de doos gebouwd. De bouwtekening is duidelijk, de pasvorm is goed, en de decals maken vier verschillende uitvoeringen mogelijk. Frits heef de kleuren van Vallejo gebruikt. Van dit toestel staat een exemplaar in het Egeskov museum in Denemarken, uiteraard in Deense kleuren.
Jaap de Vries toonde twee Hasegawa 1/48 F-104 Starfighters, prettig te bouwen modellen volgens Jaap. Bovenaan als een Starfighter van Marinefliegergeschwader 2 (MFG2), dat van 1983 tot en met 1986 een demoteam had met de naam 'Vikings'. In het laatste jaar vloog het team met deze speciale beschildering. Onderaan in de kleuren van het Amerikaanse civiele team 'Starfighters'. Of zoals zij het zelf noemen: 'World's Fastest Aerial Demonstration Team'. Dit model is gebouwd met Twobobs decals.
Luuk Boerman, Dornier 17, what-if
Rody Verkruissen had een Hobbycraft 1/48 Hawker Sea Fury gebouwd als het tweede prototype met de registratie SR661. Deze Sea Fury was uitgerust met een 5-blads Rotol propeller en opvouwbare vleugels en maakte zijn eerste vlucht op 31 januari 1946. In Engeland vliegt nu een Sea Fury met in dezelfde kleuren en markeringen, de civiele registratie is G-CBEL. Het model is gespoten met Vallejo.
Edu de Roos bracht twee vliegtuigmodellen mee. Bovenaan de HK Models 1/32 Lancaster in aanbouw. Een groot model met veel onderdelen, een genoegen om te bouwen aldus Edu. Het model heeft een gedetailleerd interieur dat er om vroeg om er een bemanning in te zetten. De figuren van PJ Production zijn hier en daar wat aangepast om ze een plekje te geven. De Lancaster heeft een zevenkoppige bemanning, maar Edu heeft zich beperkt tot piloot, boordwerktuigbouwkundige en radiografist. In tegenstelling tot de grote Amerikaanse bommenwerpers vlogen de Engelsen met maar één piloot. Edu vond het leuk om het model opengewerkt te tonen, want een week later zat de andere helft van de romp er tegen aan en dan zie je het meeste niet meer. Onderaan de Azur 1/32 Dewoitine D.520, een Frans jachtvliegtuig dat kort na het begin van de Tweede Wereldoorlog operationeel werd. Het toestel werd toen als het beste Franse jachtvliegtuig beschouwd. De Duitse Messerschmitt Bf 109 was sneller, maar de D.520 was wendbaarder. In 1941 hervatte Vichy-Frankrijk de productie van het toestel. De D.520 werd in dienst van Vichy-Frankrijk tegen de geallieerden ingezet in Syrië en Noord-Afrika. De Luftwaffe gebruikte het toestel als trainer. Het vliegtuig werd ook gebruikt door Italië, Roemenië en Bulgarije. In 1944, na de geallieerde invasie in Frankrijk, werd een aantal Duitse D.520's overgenomen door de geallieerden. De Vrije Fransen gebruikten deze toestellen in het zuidwesten van Frankrijk. Het model is recht uit de doos gebouwd, met een fotoetsset en resin onderdelen die standaard in de doos zitten. Het is in de typische Vichy kleuren met geel/rode strepen geschilderd.
Jos van der Sluijs, bovenaan een Revell 1/48 Lockheed Ventura, onderaan een Revell 1/48 Catalina.
Tim van Luijk, Hobbycraft 1/48 Vampire T11 Trainer in aanbouw, met een spuitbusje zilver gespoten.
Edu de Roos toonde ook zijn AFV Club 1/35 Dodge WC57 Command Car. 'WC' staat voor een serie van lichte militaire voertuigen door Dodge geproduceerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze WC57 is gebouwd volgens generaal Pattons specificaties met extra pantser en een .50 machinegeweer ter bescherming van eventuele Luftwaffe aanvallen. Patton, niet bang voor aandacht, liet voorop de truck twee metalen vlaggen monteren, een met zijn rang (drie-sterren generaal) en een met zijn commando (Third Army). Het model is van goede kwaliteit met een duidelijke beschrijving, een leuk modelletje om recht uit de doos te bouwen.
Jos van der Sluijs, Revell 1/400 Queen Mary
Kees Kleijwegt toonde zijn Tamiya 1/24 Toyota TS-020 GT-One, die in de 24-uurs race van Le Mans in 1999 nipt verloor van de BMW V12 LMR, gadegeslagen door uw redacteur. Een prima passend model zoals gewoon bij Tamiya, dat Kees praktisch uit de doos gebouwd heeft. In het motorcompartiment heeft hij verschillende onderdelen voorzien van carbon decals van Scale Motorsport. Het model is geverfd met Tamiya en Zero Paints, en voor het penseelwerk Vallejo.
Frans Verkruissen, Monogram 1/24 Duesenberg SJ Weyman Torpedo Pheaton uit 1934.
Wim Hoogendoorn toonde vorige maand zijn EMEK 1/24 LogLift laadkraan in aanbouw, nu was deze kraan gemonteerd op een Italeri 1/24 'timber trailer' in aanbouw. Zowel de kraan als de trailer worden nog verder gedetailleerd.
Edu de Roos is een zelfverklaard liefhebber van vrouwelijk schoon in allerlei schalen. Deze keer had hij de 'Top Gun Girl' van Verlinden Productions in 120mm (1/15) in resin gebouwd. Ze houdt een Top Gun helm in haar hand. Een leuk tussendoortje om te plakken en schilderen.
We hadden de keer ook weer een presentatie. Jan de Wit vertelde en demonstreerde hoe je met keuken-aluminiumfolie een vliegtuigmodel kunt beplakken, plus het afsnijden, repareren en voorzien van klinknagels. Het laatste is te zien in de tweede foto, als je goed kijkt. Jan heeft veel geduld, want hij vertelde dat hij een vleugel van zijn Dart-DC-3 zeven keer gedaan had voordat het resultaat naar zijn zin was. Maar het resultaat was indrukwekkend. Jan gebruikte zijn camera en beamer om ons mee te laten kijken met het werken met aluminiumfolie, wat heel goed werkte.
Het was druk deze avond, en de zaal van 'Inter Amicos' was goed gevuld. Op het biljart was ook weer allerlei handel uitgestald.
Er werd door een viertal leden gebouwd deze avond, zelfs aan twee tafels.
Buiten werd voor de derde avond op rij geëxperimenteerd met verf strippen. Deze keer kwam de ultrasoonreiniger van Rob de Bie niet in actie, maar er werden diverse stripmiddelen door Claus den Haan ingezet om een tankmodel te ontdoen van hardnekkige Tamiya verf.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut