De Volvo Titan, met de serie aanduidingen L395-, L495- en de N88-serie, is een serie vrachtauto's, geproduceerd door de Zweedse automaker Volvo tussen 1951 en 1973.

In de herfst van 1951 introduceerde Volvo zijn grootste vrachtwagen tot dan toe, de L395 Titan. De wagen had een laadvermogen vanaf 10 ton. De oorspronkelijke VDF-motor werd in 1953 vervangen door de verbeterde D96-motor. Het jaar daarop werd de eerste versie met turbodiesel aangeboden. In 1956 werd de vrachtwagen uitgevoerd met luchtremmen.

In 1959 introduceerde Volvo de verbeterde L495 Titan. Vanaf 1964 leverde Volvo de L4951 Titan Tiptop, een vrachtwagen met een kantelbare cabine volgens het frontstuur principe, in tegenstelling tot het torpedofront.

Het belang van deze truckmodellen voor de geschiedenis van de Volvo-truck kan niet worden overschat. Deze truck, die praktisch de hele wereld zou veroveren met uitzondering van Amerika, was oorspronkelijk bedoeld voor Amerika, niet voor de rest van de wereld buiten Amerika! Om de geschiedenis van de Titan TIPTOP / F88 te begrijpen, moeten we terugkeren naar de vroege geschiedenis van Volvo en vooral naar de marketingstrategie van het Zweedse Volvo-merk halverwege de jaren 50. Zweden is een klein land en om te overleven en te groeien was exportverkoop noodzakelijk. Dit betekende natuurlijk ook dat alle Volvo-producten bestand moesten zijn tegen allerlei zware omstandigheden. Dit was een van de belangrijkste redenen voor de algehele kwaliteit van een Volvo-truck in elk deel van de wereld, voor elke transporttaak.

Het feit dat de Zweedse transportomstandigheden (met praktisch onbeperkte totaalcombinatiegewichten en barre klimatologische omstandigheden) buitengewoon streng waren, droeg natuurlijk ook in belangrijke mate bij aan de eigenschappen van Volvo-trucks, vooral in de heavy-duty-klasse.

In 1965 kondigde Volvo een totale opfrisbeurt voor zijn vrachtwagenmodellen aan, het project System 8. De Titan werd opgevolgd door de nieuwe N88. Deze nieuwe vrachtwagen behield wel de cabine van de Titan, maar kreeg een nieuwe motor, een nieuwe acht-versnellingsbak en een versterkt chassis en wielophanging. Deze wagen is weer opgevolgd door de frontstuur F88.

 ---------------------

Het getoonde Volvo 495 exemplaar werd gezien op Texel in de zomer 2020. Het is omgebouwd tot een soort camper en een voormalige wagen van de Firma vd Kwaak.

Photographed, Summer 2020 by Henk de Jong (C) Copyright IPMS Nederland

  • volvo-495-10
  • volvo-495-11
  • volvo-495-12
  • volvo-495-13
  • volvo-495-14
  • volvo-495-15
  • volvo-495-16
  • volvo-495-17
  • volvo-495-18
  • volvo-495-19
  • volvo-495-20
  • volvo-495-21
  • volvo-495-22
  • volvo-495-23
  • volvo-495-24
  • volvo-495-25
  • volvo-495-26
  • volvo-495-27
  • volvo-495-28
  • volvo-495-29
  • volvo-495-30
  • volvo-495-31
  • volvo-495-7
  • volvo-495-8
  • volvo-495-9

Op schaal 1/24 is er een resin L495 N88 model van CTM ( CzechTruckModel  [link] )

 

This walk around page was first published October 2020 by M. de Vreeze ; note Copyright!