De eerste SIG Warships-bijeenkomst van 2018 vond plaats bij de oude (neem dat niet te letterlijk, Joop;-) voorzitter van de IPMS, Joop Ruijzendaal. De week ervoor had Chris een SIG Schepen bijeenkomst georganiseerd, wellicht was het toeval, maar bij beide SIGs was de opkomst niet optimaal, om het maar eens met een understatement te zeggen. Bij Joop waren aanvankelijk 8 aanmelders, maar werk en helaas een overlijdensgeval maakten dat we met zes man waren, behalve Joop, Jos en ik dan nog Huub, Peter en Ed.

Voordat ik aan een verslagje van de dag begin, ik heb wel eens de gedachten laten gaan over het relatieve lage opkomstspercentage van sommige SIGs en Regio’s. SIGs en Regio-bijeenkomsten hadden als doel de modelbouwers bij elkaar te krijgen, nieuwe projecten en nieuwe dozen te laten zien etc.. In deze tijd van het delen op diverse sociale fora (internet -neem de IPMS-site met het forum- , Twitter, Facebook, WhatsApp, SnapChat etc.) is mogelijk de behoefte veranderd. Het is nu gemakkelijker met mensen te kunnen discussieëren die je nooit “in the flesh” hebt ontmoet of gaat ontmoeten. Aan de andere kant, niets is zo leuk om mensen, maar ook hun modellen “in het echie” te zien: het succes van onze ESM, de EME in Lingen, Telford in Engeland bewijst dat.
Ik vind dat er plaats is voor zowel een SIG Schepen als SIG Warships, omdat er toch ook wel behoefte bestaat voor het bouwen van civiele schepen, zeilschepen enzovoort. Ik hoef alleen maar de door Jan de Boer gebouwde Pulsviskotter UK197 Noorderlicht te noemen, die in Houten prijzen won en veel aandacht trok.
Overigens zie ik daar op de IPMS-site ook niet al teveel van, maar in de MIP staan wel degelijk artikelen over civiele schepen. Sowieso proberen we de volgende bijeenkomst weer gezamenlijk te doen, maar we zullen als SIG wel “zelfstandig” blijven. Zie bijvoorbeeld de artikelen op de IPMS-site van de SIG-warships (https://www.ipms.nl/sigs/sig-warships-1900-1999-in-scale-1350).

Jos had, in een poging de SIG wat meer te laten leven, voorgesteld een mogelijkheid tot bouwen te bieden. Een ander idee was te laten zien hoe iemand bepaalde onderwerpen aanpakt, bijvoorbeeld het lijmen van verschillende materialen, het gebruik van een type verf, het maken van een lijst of ondergrond, kortom een soort workshop, maar dan niet in groepsverband. image 2018 09 18 4Jos beet zelf de spits af en liet zien hoe hij geëtste reling aanbrengt. Er zijn verschillende methoden mogelijk (Erik Keizer beschreef zijn methode in MIP-17-4), maar die van ons (ik heb hem van Jos overgenomen) is bijvoorbeeld het zoveel mogelijk aanbrengen van reling vóór het spuiten in plaats van achteraf. Ook superlijm is namelijk gebaat bij het hebben van een verf-en vetvrij oppervlak, en het voorkomt beschadigingen aan het eerder aangebrachte verfwerk op zowel etsdeel als plastic onderdeel. Het voordeel van vroegtijdig railing opbrengen is dat je ze kan meespuiten. Het nadeel is dat je daarna verdraaide voorzichtig moet zijn met afplakwerk voor het spuiten en het verder bouwen van de kit.image 2018 09 18
Ook liet Jos voorbeelden zien van volledig geëtste kleine luchtafweer-opstellingen, die alleen maar met de soldeerbout in elkaar gezet kunnen worden.
Verder had hij zijn in aanbouw zijnde “USS Alaska”mee, een mooi model van HobbyBoss van een mooi gelijnd schip, de laatste slagkruiser van zijn soort (al vonden de Amerikanen het een “Large Cruiser”). Verder was één van de aanbouw zijnde “Fletcher”-klasse destroyers onderwerp van de de workshop van Jos. image 2018 09 18 7image 2018 09 18 7image 2018 09 18 7
Ed had zijn “HMS Agamemnon” mee, waarvan binnenkort een artikel in de MIP zal verschijnen: ook weer een mooi model van HobbyBoss. Ed liet de laatste keer de romp van een County-klasse kruiser zien, een Engelse kruiser die zijn volgende scratchbuilt-project vormt. Hij is nu verder gevorderd met een flink gedeelte van de bovenbouw en de drie kenmerkende schoorstenen. In de catalogus van Trumpeter wordt de 1/350 “HMS Kent” beloofd, behorend tot die “County”-klasse. Benieuwd wie er eerder mee gereed is! image 2018 09 18 6image 2018 09 18 6image 2018 09 18 6image 2018 09 18 6
Ik had weer de “USS Intrepid” mee, nu in een door Jos (een vaktimmerman) gemaakte lichtere vitrine en kist. De Trumpeter-vitrine waarin de “Intrepid” eerder was gehuisvest als ze op tour was, was meer een fitness-apparaat dan dat het echt praktisch was. Hij doet nu dienst in een rol waarvoor hij eigenlijk ook is gemaakt: als vitrine thuis in de hobbykamer. Er kan gemakkelijk een task-force van het slagschip “New Jersey” en twee “Arleigh Burke”-destroyers in. Ik ben inmiddels begonnen aan het artikel van de “Intrepid”, die ook binnenkort op fotoreportage gaat. Zoals ze zeggen: “watch this place”! image 2018 09 18 10
Huub bracht wat nuttige modelbouw-materialen mee, terwijl Joop en zijn eega zich bezighielden met de bevoorrading van de mannen. Een voordeel van de relatief geringe opkomst is wel, dat je iedereen dezelfde aandacht kan geven. We hadden dan ook gespreksstof zat over de workshop, over de scratchbuilt-techniek van Ed, over volgende projecten (de “John F. Kennedy”-supercarrier begint te jeuken in de doos...). Een gezellige en leerzame SIG-bijeenkomst dus, waarvan we de volgende dus gezamenlijk met de SIG Schepen zullen doen.

Walter Sonderman