Donderdagavond 2 juli was de vijfde bijeenkomst van 2020. Vanwege de nog geldende beperkende maatregelen omtrent fysieke bijeenkomsten was het ook deze keer een online bijeenkomst, gefaciliteerd door één van onze leden.
Deze avond hadden 11 personen ingelogd, onder andere vanuit Canada, Luxemburg en Verenigd Koninkrijk. Het was weer een geanimeerde bijeenkomst, waarbij diverse modellen werden getoond en besproken.
Vanzelfsprekend werden ook diverse modelbouwtechnieken besproken, waaronder het gebruik van Xtradecal Aluminium op de vleugelvoorranden en op het staartvlak. Ook werd het inkorten van een Fokker 100 naar een Fokker 70 besproken. Verder nog de tips om Vallejo Aluminium een week te laten drogen en ‘Future’ 2 dagen droogtijd te geven.
Joz Laan gaf toelichting op de metalen landingsgestellen voor de Fokker 70 en Fokker 100, die hij door Scale Aircraft Conversions heeft laten maken. Ook liet hij zelfgemaakte onderdelen zien, waarmee hij zijn Fokker toestellen van meer details voorziet.
Johan Eijkenaar gaf uitleg over de bouw van zijn KLM Cityhopper Fokker 100 in de Anthony Fokker-uitvoering en meldde dat er bij de 1:1 kist licht kleurverschil zit tussen de ‘off-white’ kleur op romp- en vleugel.
Karel Vos was met recht trots op zijn Spirit of St. Louis en vertelde er enthousiast over.
Pieter de Wilde is bezig met een gedetailleerd interieur voor één van zijn KLM Boeing 747-400’s en toonde een aantal foto’s van zijn vorderingen.
Nick van der Windt bouwt aan de IPMS-recensiekit van de Revell Airbus A321neo en hij meldde dat de meegegoten antennes op rompen in schaal 1:144 zeer kwetsbare obstakels blijven, zo ook op dit model.
Frank van der Voet vertelde over de bouw van de Transavia Boeing 737-800, zijn ervaringen met de gebruikte decals van DrawDecal en het mengen van verf voor een realistische kleur voor de ‘hot-section’ van de motoren.
Oli Sigurdsson liet zijn fraai gebouwde DC-4 en Canadian Vickers zien en vertelde iets over de historie van beide 1:1 kisten.
Arjan de Vreugt maakt spectaculaire vorderingen met zijn Boeing Dreamlifter en zijn Bombardier CRJ nadert de eindfase.
De volgende in aanbouw zijnde modellen werden getoond:
Irkut MC-21-300 (1/144, Louis Charmant)
Airbus A321neo (1/144, Nick van der Windt)
Bristol 175 Britannia (1/144, Louis Charmant)
Fokker 70 KLM Cityhopper (1/144, Johan Eijkenaar)
Martin M-130 China Clipper (1/144, Louis Charmant)
Boeing 747-400 KLM, met interieur (1/144, Pieter de Wilde)
Canadian Vickers OA-10A Canso Loftleidir (1/72, Oli Sigurdsson)
Fokker 70 (1/144, Joz Laan)
Fokker 100 (1/144, Joz Laan)
Boeing 747-400 KLM (1/144, Pieter de Wilde)
Boeing 747-400LCF Dreamlifter (1/144, Arjan de Vreugt)
Bombardier CRJ-701ER Adria/Luxair (1/144, Arjan de Vreugt)
De volgende gereed zijnde modellen waren te zien:
Spirit of St. Louis (1/48, Karel Vos)
Douglas DC-4 Icelandic Airways (1/72, Oli Sigurdsson)
Boeing 737-800 Transavia (1/144, Frank van der Voet)
Als laatste werd besproken hoe wij in de toekomst een combinatie van fysieke en online bijeenkomsten kunnen houden. Na anderhalf uur werd de online bijeenkomst beëindigd en werd de hoop uitgesproken elkaar snel weer te kunnen ‘live’ te ontmoeten.