Auteur: Walter Sonderman
Het had even geduurd, een SIG Warhips-bijeenkomst in 2016, maar nu was er dan een, bij Huub in Hilversum. Huub is nog steeds bezig met het herbouwen van zijn huis, het schiet zeker aardig op, maar er is ook nog veel te doen. Evengoed kon hij tijd en ruimte vinden om Jos en mij, Rob, Chris, Maarten, Joop, Evert-Jan, en een voor mij een nieuw gezicht, Ed Oosterlaken, te ontvangen.
Om met de laatste te beginnen, vorig jaar heeft van zijn hand een artikel van de “Gangut” in de MIP gestaan. Nu had hij de “Vittorio Veneto”, een Italiaans slagschip, bij zich. Hé, Trumpeter zou hem toch uitbrengen als variant op hun eerder verschenen “Roma”? Was die er dan al? Of was dit de Delphis-kit, een peperdure kunsthars kit? Nee, Ed had deze gescratched……simpel gezegd, uit een stapel Evergreen, fotoets en kunsthars een model bouwen. Als je het zo zegt, klinkt het nog simpel ook, maar Evert-Jan’s “HMS Hood” waarvan hij weer onderdelen (waaronder de zeer gedetailleerde brug) liet zien, bewees dat het natuurlijk verre van simpel is. Het uit scratch bouwen van schepen volgt eigenlijk de methodiek van het in het echt bouwen van schepen, eerst de kiel met de spanten, daarna de romp, het dek, de bovenbouw e.d.
Hoe dan ook, niet alleen met dit schip toonde Ed zijn kunnen, ook zijn “USS New York” uit de Trumpeter-kit liet dat zien. We konden de “New York” ook gelijk vergelijken met het zusterschip de “USS Texas”, waar Jos mee bezig is en die hij ook meehad. Niet alleen het verschil in camouflage viel op, maar ook de verschillen in de uitrusting. Jos bouwt het schip zoals het eruitzag in de laatste maanden van WOII, toen het een compleet blauwe camouflage had (de Amerikaanse marine duidt haar camouflage-patronen aan met “Measures”, en dit is Measure 21), terwijl Ed de “New York” heeft gebouwd in een iets eerder tijdstip in een ander “Measure”. Ik heb het hier al eerder gezegd, zusterschepen zijn zelden of nooit (dat laatste meer dan het eerste) gelijk aan elkaar.
Maarten liet zien, hoe er uit een 1/400 kit een 1/350 model kan worden vervaardigd met zijn “Hr. Ms. Karel Doorman”, ons nationaal vliegdekschip uit de 60’er en 70’er jaren. Kort gezegd komt het erop neer, dat Maarten de rondingen van de scheepsromp (in dit geval van Heller) gebruikt en daar stukken Evergreen tussen transplanteert, maar ook dat klinkt simpeler dan het is. Het eiland was bijvoorbeeld compleet opgetrokken uit Evergreen, zie de foto. Maarten had, om het verschil in schaalgrootte te laten zien, de 1/400 versie van de “HMS Colossus” (zo heette het schip nog in Engelse dienst) mee, en de oude “Karel Doorman” (oorspronkelijk de Engelse escorte-carrier “Nairana”). Tevens toonde hij de kruiser “Zeven Provincieën” in aanbouw als prototype van een resit-kit, en een aantal U-boote, waarvan de “Walther” voortstuwing mij natuurlijk erg aansprak…;-).
Naast al dit scratchbuilt-geweld waren er ook nog “normale” kits te zein, want naast de “Texas” van Jos en de “New York” van Ed had ondergetekende de zo goed als gereed zijnde “USS intrepid” van Gallery mee. Zo goed als gereed, want naast de vliegtuigen ontbraken nog wat decals voor het eiland, en die had Maarten vervaardigd en voor me meegenomen. Ik had op mijn beurt wat vliegtuigen (voor de kenners, Grumman E-1B “Tracers”) voor Maarten mee, die ze als basis voor de Grumman S-2 “Tracker” zal gebruiken om zijn “Doorman” mee uit te rusten. We hopen dat zowel de “Intrepid” als de “Doorman” acte de présence kunnen geven op de ESM. Ik ben al begonnen met de F-8 Crusaders, waar inmiddels ook een decalset van is (van Starfighter Decals).
We hadden ook tijd de vorderingen van Huub aan zijn huis te bewonderen. Ik was toendertijd bezig met het vervangen van mijn keuken, dus hadden we zowaar een ander gespreksonderwerp dan modelbouw. We zijn toch niet helemaal nerds. Met belangstelling bekeken we de vloer van zijn hal, die hij zelf heeft gelegd. Dan is een keukenvloertje leggen en voegen toch iets simpeler.
Zijn goed geoutillieerde hobbykamer was een bijna verplicht bezoek, uiteraard. Verder gingen de hapjes, knabbeltjes en broodjes en het drinken er goed in.
Jos vroeg aandacht voor een aantal punten met betrekking tot de Jubileumdag 4 juni, het bezoek aan de Small Scale in Heiden in september, én al uiteraard de ESM, waar we iets meer willen doen aan de stand. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de voorbereidingen!