De SIG Warships is sinds een aantal jaren in september een trouw bezoeker aan de International Small Scale Convention in Lingen, Duitsland. Met de organisator van dat evenement, Berthold Tacke, hebben we dan ook een goede relatie opgebouwd.

Vorige jaren viel het ISSC-evenement samen met herfstvakanties in de regio, vaak vergezeld van mooi weer, wat zeker gevolgen had voor de bezoekersaantallen. Tevens viel de ISSC vaak samen met andere evenementen, waaronder onze eigen ESM. In maart organiseerde Berthold ook nog de Euro Model Expo en de laatste jaren bleek dat beide evenementen ekaar overlapten.
Het was dan ook geen verrassing, dat Berthold had besloten de ISCC op te heffen en met de EME samen te voegen. Tevens werd het een tweedaags-evenement in een grotere locatie, de Emslandhallen in Lingen.  

Zo kwam het, dat op de bewuste zaterdagochtend om 5 uur mijn wekker afging, omdat Jos en ik om 6 uur hadden afgesproken om naar Lingen af te reizen. De tijdslijnen zouden kort zijn: 2,5 uur rijden, een half uur opbouwen, omdat om 9 uur het evenement zou starten. De kassa’s voor het “reguliere” publiek gingen echter pas om 10 uur open, dus eigenlijk hadden we genoeg tijd.
Met z’n tweeën konden Jos en ik de door ons aangevraagde 4,40 meter makkelijk opvullen. Jos had z’n Saratoga carrier en de slagschepen Missouri, Yamato en Texas mee, ik mijn Eisenhower supercarrier en de Ise helicoptercarrier. Deze zes schepen namen alleen al 3 meter in beslag, de rest vulden we op met kleinere schepen als de in aanbouw zijnde Fletcher en Gearing-klasse destroyers van Jos en mijn moderne Elliot-destroyer en de onderzeeboot La Jolla. image 2018 02 15
Ik had voor de Eisenhower de Trumpeter-vitrine van 1,20 meter aangeschaft, die voor al mijn carriers dienst zou moeten doen. Jos had er een mooie reiskist voor getimmerd, maar met al dat glas en het metalen frame is een en ander toch een behoorlijk zwaar en groot geheel. Zó groot, dat de kist niet dwars in de auto paste. We besloten daarom de kist vrijdag bij het inruimen maar thuis te laten, de vitrine paste nét.
Bij aankomst bleken de door Berthold gebruikte tafels erg smal, maar, kenmerkend voor de gastvrije Berthold, werden er snel tafels bijgeplaatst, zodat we toch het blokkensysteem voor de stand volledig konden gebruiken.image 2018 02 15 2

image 2018 02 15 3Nadat we ons “gesettled” hadden, stonden we de eerste bezoekers te woord en konden we al gauw een rondje over het evenement, dat drie hallen besloeg, doen. We babbelden gezellig bij met onze collega scheepsbouwers, b.v. IG-Waterline en de "VMF-06 German Gamblers". Mijn Duits wordt elk jaar enigszins ontroest. We zaten met alle scheepsbouwers redelijk bij elkaar, Dirk Mennigke en Chistian Bruer van de German Gamblers zaten iets verderop. Leuk trouwens om te zien, dat zij ook een vergelijkbaar systeem als wij voor de stand hadden, Jos' ingenieuze "blokkensysteem", waarmee een stand in lagen kan worden opgebouwd.
Lopend over het terrein kwamen we ook Torben Keitel tegen, die we ook kennen van de German Gamblers, maar die nu samen met Sven Schönyan en diens vrouw de stand van SSN-modellbau (http://www.ssnmodellbau.de/index.php) bemande.  

image 2018 02 15 12

image 2018 02 15 11SSN-modellbau specialiseert zich in de verkoop én de eigen ontwikkeling van image 2018 02 15 13accessoires in kunsthars en fotoets voor schepen. Al bij onze eerste pitstop hadden we behoorlijk de voorraad van Sven en Torben geplunderd. Tja, je kunt er beter mee verlegen zitten dan om verlegen, hé. Een bekende modelbouwerskwaal. Het prachtige Veteran-spul voor moderne oorlogsschepen was voorheen alleen bij White Ensign óf in Japan bij Hobbylink te krijgen, dat kon ik natuurlijk niet laten liggen. Gedraaide metalen droptanks van SSN zelf, voor de vliegtuigen van mijn USS Intrepid-project waarmee ik in de eindfase zit met de airwing, ook niet.

image 2018 02 15 5

We hadden over belangstelling niet echt te klagen, al wisselden we meer informatie uit met onze Duitse vrienden en met de overige vertegenwoordigers uit IPMS-kringen, zoals de nieuwe ESM-coördinator Rob Lansbergen, en verder met Gert Vlaanderen, Meindert de Vreeze, Bruno Ghuijs, Jan de Haan en Sjaak van der Meij.

 image 2018 02 15 4

We zaten pal naast de wedstrijdtafel, waarin de 1/350 schepen goed vertegenwoordigd waren. Ook onze eigen Werner de Keersmaecker had modellen in de wedstrijd gezet.

image 2018 02 15 8

We hadden besloten twee dagen te blijven, ik had een hotelletje op 10 minuten rijden geregeld. We hadden ook besloten de gezamenlijke maaltijd ter plekke bij te wonen. Een schnitzelparadijs met alles erop en eraan. Na een lange dag sliepen we als een blok in het prima hotel “Am Wasserfall”. Je zou dan een waterval verwachten, maar pas de volgende ochtend ontwaarde ik zowaar stroompje dat wel een meter naar beneden viel. En ik had nog wel een Niagara-achtig natuurwonder verwacht.image 2018 02 15 6

image 2018 02 15 7De zondag bleek wat meer een familiedag te zijn met iets minder volk dan de dag ervoor, maar we hadden wederom aanloop zat. Ik kon in mijn Steinkohlendeutsch zowaar een heel verhaal over de bouw van de Eisenhower ophangen. Ook plunderden we de rest van de voorraad van SSN en schafte ik een zeldzame Aoshima Thunderbird-kit aan (de Thunderbird 1 mét lanceersilo, ik doe ook wat aan SF-kits). Op dit soort evenementen moet je vroeg in de ochtend die handelaren verrassen als ze nog de slaap uit hun ogen aan het wrijven zijn, dus had ik ‘m voor een tientje minder dan wanneer ik ‘m bij Hobbylink had besteld (en wat er de vorige dag voor werd gevraagd?.

image 2018 02 15 15image 2018 02 15 11

image 2018 02 15 10

image 2018 02 15 9

Natuurlijk kon ik voor de lunch het verplichte Weizenbier en broodje Bratwurst (je bent in Duitsland, hé) niet weerstaan.
Tegen 5 uur ’s middags togen we, vlak na alle prijsuitreikingen weer huiswaarts. Onderweg vierden we met wederom een schnitzel bij een Van der Valk het einde van het weekend.

Een gezellig en goed georganiseerd evenement, wat ons aangaat een blijvertje op de agenda, en echt een aanrader voor wie er nog niet is geweest.

Bijgaand een aantal impressies van het evenement, de wedstrijd en onze stand.

Walter Sonderman

image 2018 02 15 14

image 2018 02 15 16