Het was de vierde bijeenkomst dit jaar, in onze vaste locatie Luchtvaart Hobby Shop, en met tien leden en vier gasten was het weer een leerzame en gezellige bijeenkomst. Onder de vier gasten bevonden zich IPMS Voorzitter Henk Hirs en IPMS Secretaris Michel Heuveling. Namens IPMS Bestuur en Vereniging kwamen zij onze SIG A&CA feliciteren met het 25-jarig bestaan. De wensen werden vergezeld door een speciale fototaart. Voor deze smaakvolle verrassing spraken de aanwezigen hun dank en waardering uit aan Henk en Michel. Vervolgens werd de heerlijke taart tot de laatste kruimel genuttigd.
Vanuit de IPMS-redactie mochten wij wederom Meindert de Vreeze verwelkomen en ook een herintredend SIG A&CA-lid was even aanwezig.
De volgende gereed zijnde modellen waren te bewonderen:
Saab Safir Rijksluchtvaartschool (1/72, Henk Hirs)
Supermarine Spitfire Mk FRXIVe Spencer Flack (1/72, Henk Hirs )
Dornier Do X Luft Hansa AG (1/144, Jan Groeneveld)
Boeing 737-800 ‘10 jaar SIG Airliners’ (1/144, Karel Vos)
McDonnel-Douglas DC-10-30 (1/144, Gerard Goeijenbier)
Airbus A220-300 Egyptair Express (1/144, Piet Grootenboer)
Fairchild F-27J Windward Islands Airways (1/72, Meindert de Vreeze)
De modellen in aanbouw:
Lockheed L-749 Constellation KLM (1/72, Davy Croll)
Boeing 737 MAX10 Delta Airlines (1/144, André Verduijn)
Lockheed L-1049 Super Constellation KLM (1/144, Karel Vos)
Zoals gebruikelijk zijn de modellen tijdens de modelpresentatie uitvoerig besproken. Er werden veel vragen gesteld en diverse tips, adviezen en oplossingen gegeven.
Zo vertelde Jan Groeneveld uitvoerig over zijn opvallende Dornier Do X en de uitdagingen die hij tijdens de bouw en afwerking had.
Ook de door Gerard Goeijenbier meegebrachte DC-10 was opvallende en nostalgische verschijning.
Piet Grootenboer vertelde enthousiast over de bouw van zijn A220, waarbij hij gebruik had gemaakt van uit Mexico aangeschafte decals.
Davy Croll vroeg en kreeg adviezen voor zijn Constellation en is vol goede moed om de bouw te vervolgen.
De Boeing 737 van Karel Vos was een terugblik op het jaar 2008, toen wij (als ‘SIG Airliners’) ons tien jarig bestaan vierden. Tijdens de toenmalige ESM waren diverse Boeings 737 voorzien van een speciale tekst en pasfoto’s van leden.
André Verduijn gaf bij de toelichting op de bouw van de Boeing 737 MAX10. De verlengde romp is samengesteld uit rompdelen van een Zvezda Boeing 737 MAX8 en een Revell Boeing 737-800.
Meindert de Vreeze besprak zijn bouwproces van de Fairchild F-27J en maakte ons deelgenoot van de onnauwkeurigheden (lees: verbeterpunten) van de Airfix F-27 bouwdoos.
Henk Hirs had van zijn komst gebruik gemaakt om ook twee modellen te tonen en vertelde enthousiast over de Saab en Spitfire.
Louis Charmant toonde de inhoud van twee bouwdozen: de 1/144 RusAir Antonov An-148 én de spiksplinternieuwe 1/144 X-scale DC-8-32. Deze DC-8 is zeer fraai gedetailleerd en is een lust voor het oog.
Nadat de aanwezigen de diverse aankopen hadden afgerekend vertrok een deel van de groep naar de Polderbaan van Schiphol. Daar werd verder gesproken over de modelbouwhobby, met opstijgende vliegtuigen op de achtergrond.
Voor data van onze bijeenkomsten verwijzen wij naar de agenda op deze website en in MIP-magazine.
dit artikel werd gepubliceerd 31 mei 2023