Voor de derde SIG Warships-bijeenkomst van 2017 hoefde ik alleen maar te reizen tussen mijn hobbykamers op zolder en mijn woonkamer in Alkmaar. Alkmaar was wellicht voor sommige medeleden van de SIG Warships 1/350 net iets te ver, echter speelde de crematie van de kort daarvoor overleden Arend van der Giessen (SIG Schepen, één van zijn schepen sierde de cover van de vorige MIP) uiteraard een droevige rol. Zes man aanwezig, behalve Jos en ik meldden zich toch ook nog Ed, Peter, Chris en Han present.
Eigenlijk was het mij ook wel goed dat het niet zo druk was. Ik was tot laat in de vrijdagavond nog bezig geweest (dat heb je nou eenmaal als je leveranciers in de V.S. hebt) en had die ochtend nog tot een uur of elf wat uitgewerkt.
Evengoed hebben we met z’n allen nog gesproken over de zin en de onzin van ets-onderdelen.
Het gebruik van geëtste onderdelenen is zeker zinvol, met name in ons onderwerp, schepen. Relingen van plastic in schaal 1/350 worden te dik en te kwetsbaar, hoewel de giettechniek de laatste jaren een hoge vlucht heeft genomen. Schepen bevatten vele, en op deze schaal ook veel kleinere onderdelen, die in geëtste vorm veel beter tot hun recht komen. De alom geprezen Dragon-kits zijn hiervan een goed voorbeeld: de plastic onderdelen zijn zó klein, dat ze zich soms nauwelijks van de “sprue” laten verwijderen.
Er is wel een tegenstrijdigheid, en ook etsfabrikanten zelf laten zich soms niet van hun beste kant zien: Jos liet voorbeelden zien van volledig geëtste kleine luchtafweer-opstellingen, die eigenlijk alleen maar met de soldeerbout in elkaar gezet kunnen worden. Aangezien niet iedereen die techniek beheerst, schiet in dit geval een etsset zijn doel voorbij.
Ook is er de vraag, of een geëtst onderdeel soms wel echt beter is dan een plastic onderdeel: ets kent bijvoorbeeld geen drie dimensies, een ronde buis wordt een plat staafje. De bij Jos en mij onderhanden zijnde “Gearing”-klasse destroyers van Dragon zijn juist weer het ultieme bewijs van hoe ver de giettechniek is gevorderd, al is Dragon weer het voorbeeld van soms te ver doorslaan. Han had de Dragon Z-51 Duitse destroyer mee, een prachtig model, maar hij vroeg zich af, of hij dit met zijn skills wel aankon. Dragon lijkt namelijk bij het woord “detail” te denken, dat dat onnoemelijk kleine onderdelen betekent. Tevens blinken hun instructies niet altijd uit in duidelijkheid. Hier bleek het nut van zo’n SIG-bijeenkomst: de ervaren etsbouwers onder ons kwamen met diverse adviezen voor Han om dat vreemd gevormde ets-onderdeel te vouwen en te assembleren.
Uit de levendige discussie bleek dat er vele wegen naar Rome leiden, en dat de keuze tussen ets of plastic niet altijd even eenvoudig is. Aan de ene kant maakt ets detail mogelijk dat niet in plastic te gieten is, aan de andere kant legt dit veel verantwoordelijkheid bij de vaardigheden van de bouwer.
Wat een kundige bouwer met alleen plastic vermag, liet Ed zien. Hij liet wat werk van een aantal jaren geleden zien, waar met name de volledig van scratch gebouwde HMS Nelson, een Engels slagschip van tussen beide wereldoorlogen, opviel. Scratch, dus niet de al lang verwachte (en nog steeds niet verschenen) kit van Trumpeter. Het enige wat verried dat het hier om een scratchbuilt ging, was het feit dat Ed de bij mij bekende Heller-plastic railing had gebruikt. Ed had dit model namelijk gebouwd nog voordat er geschikte railingssets beschikbaar waren. Hier zou dus een simpele geëtste railingset het model in mijn beleving geweldig kunnen opwaarderen, maar het model geeft wel aan, wat er te bereiken valt met echte handigheid zonder gebruik te maken van wat er allemaal op de markt aanwezig is. Tevens liet hij een romp van een County-klasse kruiser zien, een Engelse kruiser die zijn volgende scratchbuilt-project vormt.
Al met al was een gezellige en leerzame middag. Laat één ding voorop staan: het plezier in de hobby is het meest belangrijk. Of dat met of zonder etswerk of iets dergelijks is, is in feite niet van belang. Ook hoeven dingen niet op één avond gereed te zijn: als ik het assembleren, verven of het decals aanbrengen op 1/350 vliegtuigjes zat ben, of twee geëtste sleeptractortjes heb geassembleerd, stop ik gewoon in plaats van stampvoetend en scheldend alles gereed te hebben en er daarna slecht van te kunnen slapen. Dat heeft ook het voordeel, dat je een aantal jaren langer van je hobby kan genieten.
Walter Sonderman