Opnieuw wilden we als SIG Warships gezamenlijk met de SIG Schepen een evenement houden om de laatste SIG een zetje te geven. Om het voor een ieder aantrekkelijk te maken, hadden we Maarten in België bereid gevonden een en ander te combineren met een barbecue en een datum te prikken die net vóór de KMK Scaleworld in Mol lag.
Het was in elk geval een uitgelezen mogelijkheid voor onze Belgische vrienden om te komen, dus meldden Werner, Johan en Steven zich present. Maar ook Rob was zelfs vanuit zijn nieuwe woonplaats Zwolle afgezakt naar Herk-de Stad. Evert-Jan liet weer eens zijn scratchbuilt Hood zien, waar wel enige vorderingen waren te zien en die zich ook mooi liet vergelijken met de Hood van Gerard Kind, een nieuw lid van de SIG Warships 1/350.

Discussies small

Uiteindelijk waren we met liefst 14 mensen. Chris, Rob en Maarten kunnen dan wel beschouwd worden als “echte” vertegenwoordigers van de SIG Schepen, maar ze zijn ook onderdeel van de SIG Warships 1/350, waardoor deze bijeenkomst waarschijnlijk de laatste is voor de SIG Schepen. Chris zal er in de MIP nog een woord aan wijden.

Drukke modeltafel small
In een vorig verslag heb ik wel eens de gedachten laten gaan over het relatieve lage opkomstspercentage van sommige SIGs en Regio’s. SIGs en Regio-bijeenkomsten hadden als doel de modelbouwers bij elkaar te krijgen, nieuwe projecten en nieuwe dozen te laten zien etc.. In deze tijd van het delen op diverse sociale fora (internet -neem de IPMS-site met het forum- , Twitter, Facebook, WhatsApp, SnapChat etc.) is die behoefte minder nodig. Maar het blijft toch leuk om aan de hand van hun modellen met de bouwers over het onderwerp te praten en die ook in “levende lijve” te zien. De vergelijking tussen de Hoods van Evert-Jan en Gerard leidde bijvoorbeeld tot geanimeerde discussies, en ook het succes van onze eigen ESM, de EME in Lingen, Telford in Engeland bewijst dat. Twee Hoods smallOok het aankomende event in Hamburg, de International Shipmodelling Days belooft weer een gezellig en interessant samenzijn met andere bouwers van oorlogsschepen te worden.
Daarom is het zo jammer, dat de SIG Schepen waarschijnlijk ophoudt te bestaan, omdat er toch behoefte moet bestaan voor het bouwen van civiele schepen, zeilschepen (waarvan er zoveel mooie kits van bestaan), viskotters enzovoort. Ik hoop dat de niet-oorlogsschepen 1/350 bouwers opstaan en een SIG naast die van ons opricht. Let wel, de SIG Schepen is ook voor de 1/700 bouwers van oorlogsschepen! Wellicht was een SIG Schepen wat te ambitieus vanwege het ruime gebied, net zoals er ook geen SIG Vliegtuigen is. SIG staat voor Special Interest Group, dus tamelijk specifiek. Er is voor vliegtuigen een SIG Airliners, een SIG Luchtorlog 39-45, een SIG Nederlandse militaire luchtvaart. In Engeland bestaan er nog veel meer.
Wie richt er dus een SIG Warships 1/700 op, een SIG Ships-of-the-line (die mooie grote zeilende oorlogsschepen uit de 18de eeuw), een SIG Merchant Ships enzovoort…..

 De Ark Royal van Johan small

Er waren met 14 man teveel modellen om op te noemen, dus laat ik dat maar even zitten en laat de foto’s voor zich spreken. Het was er dus druk en gezellig, al vond ik als dierenliefhebber het spelen met de hond Khokha misschien leuker?. Khokha de hond small

Onderzeeers op verschillende schaal small

Na de voortreffelijke barbecue, waar ik ook wat foto’s van heb genomen, keerden de meesten huiswaarts of richting een hotel. Jos, Chris en ik brachten de avond en de nacht door bij Maarten en zijn vriendin Sigrid om de volgende dag, na een lekker ontbijtje naar de KMK Scaleworld in Mol te gaan. Gezellig buiten small

De Barbecue small


KMK staat voor Kempense Modelbouw Klub en het evenement, dat al een aantal jaren bestaat, wordt gezien als een van de belangrijkste Vlaamse modelbouwbeurzen. KMK Scaleworld in Mol smallNaast de eerder genoemde Belgische vrienden (Steven, Werner en Johan) was er ook een stand van de IPMS Regio Midden. Jos en ik brachten er een paar uurtjes door. Ook na drie rondjes kon ik zelf niet zoveel van mijn gading vinden, maar ontmoetingen met Rene, Marcel, Huub etc. waren natuurlijk altijd de moeite waard, voordat we de terugreis naar Alkmaar en Koedijk aanvaardden.

Auteur: Walter Sonderman