Een regiomiddag is altijd een hoogtepunt in het leven van een IPMS-er.
Ook deze keek ik met gespannen verwachting, en naar ik sterk vermoed ook Ton in Nijmegen, uit wat deze zondag, 16 maart hem zou brengen. 12.00 Uur opende Ton de museumdeur, de IPMS-vlag hing al buiten zodat er een duidelijk herkenbaar punt in de straat was. De inloop kwam gestaag op gang. Wie binnen was kon meteen genieten van het uitzicht. Vele volle vitrines met vliegtuigmodellen en een warme ontvangst met koffie, thee en luxe koeken. Helaas waren er wat afzeggingen en enkele vaak voorkomende gezichten ontbraken jammer genoeg. Toch was de opkomst niet gering. De modeltafel werd al ras gevuld met fraaie bouwresultaten. Van 1:32 tot 1:76. En niet alleen IPMS-leden waren er, ook niet-leden dus. En dat is ook niet zo gek als je er even bij stil staat hoelang Ton zich inzet voor zijn en onze hobby en de Nijmeegse media niet schuwt in te lichten over de geplande hobby-activiteiten. De jongste bezoeker, een jaar of acht oud, kwam van de buren om deze middag verder te bouwen aan zijn F-16.
Ton zelf hoefde niets op tafel te zetten, alles stond immers netjes in de vele vitrines. En wat niet 1:72 was kon op één hand geteld worden. Dit had een wat grotere schaal en hing aan het plafond of stond boven op de vitrine. Zoals bijv. een Fokker Dr.I driedekker, volledig in glanzend rood en schaal 1:10(?). Natuurlijk ga ik niet de hele inventaris opnoemen. Kijk daarvoor maar eens hier: http://vliegtuigmuseumrevolutie.nl/ Wat op de showtafel kwam te staan wel!
Laat ik beginnen met Peters. Hij is altijd goed voor interessante tafelvulling en pakt ook zelden klein uit. Zo ook deze keer en niet alleen met vliegtuigen maar wel onderwerp van de Spaanse Burgeroorlog of in die tijdsspanne. 1:72 Renault FT17 en een Panzer I. De Fiat CR32, Junker 86 (civiel) in een fraai diorama, de Fokker FIII, de PL 11, de Hawker Hurricane IIc en tenslotte een Fieseler Fi.156 Storch, een geliefd onderwerp.
Arie, ook vaak aanwezig en druk bezig met Hell’s Highway had drie verschillende Shermans op tafel gezet. Zo stak de indrukwekkende Sherman FireFly Vc met zijn grote kanon scherp af t.o.v. zijn voorgangers. Ook de Humber I. Ze zijn gebouwd op schaal 1:76. Arie schijnt ook een voorliefde te hebben voor de KLu: de Nederlandse Spitfires Mk IX(reg. H-1) en PR op 1:72. De PR was slechts kort operationeel en diende al snel als opleidingsobject voor scholing van het onderhoudspersoneel.
Rob had andermaal de Aerommacchi MB-326 meegenomen, werkelijk een mooi gebouwd en geschilderd kitje in de kleuren van het Italiaanse showteam Frecce Tricolori. Rob krijgt er niet genoeg van en eerlijk gezegd ik ook niet. Rob raakte gelukkig nog een lekker strakke ESCI F-86 F aan kwijt. Een kit die Italeri nu verkoopt maar dan met meer slijtage van de mal. Dus Italeri poetst die mal eens effe flink op!
Maarten kan soms ook verrassend uit de hoek komen. Dit maal met een kleurige YP-37 welke deels is voorzien van zelf hechtende aluminiumfolie en de typische Amerikaanse oranje attentie kleur voor de Poolstreken. Voor Ton had Maarten een stukje metalen vliegveld (PSP voor de liefhebbers) meegenomen (nu even ondergrond voor de YP-37) zoals dat vroeger in gebruik was op de vliegstrook Malden bij Nijmegen. In 1945 is daar tijdelijk de Gloster Meteor gehuisvest geweest.
Wie ook uit een ander vaatje tapte was Leon. Een zijstapje(!) naar het Duitse Heer leverde hem een Grenadier op en alsof dat niet genoeg was een StuG IIIG. Beiden van het merk Dragon 1/35.
Zelf had ik ooit van Revell een 1:32 Stuka Ju87B gebouwd en deze meegenomen. Dit model zou deze van eigenaar wisselen! Doel: een object voor een animatiefilm van Floor Adams. Hoe zo iets kan gebeuren weet ik niet maar Ton had hier de ‘bemiddelende’ hand in en kon twee mensen erg blij maken. Zo lees je maar waar een regiobijeenkomst toe kan leiden.
Natuurlijk ontbrak ons ‘Polleke’ ook niet op tafel en daar mee geschreven hebbende dat zijn chauffeur en fotograaf Mario dus ook niet ontbrak.
Een gezellig regiomiddagje. Veel praats en veel bekijks bij de meegenomen recensiedoosjes. 1/72 De Me 109F-2 (FineMolds) en G (AZ-Models) door Peter. In het F-2 doosje waren decals meegeleverd met de camouflage van de complete bovenzijde van de vleugels en romphelften. Hoe verzin je het. Maar wel heel erg mooi!!! De twee Me's kun je nog net zien, links op de foto hierboven. Maarten had van Sword de Beechcraft SB-17S ‘Staggerwing’ op drijvers met docu meegebracht terwijl ik zelf kwam aandragen met een heruitgave van de Bf-109 E van Airfix. De oude mal, maar wel helemaal bijgeschaafd. Natuurlijk nog wel voorzien van zware klinkers en opliggende lijnen maar ook met een gedetailleerd decalsetje. De vijf euro waard! Een oud project de Beaufighter van Frog (met dank aan Gerard) werd van de plank gehaald. Nu na betere decals te hebben aangeschaft en extra docu een kit om enthousiast af te maken.
Zo met z’n allen was het een gezellige drukte. Ton en Jaqueline ontzettend bedankt voor een fijne hobbymiddag in jullie museum.
Hans Oostendorp en Maarten van Ginkel.