Israel Foto Pagina

(deze was destijds van de in 2020 opgeheven SIG Israel)

avia199.
Avia S-199 in 1:72 van Dick van Faassen. Vijfentwintig S-199's, door Tsjecho-Slowakije gebouwde Bf 109G's met een Junkers Jumo motor en "roeispaan" propellerbladen, waren de eerste IAF-jagers. Ze vlogen erbarmelijk, maar scoorden toch zes air-to-air kills in de onafhankelijkheidsoorlog van 1948-49. Heller Bf 109K model met neussectie van een KP-kit en Intech decals.
Avia S-199 in 1:72, by Dick van Faassen. Twenty-five S-199's, chzech build Bf109G's, powered by Junkers Jumo's, driving paddle-bladed propellers, were the first fighter planes of the IAF. Flying characteristics were terrible, nevertheless they scored six air-to-air kills during the War of Independence (1948-49). Heller Bf 109K kit with nose section of KP and Intech decals.
S-199IAF

seabee
Republic RC3 Sea Bee in 1:48 van Hille Jansma. Met dit amfibievliegtuigje maakte de IAF in 1948 verkenningsvluchten vanaf landbases. De drijvers werden gedemonteerd, zo ook bij het model. Het toestel werd later door brand op de grond verwoest. Glenco kit met zelf gemaakt cockpitinterieur en nieuw landingsgestel.
Republic RC3 Sea Bee in 1:48, by Hille Jansma. In1948 the IAF flew reconnaisance missions with this amphibious plane. It was landbased so eventually the floats on the wingtips were removed and so were the floats on this model. Later on this plane was completely destroyed by fire on the ground. Glenco kit; scratch built cockpit interior and landing-gear.
 

mosquito
Mosquito Mk VI in 1:72 van Han Krol en Dick van Faassen. Mosquito's behoorden ook tot de eerste IAF-vliegtuigen. Ze vlogen in een zilver of aluminium "dope" om te voorkomen dat het hout door het Middellandse zeeklimaat werd aangetast. Airfix kit met Superscale decals.
Mosquito Mk VI in 1:72, by Han Krol and Dick van Faassen. Mosquito's also belonged to the earliest IAF-planes. They got a silver alu dope finish to prevent their wooden skin being affected by the Mediteranian sea climat. Airfix kit with Superscale decals.
 

phantom
F-4E Phantom van 69 Squadron "Patushim" in 1:48 van Hille Jansma. De Phantom kwam al in 1969 in dienst en nam aan talloze gevechtshandelingen deel. In gemoderniseerde versie is hij nog steeds de belangrijkste bommenwerper van de IAF, tot zijn opvolger de F-15I in voldoende aantallen beschikbaar is. Let op de refuel probe. Alle Israëlische jagers en bommenwerpers kunnen in de lucht worden bijgetankt. Hasegawa kit, Verlinden schietstoel en Vulcan kanon, decals van Super Scale, Star of David en diverse andere sheets.
F-4E Phantom of 69 Squadron 'Patushim' in 1:48, by Hille Jansma. The Phantom entered service as early as 1969 and toke part in numerous combat actions. In its modernized version it still is the IAF's most important strike bomber, until sufficient numbers of its successor, the F-15I, will be available. Note the refueling probe on the right side of the cockpit. All IAF fighters and bombers are capable of in-flight refueling.
 
 

kfirtc2
Israeli Aircraft Industries (IAI) Kfir TC2 tweezitter met verlengde SIGINT neus in 1:72 van Frans Scheve. De Kfir, waarvan er in totaal 212 zijn gebouwd, vormde de ruggegraat van de IAF van midden jaren '70 tot de komst van voldoende F-16's midden jaren '90. Het basisconcept is een Nasher airframe (Israëlische kopie van Franse Mirage V) met dezelfde J79 turbojet als de Phantom en Israëlische avionics. Italeri kit van Kfir eenzitter geconverteerd in tweezitter met Matchbox kit van Mirage IIIB.
Israeli Aircraft Industries (IAI) Kfir TC2 two-seater with lengthened SIGINT nose in 1:72, by Frans Scheve. The Kfir, a total of 212 was built, served as the backbone of the IAF from the middle of the 70's up to the middel of the 90's, when enough F-16's became available. The basic concept is a Nesher airframe (Israeli replica of the French Mirage V) with a turbojet engine that is identical to the J79 of the Phantom and Israeli avionics. Italeri kit of a single-seat Kfir, converted into a two-seater with parts of a Matchbox Mirage IIIB kit.
 

kfirc7
IAI Kfir C7 in 1:48 van Hille Jansma. De C7 is het laatste Kfir type, een ground-attack variant, die in 1986 beschikbaar kwam en ingrijpende veranderingen introduceerde: verbeterde motor en vleugels, extra canardvleugels, meer ophangpunten, verzwaard landingsgestel en de nieuwste electronica. Oudere Kfirs werden meestal ook tot C7 standaard opgewaardeerd. Heller Mirage IIIC kit, met onderdelen uit de PMWP Mirage V update set en Eduard schietstoeldetails, decals van Microscale, Almark en IPMS Israël en heel veel zaag-, plamuur- en schuurwerk.
IAI Kfir C7 in 1:48, by Hille Jansma. The C7 is the latest type Kfir, a ground-attack version, that came available in 1986 and introduced major changes: improved engine and wings, extra canard-wing, more hard-points, strengthened landing-gear and state of the art electronics. Most earlier Kfirs were upgraded tot C7 standard. Heller Mirage IIIC kit, and parts of the PMWP Mirage V update set and Eduard ejection-seat details, decals of Microscale, Almark and IPMS Israel and many hours of cutting, filling and sanding.
 

lavitd
IAF Lavi in 1:72 van Frans Scheve. Eigen ontwerp van een multi-rôle gevechtsvliegtuig, bedoeld als opvolger van de Kfir. Met twee prototypes werd al gevlogen toen het project midden 1987 om budgettaire redenen werd stopgezet. Een derde prototype werd in 1989 voltooid en vliegt nog steeds als Technological Demonstrator bij de IAI. Volgens hardnekkige geruchten is het ontwerp aan China verkocht, waar de Lavi spoedig herboren zal worden als de Chendu F-10. Scratch built model met onderdelen uit Mirage IIIB en F-16B kits.
Meer info over de Lavi.....
IAI Lavi in 1:72, by Frans Scheve. Domestic design of a multi-rôle fighter and intended successor of the Kfir. Two prototypes were completed and flown when the project was terminated mid 1987 as a result of budgetary constraints. A third prototype was completed in 1989 as a Technology Demonstrator for the IAI and is still in flying condition today. There are strong rumours that the design was sold to China, where the Lavi soon will be born again as the Chendu F-10. Scratch built model with parts of Mirage IIIB and F-16B kits. (nowadays Anigrand has a 1/72 resin model).
 

f16d
F-16D in 1:48 van Hille Jansma. In 1980 kwamen de eerste F-16's in dienst en in 1996 is er nog een groot aantal door de VS geleverd. Ze vervingen de Kfir als belangrijkste aanvalsvliegtuig. De IAF past bestaande vliegtuigen vaak sterk aan, zoals deze F-16D met hoge rug voor extra electronica en brandstofcapaciteit, grotere inlaten, wielen en wielkleppen en een nieuwe cockpit lay-out. Hasegawa kit met DB resin/metaal conversieset, Verlinden schietstoel en scratch built details, decals van Micro Scale, Super Scale, Israëlische sheet en zelf gemaakte decals.
F-16D in 1:48, by Hille Jansma. In 1980 the first F-16's entered service and recently a large batch was supplied by the US. The F-16 succeeded the Kfir as the IAF's main strike fighter. Very typical for the Israeli custom tot modify existing aircraft types to the special needs of the IAF is this F-16D's high back accommodating extra fuel and electronics, enlarged air intakes, wheels and wheel doors and a new cockpit lay-out. Hasegawa kit with DB resin/metal conversion set, Verlinden ejection-seat and scratch built details, decals of Microscale, Superscale, Israeli sheet and home made decals.
 

mig23g
MiG 23G in 1:48 van Hille Jansma. De Syrische majoor Abel Basaam vloog op 11 oktober 1989 met deze MiG naar Israël en vroeg er politiek asiel. Het toestel werd door de IAF uitgebreid geëvalueerd. Hille nam het model aan alle kanten onderhanden om er een getrouwe weergave van te maken. Esci Hobbycraft kit, met Eduard detailset en KMC schietstoel, decals van Superscale, DMC en Israëlische sheets.
MiG 23G in 1:48, by Hille Jansma. On october 11, 1989 the Syrian major Abdel Basaam defected with this MiG to Israël. The plane was painstakingly evaluated by the IAF. Hille made many adjustments to make an exact model. Esci Hobbycraft kit, with Eduard detail set and KMC ejection-seat, decals of Superscale, DMC and Israeli sheets.

hughes
Hughes 500 MD Defender in 1:48 van Hille Jansma. Deze kleine heli speelde een belangrijke rol in de Libanon Campagne van 1982. Net als de Cobra vormt hij een nachtmerrie voor vijandelijk pantser en is een dodelijk precisiewapen tegen terroristen. Speciale electronica maakt hem dag en nacht inzetbaar. Standaard is hij met TOW-raketten bewapend. Hasegawa en Fujimi kits met details van Eduard en Airwaves, decals van Almark, restanten en zelf gemaakte decals.
Hughes 500 MD Defender in 1:48, by Hille Jansma. This small helicopter played an important part in the Libanon Campaign in 1982. Just like the Cobra it poses a nightmare to enemy armour and it is a deadly precision weapon against terrorists. Special electronics make the Defender effective day and night. Its standard armament consists of TOW rockets. Hasegawa and Fujimi kits with Eduard and Airwaves detail-sets, decals are home made and some from the spares box.
 

f15a  isr-f15
F-15A nr. 620 in 1:72 van Dick van Faassen. De F-15's vliegen in de "air superiority rôle" ter verdediging van het Israëlische luchtruim. De eerste exemplaren, waartoe ook nr. 620 behoort, werden in 1976 geleverd en waren voormalige USAF-kisten, afkomstig uit een pre-production serie. Monogram kit met decals van Superscale.
F-15A No. 620 in 1:72, by Dick van Faassen. The IAF F-15's fly in the air superiority rôle to defend the air space of Israel. The first numbers, including No. 620, were delivered in 1976 and were ex-USAF fighters, belonging to a pre-production serie. Monogram kit with Superscale decals.

if15-v7-fwdt
F-15I  Ra'aam van Meindert de Vreeze op schaal 1:32. Het is een aangepaste Tamiya kit met diverse zaken specifiek voor de IAF. Meer info op de website van Meindert (engelstalig)
The big  1:32 scale model of the F-15I. The Tamiya kit was modified to get a F-15I. Look here to see how....