Zaterdag 22 juli was de vijfde bijeenkomst van 2023. Op deze dag hadden 9 personen de weg naar de ‘Koffieshop’ van Luchtvaart Hobbyshop gevonden. De bijeenkomst verliep in vertrouwde en gezellige sfeer.
De volgende gereed zijnde modellen waren te zien:
Douglas DC-8-5 KLM (Nitto 1/200, Guus Kieft)
Fokker F.26 Phantom (IRMA 1/72, Rob Hamann)
Beech 1900D EZ Air (Amodel 1/72, Meindert de Vreeze)
Learjet 35A Air Net Systems (Stransky 1/144, Piet Grootenboer)
Canadair CL-601 Challenger Thai (BPK 1/144, Piet Grootenboer)
Dassault Falcon 20 Air France (F-RSIN 1/144, Piet Grootenboer)
Dassault Falcon 10 Air Nunavut (MikroMir 1/144, Piet Grootenboer)
De Havilland DH-106 Comet-4B BEA (Airfix 1/144, Gerard Goeijenbier)
Canadair CL-605 Challenger Qatar Executive (BPK 1/144, Piet Grootenboer)
Rosenbauer Panther 6x6 Airport Crash Tender (Hasegawa 1/72, Thomas Hamann)
Er was 1 model in aanbouw te zien:
Douglas DC-7C KLM (Heller 1/72, Guus Kieft)
De inhoud van deze bouwdozen is getoond en besproken:
Boeing 720 United Air Lines (Roden 1/144, Louis Charmant)
Airbus A220-300 Korean Air Lines (Eastern Express 1/144, Louis Charmant)
Tijdens de modelpresentatie besprak elke bouwer zijn model(len). Guus Kieft is bezig met een grootschalig project, namelijk de ombouw van een Heller DC-6 naar een DC-7. Dat gaat veel tijd en moeite kosten. Niet alleen moet de romp verlengd worden, ook vele andere details moeten worden aangepast. Een doos vol Heller- en ‘after-market’-onderdelen is het gevolg. Deze ombouw werd uitvoerig besproken en Guus kreeg diverse adviezen en antwoorden op zijn vragen.
Meindert de Vreeze vertelde over zijn Beech 1900, die hij met zelfgemaakte decals heeft uitgevoerd in het schema van EZ Air, een maatschappij uit Curaçao. Er gaat ook een setje decals naar Curaçao, naar een daar wonende IPMS'er wiens zoon aan deze kist ‘sleutelt’.
Piet Grootenboer had een gevarieerd kwintet businessjets meegenomen en besprak elk model. Leuke kleine modellen, waarvan met name de landingsgestellen zeer kwetsbaar zijn.
Gerard Goeijenbier gaf uitleg over de bouw van zijn Comet 4B, een ‘gouwe ouwe’ van Airfix, voor het eerst uitgebracht in 1961. Het model is voorzien van de fraaie decals van Liveries Unlimited.
Rob Hamann lichtte de geschiedenis toe van de 1:1 Fokker F.26, waarvan de fabricage niet verder kwam dan enkele onderdelen en lichtte de bouw van zijn model toe.
Thomas Hamann had een vreemde eend in de bijt meegenomen, in de vorm van de Crash Tender en vertelde daar enthousiast over.
Tenslotte nam Louis Charmant de aanwezigen mee naar de fraai gedetailleerde inhoud van de bouwdozen van de Airbus A220-300 en Boeing 720. Op een aantal onderdelen werd aandachtig naar de details gekeken.
Boeing 720 (Roden)
Airbus A220-300 (Eastern Express)
Nadat de diverse aankopen waren afgerekend ging eenieder zijns weegs.
Voor data van onze SIG bijeenkomsten verwijzen wij naar de agenda op deze IPMS-site én achter in MIP-magazine.
gepubliceerd door de SIG 11 september 2023