Regiomiddag IPMS Zuid bij Modelbouwmuseum R-Evolution in Nijmegen op 22 maart 2015
(Soms zit ’t je wel eens tegen. De tijd vliegt je om de oren, de aandacht even ergens anders op gericht. Gelukkig had Rob van Riel dit verslag al op Polleke staan.}
Deze regiodag, gehouden bij en door Ton Meijer in zijn gastvrije museum R-Evolution in Nijmegen, begon wat traag op gang te komen. Wellicht hadden wat IPMS’s moeite met het opstaan. Moet kunnen toch! De bezoekers druppelden gestaag binnen, het aantal modellen wilde de tafel echter niet volledig dekken. Dit zou een korte weergave kunnen worden ware het niet dat de modellen an zich wel voor wat gesprekstof zorgden. Was het niet om de oudheid van de kit, onbekend merk, of de bekende mispassingen van een bepaald merk. Veel of heel veel leden, gezelligheid, bijpraten, kitjes bekijken daar draait het om. In Ton zijn museum is genoeg te zien en te lezen als je nieuwsgierig bent.
Allereerst even aangeven dat Ton en Jaqueline flink uitpakten voor de interne mens. De koffie vloog er door heen. De rijkelijk gevulde soep ook, de broodjes deden het qua doorloop minder goed. Het natje ging voor het droogje zullen we maar zeggen! Ook dozen veranderden van eigenaar. Maarten kon met zijn 1/72 modellekes nog stiekem thuiskomen en Colin (hij was jarig vandaag!) gaf zijn Do 26 van Mach een ander thuis. Wie weet wordt het toch nog iets met deze kit. Gemist hebben we enkele lokale jongens. Ron Brown was deze keer zelf onder het (modelbouw)mesje terecht gekomen. Over pakweg 6 weken moet ie weer de oude zijn. Sterkte Ron!. Bernard Bruins verkeert zondags meestal in het water, vandaag was hij in het museum te vinden. Van die gelegenheid werd gebruik gemaakt om hem weer eens een ouderwetse dia-avond in april aan te leunen. Ook oud IPMS-ers wisten de locatie nog te vinden. Dit positieve virus zit goed in het bloed!
Nu even snel naar de resultatentafel. Een mooi plaatje leverde de Sukhoi Su-47 ‘Berkut’ van Rob van Riel. Pikzwart en een exoot op zich. In het Russisch: Soechoj Су-47 Беркутoftewel ‘Golden Eagle’) heeft de NAVO-codenaam Firkin. Het type is ook bekend als S-32 en S-37 maar moet niet verwart worden met het tweemotorige delta canard ontwerp uit de vroege jaren 1990 onder de benaming Soe-37 (Su-27 Flanker). De Berkut is een initiële ontwikkeling voor een experimentele supersonische straaljager door Soechoj Aviation Corporation. Het toestel onderscheid zich door zijn naar voren staande vleugels om het een uitstekende wendbaarheid en manoeuvreerbaarheid geven. Tot een serieproductie is het nooit gekomen. Het enige vliegtuig diende voor demonstraties en om een aantal geavanceerde technologieën te testen die gebruikt werden in de volgende generaties gevechtsvliegtuigen zoals SU-35BM beter bekend als de Su-27 Super Flanker.
Naast deze uitgebreide uitleg was Rob’s volgende inbreng voor iedereen een begrip: de C-47 ‘Dakota’. Over dit type kun je soms ook niet uitgediscussieerd raken. Doen we nu ook niet. Aan zijn nog net zichtbare invasiestrepen kun je zien hoe het kort na de invasie in Normandië 1944 gevlogen heeft. Rob heeft zich op dit toestel en de ondergrond met figuren goed uitgeleefd.
In eerste instantie waren mijn foto's niet echt geweldig tot ik deze vond. En vervolgens een mooie prent via Google.
Arie Vos had op de vorige regiodag zijn Leopanther in wording laten zien. Nu was hij af!
En het is op schaal een zeer geslaagde nabootsing van de echte omgebouwde Leopardtank tot een Panthertank zoals deze te zien in de film ‘A bridge to far’ en vergelijk het maar eens met de foto. Met de Duitse figuren komt de grootte van de tank goed tot uiting. Wie een kentekenplaten zoekt bij tanks vindt ‘KX-19-61’ op de M24 Chaffey zoals het type door de Nederlandse Landmacht in de jaren 50 is gebruikt. Naast het rijdend materieel werd er ook wat afgelopen getuige deze Britse parachutisten.
Moderner materieel leverde Marcel Platje aan. Zijn Mirage F1 en Mig 29 ‘Fulcrum’ van de Iraakse Luchtmacht (met op de achtergrond de Dakota van Rob) waren het aanvliegen van de Arabische coalitie wel waard. Marcel heeft aan de cockpits extra aandacht besteedt. Het camaouflagepatroon ziet er ook prima uit.
Mijn eigen bijdrage aan dit kleurrijke tafelgebeuren is deze Russische Landlease Bell P-39 Airacobra. Met al de opschriften zag het in de ‘Grote oorlog’ (WW2) er stoer uit. De kit is van HobbyBoss maar heeft helaas onjuiste luchtinlaten in de vleugels.
De oversized en in aanbouw (1/48) Stuka Ju87 G-1 van een oude Monogramkit wordt uit scratch geüpgraded. Luchtinlaten, radiatoren en rompdelen aanpassen en een hoop plamuren. Nog meer oversized is de 1/32 Trumpeteer Swordfish Mk1. Deze wordt omgebouwd tot een Mk2 zoals deze dienst deed bij het 860Sq. FAA bemand door Nederlandse crews. Een uitdaging want in januari 2016 moet hij klaar zijn.
Godfried heeft zin gekregen in het bouwen van maar liefst 2 Martin M-167 ‘Mariland’ vliegtuigen. De kit komt van Ark-Models. Ze hebben wat weg van Frog of komen uit de voormalige Oostblok-regio. Een goed begin is het halve werk en het model zit al aardig in de verf. Heimen laat zien dat het hem om het plezier te doen is met zijn Me109G, Avro Anson en Gloster Gladiator. Alle zijn ‘Oldies’ van Airfix. Wie denkt bij het zien van deze kistjes nou niet met plezier terug aan de jaren 60-70 van de vorige eeuw? Het gevoel blijft plakken.
Elke regiodag in Zuid is een gezellige hobbydag. Soms kun je zelfs komen plakken. Maar zeker is één ding. Je gaat nooit weg met lege handen, maag of leeg hoofd. Daarom zijn het voor ons ‘lijmsnuivers’ feestdagen. Ik kijk er altijd weer naar uit. Ton en Jaqueline, jullie hebben ontzettend je best gedaan en er weer een geslaagde dag van gemaakt. Op het moment van dit schrijven kijken we weer uit naar de volgende in april in Eindhoven. Iedereen bedankt!
PS: Wil je het museum eens bezoeken klik dan op de hyperlink van 'Polleke'. Een paar kliks verder vind je alle informatie. Het museum is elke 2de zondag van de maand open vanaf 11 uur. Zeker een bezoekje waard!