Vrijdag 9 december was de laatste bijeenkomst van het jaar. ‘s Middags troffen 5 leden elkaar bij Schiphol’s Polderbaan. Onder een frisse temperatuur werd daar gespot en over de modelbouwhobby gesproken.
Tegen het einde van de middag vertrokken zij naar onze ‘stam-chinees’ in Hoofddorp. Daar sloot nog een aantal leden zich aan en na een wederom smaakvol en gezellig verlopen diner vertrok men naar de bijeenkomst in de Luchtvaart Hobby Shop.
Wij werden door Erwin Stam welkom geheten en de overige leden sloten zich al snel aan. Namens alle leden overhandigde Louis aan Erwin de traditionele kerstattentie, als blijk van waardering voor de gastvrijheid die SIG Airliners & Civil Aviation in 2022 heeft mogen ervaren.
Met 11 aanwezige leden was het een goed bezochte en gezellige avond. Meegenomen model in aanbouw:
Bristol 175 Britannia Monarch Airlines (1/144, Gerard Goeijenbier)
De volgende gebouwde modellen waren meegenomen:
Vickers Viscount 800 KLM (1/72, Frank Hougee)
Aérospatiale/BAC Concorde British Airways (1/144, Nick van der Windt)
De Schelde S.20 Prototype (1/72, Rob Hamann)
BAe 146 TNT Airways (1/144 Karel Vos)
DH88 Comet racer Salazar (1/72, Thomas Hamann)
Een ieder deed verslag van zijn bouwervaringen en plannen, waarbij ideeën en oplossingen werden uitgewisseld. Zo deed Frank Hougee uitgebreid verslag van zijn ervaringen met de bouw van de MACH-2 Viscount, iets dat veel aanpassing en geduld vergde. Zo werd de romp van de MACH-2 Viscount 700 door middel van scratchbouw verlengd tot een 800-versie en werden de motoren vervangen door exemplaren van Transport Wings.
Gerard Goeijenbier toonde zijn in aanbouw zijnde Britannia, vroeg tips voor de juiste kleur geel voor Monarch en kreeg Extracolor X019 als beste optie.
Nick van der Windt deelde zijn goede bouwervaring met de Revell Concorde en Rob Hamann vertelde uitgebreid over de geschiedenis van zijn twee De Schelde S.20’s.
Thomas Hamann vertelde enthousiast over de bouw van zijn Portugese Comet racer, waarbij gebruik is gemaakt van een speciale set van Whirlybird, met daarin decals, resin interieur en vacform cockpitkap.
Karel liet zijn BAe 146 zien en vertelde over het subtiel aanbrengen van ‘weathering’.
Naast de in aanbouw zijnde en gebouwde modellen werden ook drie relatief nieuwe bouwdozen getoond en besproken:
Airbus A321neo Air Portugal en Boeing 757-300 Boeing Company (1/144, Zvezda)
De eerste indruk inmiddels op de IPMS-website te lezen: https://ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-civiel/frsin-viking
Verder is nog een aantal onderwerpen behandeld, zoals een korte terugblik op ESM 2022, de opties voor onze deelname aan ESM 2023 én mededelingen die voortkomen uit het recente IPMS Medewerkersoverleg. Onder dankzegging voor de gastvrije ontvangst namen wij om 22.00u afscheid van Erwin.
Voor data van SIG Airliners & Civil Aviation bijeenkomsten verwijzen wij naar de agenda op deze website én achterin MIP-magazine.
dit artikel werd gepubliceerd 9 jan 2023