Fujimi 1/72 Douglas A-4C Skyhawk.
Doosnummer: F-26
Prijs: niet meer nieuw verkrijgbaar
Door Henk de Jong 

Nadat de Argentijnse luchtmacht vanaf 1966 de gereviseerde A-4B in gebruik had genomen met de aanduiding A-4P, deden ze in 1975 een nabestelling van 25 stuks van het type A-4C. Dit waren eveneens 2e hands US Navy toestellen. De C verschilde uiterlijk van de B door een langere neus en twee extra ophangpunten onder de vleugel. In Argentijnse dienst kreeg de C versie ook een ander kleurenschema dan de B, die in groen en bruin gecamoufleerd waren. De C werd in het zuiden van Argentinië en in de bergregionen ingezet, en kreeg daarom een ‘winterschema’ van roodbruin en crème wit met een licht grijs-blauwe onderkant.
Natuurlijk wilde ik in het kader van het Falklands project ook een A-4C bouwen, met dat aparte kleurenschema. De verschillen tussen de B en de C vond ik echter te groot om het Airfix model van de B te modificeren. En het enige model in 1/72 van de C was van Fujimi, en dat was niet meer te verkrijgen. Weliswaar heeft het Koreaanse merk Hobby 2000 vorig jaar een heruitgave van het Fujimi model gedaan, maar dat was niet algemeen verkrijgbaar, en bij de winkel bij de molen was het in no-time uitverkocht. Tot mijn grote vreugde was er echter op de ALV van dit jaar iemand die een Fujimi A-4C te koop had, voor een redelijke prijs. Wat maar weer eens bewijst dat het altijd een goed idee is om naar de ALV te komen, je weet nooit waar je tegenaan loopt, en je bent ook nog eens goed op de hoogte van het reilen en zeilen van de vereniging.
De doos die ik op de kop had getikt was de ‘Spirits’ uitgave uit 1987.

In deze uitgave zijn maar liefst decals voor 6 US Navy uitvoeringen, allemaal in het klassieke lichtgrijs / witte kleurenschema.

Het model is in wit plastic uitgevoerd, met 5 gietramen en een klein doorzichtig gietraampje voor de cockpitruiten. Een duidelijke bonus is de bewapening die is bijgeleverd, met 2 formaten MER’s (Multiple Ejection Racks) waar dus meerdere bommen per ophangpunt kunnen worden gebruikt (links op de foto).

En dat komt erg goed van pas voor mijn A-4B van de Argentijnse marine, die het nu nog moet doen met een enkele bom onder de romp, maar in het echt bewapend was met drie ‘Snake eye’ bommen aan een MER onder de romp. De uitvoeringen van Skyhawks die uit de doos kunnen worden gebouwd, zijn trouwens bewapend met Bullpup raketten, en gebruiken de MER’s niet!
Over de bouw van het model is niet eens zoveel te vertellen; het model ging gewoon goed in elkaar, alleen is plastic aan de zachte kant zodat bijvoorbeeld de dunne uithouders van de flaps aan de voorkant van de vleugel erg kwetsbaar zijn. De romp is in een voor- en achterkant uitgevoerd, ik denk omdat Fujimi meerdere A-4 versies heeft uitgebracht, waaronder tweezitters. En bij elke nieuwe variant van de Skyhawk werd de neus weer langer…. Van deze constructie, die natuurlijk wel een extra naad oplevert, heeft Fujimi handig gebruikt gemaakt om een mooie luchtinlaat voor de motor te maken, met een mooi compressorwiel aan het eind.
Als opties kun je de flaps laten zakken, maar die moet je dan wel uitzagen, en je kunt de remkleppen achteraan de romp open of dicht zetten. Omdat ik bij mijn Airfix Skyhawks de remkleppen al open had staan, heb ik ze bij dit model dicht gedaan, alhoewel deze passing niet optimaal was. Ook vertoonden de kleppen lichte krimpdeukjes.
Het onderstel is voldoende stevig en goed gedetailleerd. Opvallend is dat de buitenste wieldeuren van het hoofdlandingsgestel gewoon naast de afwerptanks onder de vleugel passen, terwijl je je bij de Airfix Skyhawks altijd een beetje afvraagt of daar wel voldoende ruimte voor is. Een belangrijke omissie is de extra bult boven op de romp, die kenmerkend is voor gereviseerde Skyhawks. Waarschijnlijk zit hier extra elektronica in. Deze zit niet in deze doos, maar bij Airfix wel. Dus heb ik mijn al afgebouwde A-4P er bij gepakt, en de bult ingesmeerd met meerdere lagen Humbrol Maskol.

Toen er al een flink dikke laag op zat, heb ik er nog een stukje fietsbinnenband op gelijmd met nog meer Maskol, zodat ik nadat de boel was uitgehard een mal had die ik voorzichtig van het model afgepeld heb en heb gevuld met giethars. Na het uitharden ietsje bijschuren en ik had een mooie bult voor op de A-4C! En de mal is natuurlijk zorgvuldig in het ‘Skyhawkdoosje’ gegaan voor eventueel gebruik later.

De decals voor het model komen van de Aztec set ‘Falklands deel 2’. Over het kleurenschema is veel discussie, blijkt, waarbij er mensen zijn die op grond van bestaande foto’s van A-4C’s in de vlucht de conclusie hebben getrokken dat deze toestellen in een ‘woestijn’ kleurenschema waren gespoten. Ik denk dat de kleuren op die foto’s zijn beïnvloed door de lichtomstandigheden van het moment. Anderen zeggen dat de donkere kleur ‘olive drab’ is. Als je echter op het internet zoekt kom je op een site waar een onderhoudsmonteur van de Argentijnse luchtmacht uitlegt dat de donkere kleur ‘roodbruin’ was, en de lichtere kleur ‘crème wit’.

Met de onderkant is ook iets aparts aan de hand. De kleur van de A-4B’s werd als te blauw ervaren, voor het gebied waar de A-4C’s opereerden. Dus werd er voor een lichtere grijs / blauwe kleur gekozen. Maar, om de onderdelenvoorziening niet te ingewikkeld te maken waren het onderstel en de wielbakken wel in de lichtblauwe kleur gespoten!

In het begin van de Falklandoorlog hadden Argentijnse toestellen blauwe herkenningsvlakken. Dit voldeed echter niet, het was onvoldoende zichtbaar. Daarom werden deze vlakken met geel overgespoten. Bij de A-4C’s is dit blijkbaar niet erg zorgvuldig gedaan, de verf was aan de dunne kant (zodat het meer op turquoise ging lijken) en had de neiging tot afbladderen.

Voor mijn A-4C heb ik de onderkant in Humbrol 247 RLM 76 gespoten, dat leek me het dichtst in de buurt komen. Het onderstel en de wielbakken zijn in Humbrol 65 afgewerkt. Voor de bovenkant heb ik eigen mengsels van roodbruin en gebroken wit gemaakt.

De herkenningsvlakken heb ik eerst in geel gespoten en daar later dun blauw overheen. Ten slotte heb ik de kenmerkende grotere bladantenne achter de cockpit van een snipper dun plasticplaat gemaakt, en de half ronde antennehelften aan weerszijden van het kielvlak van dun metaaldraad om de steel van een penseel gebogen.

 Ten slotte nog een familieportret van de drie Argentijnse Skyhawks.

                                

 

 dit artikel werd gepubliceerd 30 sept 2022